A Gabonaanya és társai
Láthattuk, hogy az animista szemlélet minden növény és állat mögé szellemet képzelt. A pusztuló és új életre kelő természet a termelőknél a legfontosabb termelt növény szellemével azonosul. A Közel-Keleten például gabonaisten (emellett Mezopotámiában a nádisten), Amerikában kukoricaisten jelenik meg. Ezek kezdetben azonosak magával a növénnyel, annak szellemei. Sokfelé Európában, Egyiptomban, Föníciában, Nyugat-Ázsiában, de még Indonéziában is aratáskor ünnepélyesen siratják, temetik a gabona szellemét.
A gabonaszellem azonban megjelenhet emberi alakban, általában nő alakjában (Gabonaanya, Árpaanya) vagy állatalakban is. Meglepően sokféle állat személyesítheti meg a gabonaszellemet, aminek feltehetően az volt az oka, hogy a gabonaföldekre betévedő állatokat – farkastól a nyúlig, kutyától a macskáig – rögtön összefüggésbe hozták a növény szellemével. Az európai néphit például úgy tartja, hogy ha a szél fújásától hullámzik a gabona, akkor valójában a Gabonaanya vagy a Gabonafarkas jár a vetésben. A gyerekeket nem is engedik a földre, mert kárt okozhat nekik. Különösen az utolsónak levágott kévében feltételezik gabonaszellem jelenlétét. Talán azért, mert a gabonaföldön élő sok kisvad aratáskor mindig a még lábon álló gabona közé menekült, így az utolsóban biztosan volt egy-kettő, melyet az arató kiugrasztott. (Sok helyen botokkal várják az onnan kiugró állatokat, és agyonütik.) Az aratás során nagy verseny alakul ki az aratók között, mert az, aki az utolsó kévét levágja, megköti vagy kicsépeli, abba magába is beleköltözik a gabonaszellem, nyilván azért, mert már nem maradt számára más lakhely. A kései népszokások ezeket az embereket csak játékosan csúfolják farkasnak, öregasszonynak, gabonaszárba burkolják, hozzák-viszik, fenyegetik, vagy éppen ünneplik, körültáncolják. De feltehető, hogy régebben ettől a személytől komolyabban is tartottak.
A termőnövények szellemeivel kapcsolatos hiedelmek körébe tartozik az a szokás, amely megtiltja, hogy minden rítus nélkül elfogyasszák egy növény az évi első termését. A növényszellem ugyanis nem csak az utolsó növényben, de különös módon az első falatban is ott van, így ki kell engesztelni, mielőtt elfogyasztanák. Ugyanakkor magának a szellemnek az elfogyasztása nem tilos, sőt úgy látszik, üdvös tevékenység. Sokfelé az utolsó szemekből készült tésztából ember alakú kenyeret sütnek, és rituálisan fogyasztják el. Az utolsónak betakarított termés ünnepélyes megevésének nyomait Európa-szerte megfigyelték, de Ázsia és Afrika sok területén is megvannak a párhuzamai. Mindebből látható, hogy a gabonaszellemet (máshol a rizs, yam szellemét) egyetlen kultúrán belül is sokféleképpen fogták fel egyszerre. Részben az élő ember szelleméhez hasonlónak tekintették, amely a gabona pusztulásával maga is pusztul. Részben továbbélőnek, mely „testének”, a gabonának halálát meg akarja bosszulni; ezért veszélyesnek, üldözendőnek. De olyan jótékony erőnek, manának is, amely elfogyasztójára kedvező hatást gyakorol. A termelők szellemlényei ugyanúgy, mint a korai vallások istenségei, jó és rossz tulajdonságokat egyszerre ötvöznek magukba, akárcsak az emberek vagy a természeti elemek (például tűz, víz) is.
