- Az egészséges életmód
- A lelki egészségről serdülőknek
- A kamaszkori és ifjúkori fejlődés jellegzetességei
- 2 foglalkozás
- 1 gyűjtemény
frigiditás
Olyan szexuális zavar, melynek fő jellemzői a nemi vágy hiánya vagy jelentős csökkenése, a szexuális ingerekkel szembeni közömbösség, az orgazmusképtelenség, vagy az orgazmus által kiváltott érzelmi hatások csökkenése. Hátterében több tényező is állhat, így például testi okok, érzelmi okok, a párkapcsolat valamilyen hiányosságára visszavezethető tényezők, az adott kultúrából adódó elégedetlenségi problémák, vagy az intim szituáció megteremtésének hiánya.
korai magömlés
Korai magömlésről akkor beszélünk, ha a férfi szándéka ellenére nem tudja magömlésének idejét kontrollálni és még a hüvelybe jutás előtt vagy a partner orgazmusa előtt, bejutás után nem sokkal történik a magömlés. Ez komoly problémákat okozhat a párkapcsolatban, mert a másik fél kielégítetlen maradt és ez konfliktushoz vezethet. Okai lehetnek a szexuális tapasztalatlanság, a stressz, a kontroll hiánya vagy a szeretkezés rendkívüli izgalma. Gyógymódja az orgazmus feletti kontroll megtanulása és a gyakorlás lehet.
homoszexualitás
Olyan ember, akinek a nemi vágya tartósan és kizárólagosan az azonos neműek felé irányul.
maszturbáció (önkielégítés, onánia)
Önkielégítésen azt értjük, ha valaki önmagát nemileg izgatja, ami rendszerint a szexuális fantáziálás közepette történik. Leggyakoribb módja, hogy a péniszt ill. a klitoriszt izgatják. Tudományos megállapítás, hogy a maszturbáció nem okoz sem pszichés, sem egészségbeli károsodást.
mutálás
A pubertás idején következik be, a beszédhang magasságának gyakori változásával jár. Fiúknál gyakoribb.
pszichológiai nem
Meghatározza, hogy lelkünk mélyén valójában nőnek vagy férfinak érezzük-e magunkat. A pszichológiai nem hatással van a nemi identitás kialakulására. Ha egy személynek nem egyezik a biológiai és a pszichológiai neme, az szorongást, kisebbségi érzést kelthet benne.
verejtékmirigy
Az irha mélyén vannak a szorosan felcsavarodott csövecskék alkotta verejtékmirigyek. Ezek a mirigyek termelik a vízszínű, kissé sós nedvet a verejtéket, amely a kis pórusokon keresztül a bőr felületére szivárog. Ezzel hűtik a szervezetet, valamint szerepet játszanak a só és más felesleges anyagok kiválasztásában is.
transzveszticizmus
Általában beteges késztetés az ellenkező nem ruháinak, fehérneműinek viselésére, normális nemi vágy és szexuális kielégülés mellett.
közösülés
Emberek párosodását jelölik ezzel a kifejezéssel, a hímvessző hüvelybe hatolását jelenti. Alapvető funkciója az utódnemzés, valamint a társas kapcsolat ápolása.
orgazmus
Az ivarszervek erotikus ingerlését, a közösülést kísérő kellemes szubjektív érzés, kéjérzés.
parazita érzelmek (helyettesítő érzelmek)
Helyettesítő érzelemnek nevezzük azokat az érzelmi reakciókat, amelyeket azért nyilvánítunk ki bizonyos érzelmek helyett, mert azokra gyermekkorunkban mindig pozitív választ kaptunk. Ha például gyermekként azt tanították, hogy szomorúnak lenni helytelen, de az agresszióval célt lehet érni, akkor később a joggal érzett szomorúság helyett is agresszióval reagál az egyén.
érzelmi reagálási stílus
Más szóval vérmérséklet. Az emberi magatartás egyik eleme, mely azt határozza meg, hogy az egyén különböző élethelyzetekben mennyire enged teret érzelmeinek és milyen mértékben hagyja, hogy az adott helyzetre adott válaszreakcióját az érzelmei befolyásolják. Az érzelmi reagálási stílus egyénenként változó, vannak temperamentumosabb, érzelmesebb emberek, és vannak, akik teljesen kizárják érzelmeiket a reakcióikból és döntéseikből.
tranzakcióanalízis
Elmélet, mely a személyiség fejlődésével, és a személyes változással foglalkozik. Az elmélet kidolgozója Eric Berne. A tranzakcióanalízis megmutatja, hogy a személyiség részletei a szervezeten belül hogyan strukturálódnak.
érzés
Az embert körülvevő világból és más emberektől származó egyéni, mindenkinél különböző benyomások összessége. Az érzés általában nehezen szavakba önthető, teljességgel csak az érintett egyén számára megérthető gondolat, amely tudatosan vagy tudat alatt tetteit befolyásolja vagy vezérli, kapcsolatai kialakításában és a közösségbe való beilleszkedésében szerepet játszik.
érzelmi intelligencia
Az érzelmi intelligencia önmagunkra vonatkozó személyes, és másokra irányuló társas kapcsolati kompetenciákból (képességekből, készségekből, jártasságokból) tevődik össze. Alapvető személyes kompetenciák az éntudatosság, önszabályozás, motiváltság, társas kompetenciák pedig a mások iránti érzékenység (empátia), mások befolyásolására való képesség, az együttműködés, csapatszellem, valamint az érzelmek kezelése. Szemben a hagyományos értelemben vett, legalábbis részben öröklött adottságokon alapuló értelmi intelligenciával, az érzelmi intelligencia összetevői bármely életkorban fejleszthetők.
félelem
Olyan negatív emberi érzés, melynek során az egyént valamivel kapcsolatban egy általános szorongás jellemzi, különböző negatív végkimenetel lehetőségeit érzi valószínűnek és a fájdalom, veszteség előérzete dominál az érzéseiben. Ezt az érzést gyakran valamilyen negatív élmény, egy riasztó, fenyegető élethelyzet idézi elő. Nagyon fontos alapérzés, az evolúció során a túlélést segíti elő.
szorongás
Tárgyatlan félelem, súlyos veszélyérzés, elveszettség, tanácstalanság. Ez az érzés sok kóros lelki jelenség magyarázója. Mai pszichológiai elméletek a félelem szinonímájaként használják.
kommunikáció
Információ csere kettő vagy több személy között. Több csatornán keresztül történhet, ami lehet például beszéd és gesztikuláció.
interakció
Az interakció jelentése kölcsönhatás, kölcsönös viszony, az információk oda- vissza irányú terjedése, együttműködés, a reakció egy formája. Megjelenése összefügg az aktivitással. Érzelmeinkre, lelki működésünkre közvetlenül hatnak társas interakcióink mind pozitívan, mind negatívan.
IQ (intelligencia quociens, intelligenciahányados)
Az intelligenciahányados angol röviditése IQ. Az ember mentális /szellemi/ korának és tényleges /biológiai/ életkorának a hányadosa *100. A teszt eredménye függ az illető társadalmi hátterétől, tanulási lehetőségeitől is. Az intelligenciateszteket nemcsak általános és szakmai képzés segítésére használják, hanem diagnosztikai eszközként is.
- 100 szöveg
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)