Női és férfi világrész a törzsi társadalmakban
Az az ősi világkép, amelyet a vadászok kapcsán ismertettünk, jellemző a termelőkre is. Ők is szimmetrikusnak látják a világot, s analógiásan gondolkodnak: rejtett kapcsolatot látnak a világ hasonló jelenségei között. Sőt, ez a világkép valószínűleg éppen a termelő korszakban teljesedett ki.
Minden termelő természeti népnél és civilizáció kori paraszti kultúrában is megtalálható ez a világszemlélet. A világnak ez a két részre osztása alapvető szerepet játszik olyan későbbi nagy vallásokban, mint a kínai taoizmus, konfucianizmus, erős nyomot hagyott az iráni vallásban, és – bár jóval haloványabbat – a kereszténységben is.
A magyarok elődei is tisztelték a Földanyát, erre utal az is, hogy a kereszténység felvétele után Máriának olyan mellékneveket adtak, őt és Szent Annát olyan „funkciókkal” látták el (például gyümölcsoltó, terméketlen asszonyokon gyermekáldással segítő, virágszentelő), melyek a termékenységre utalnak, vagyis Mária és Szent Anna tiszteletével talán korábbi Földanya tiszteletét váltották fel. (Szent Anna ilyenfajta tiszteletének az lehetett az oka, hogy egyes területeken Mária szüzességét összeférhetetlennek tartották a termékenységistenséggel, más területeken viszont ezen a problémán felülemelkedtek.) Az ősi Földanya kultuszával is szokták magyarázni Emese és a turul legendáját. Totemisztikus kapcsolódásáról és az „em” szókezdet „anya” jelentéséről már volt szó, akárcsak a székelyek és csángók Holdasszonyáról. (Hozzá kell tenni: a Földanya, a termékenységet adó, gyermekáldást elősegítő nő tisztelete olyan természetesen adódik a termelésből és a mágikus gondolkodásmódból, hogy ilyen párosítások bármikor kialakulhattak vagy újra kialakulhatnak parasztok körében, nem okvetlenül ősrégi hit makacs megőrzéséről van szó.)
A Földanya kultuszára utalhatnak az európai neolitikus sírokban talált női szobrocskák, melyek általában stilizáltabbak, egyszerűbbek, mint a vadászkultúrák „Vénuszai”, de szintén a termékenységgel kapcsolatos testrészeket emelik ki. Érdekes ugyanakkor, hogy a bronzkori síroknál ezeket harcosok alakjai váltják fel. Eredhet ez a társadalmi átalakulásokkal, a gazdagodással járó háborúskodások megnövekedéséből, és a parasztok közül kiemelkedő, a földműves munkától eltávolodó harcos vezető réteg értékeiből, új szemléletéből. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Földanya kultusza a parasztok körében teljesen megszűnt volna, hiszen jelen van az újkori paraszti világképben is.