Gabonaistenségek
A gabonaistenségek olykor állatalakban jelennek meg, különösen bika, kecske, sertés, ló alakjában. Ezek az állatok részben termékenységszimbólumok is. Az erdőben gyakran bóklászó, fák hajtásait legelő kecskében sokfelé az erdő szellemét látták. Félig-meddig kecske alakúnak képzelték az olyan erdei vagy mezei szellemlényeket, mint a görög szatüroszok, vagy a római faunok. Dionüszosz görög termékenységistent is néha kecskealakban ábrázolták. Mindezek a lények meglehetősen férfiasak és – enyhén szólva – a szerelem iránt érdeklődőek. (Később a középkorban ezek mintájára képzelték el az ördögöt is.) Hasonlóan termékenységszimbólum a bika is. A bikának, általában a szarvasmarhának mint a termékenység megtestesítőjének kultusza rendkívül elterjedt volt a termelő népeknél. Nagyon gyakori, hogy a jobb termés érdekében ökröket áldoznak, mint például a görögök hatalmas hekatombáin. A már említett Çatal Hüyük-i lelet szentélyszerű helyiségeiben agyag bikafejeket, sorba rendezett bikaszarvakat és bikakoponyákat találtak. Az egyik festményen hatalmas bikát ugrálnak körül apró emberkék. A bikakultusz középponti vallás volt az ősi Krétán, Zeusz is bika alakban rabolja el a szép Európét, Dionüszosz szertartásain pedig gyakran bikát és kecskét téptek szét az ünneplők, hogy mindenki megszerezze magának a termékenyítő erő egy darabját. Kínában gabonával megtöltött papír- vagy agyagökör áll a tavaszi termékenységi szertartás középpontjában. A szertartásokból úgy tűnik, ebben az esetben nem az állatba költözött vagy inkább menekült szerencsétlen gabonaszellemre gondolnak, akit kárpótolni vagy legyőzni kell, hanem már egy, a gabonától különvált hatalmas és hatékony termékenységistenségre, aki a bő termést hozza.
Szellemvilág az ősi törzsi társadalmakban
A fentiekből az is kiderült, hogy az állandó férfi és női termékenységistenségek kultusza összekapcsolódott a meghaló-továbbélő-feltámadó gabonaistenségekével. Ezek mellett a termelők világában is rengeteg egyéb szellem létezik: fáké, halottaké, köveké, forrásoké és így továb
A nagyobb szellemek egész állat- vagy növényfajokhoz kötődnek, a kisebb jelentőségű fétisek egy-egy tárgyhoz. A legfőbb szellemek pedig az egész világhoz kapcsolódnak, általában annak teremtői, de többnyire nem avatkoznak bele az ember ügyeibe, „túl messze vannak”, közömbös szemlélők, így kevés kultusz, rítus kapcsolódik hozzájuk. Tisztelőik általában nem is tudnak róluk sokat mondani. Minél alacsonyabban helyezkedik el egy szellem az „égiek törzsi világában”, annál inkább tud hatni a mindennapi életre, és így annál több szertartás kapcsolódik hozzájuk. Akkor fordulnak mégis a főistenekhez, amikor valami különleges katasztrófa érte a közösséget. Nagyságukat, hatalmasságukat mutatja, hogy nevüket kiejteni általában tilos. A főisten tiszteletét főleg a pásztornépek őrizték meg. A nomád zsidók, egyéb isteneik mellett a megnevezhetetlen viharistenségüket már nagyon korán különleges tisztelettel, kultusszal övezték. (A kultusz nélküli „főszellem”, istenség nyomát a görög [Uránosz] és a mezopotámiai [An] vallásban is megtaláljuk.)
A termelés korában némileg átalakulnak a totemek körüli hiedelmek is. Egy-egy nagyobb törzs azonosságát kifejező lényként továbbra is megmaradnak, de már nem igazi ősök. Az eredetmondák kezdik elleplezni az állati származást, ekkor keletkezhettek azok a mítoszok, amelyekben az emberi ősapa vagy ősanya kerül kapcsolatba egy állattal: elejtette, életét köszönheti neki, vezetésével jutott új hazájába. (Ebben a kései változatban maradt ránk a csodaszarvas és a turul mondája.)