A képességek a személyiségnek olyan viszonylag állandó sajátosságai, amelyek biológia adottságok alapján fejlődnek ki és a sikeres tevékenység előfeltételei valamely területen. A képességek állandó kölcsönhatásban vannak a személy tevékenységével, a mindennapi gyakorlatban fejlődnek, illetve ha nem használják őket, akkor elsorvadnak. A különösen erős képességeket nevezzük tehetségnek.
A működő képességet, amely valamely tevékenység során megnyilvánul, általában készségnek nevezzük, például beszédkészség, szervezési készség stb. A serdülőkor a képességek tudatosulásának és kifejlesztésének kritikus időszaka, ekkor derül ki, hogy a sokféle kipróbált erőforrás közül melyek lesznek később hasznosíthatóak egy örömet jelentő foglalkozás keretei között, melyek alapozzák meg a kedves időtöltéseket.
A képességeket több szempont szerint lehet osztályozni. Megkülönböztetünk:
Perceptuális vagy észlelési képességeket (pl. térlátás, formaészlelés, megosztott figyelem, zenei hallás stb.)
Motorikus képességeket (pl. kézügyesség, mozgáskoordináció, ujjügyesség, szem-kéz koordináció stb.)
Intellektuális képességeket (pl. logikus gondolkodás, szintetizálás, elemzés, absztrakt gondolkodás)
A tevékenységek és foglalkozások különböző képességstruktúrákat és képességszinteket kívánnak meg. Az emberek, bár különböző mértékben, de többnyire rendelkeznek azokkal a képességekkel, amelyek a köznapi átlagos foglalkozások végrehajtásához szükségesek. Mégis a képességek szintje - más tényezőkkel együtt- jelentős mértékben befolyásolhatja a tanulást és a munkavégzést.