- A középkor története (476--1492)
- A kései középkor
- A középkor alkonya
- 3 foglalkozás
devsirme
Gyerekadó a törököknél. Az oszmánok által meghódított keresztény országokban állami szolgálatra (katonáskodás, hivatalnok) begyűjtötték a fiúgyerekeket, muszlim hitre térítették és kiképezték, taníttatták őket. Gyakran lettek janicsárokká.
Moldva
Történeti-földrajzi tájegység a Prut folyó és a Keleti-Kárpátok között. A 14. században lett önálló fejedelemség, de erősebb szomszédai részéről a lengyel, a magyar, majd a török terjeszkedés fenyegette. 1504-től a Török Birodalom része lett, kezdetben látszólagos autonómiáját megőrizve, majd 1711-től ezt is elvesztette. A török gyengülését kihasználva 1859-ben perszonálunióra lépett Havasalfölddel, majd 1862-ben egyesülve létrehozták Romániát.
janicsár
Török gyalogos katona. A 14. században szervezték meg a zsoldos gyalogság mellett a janicsárcsapatokat, eleinte a meghódított területek keresztény lakosaiból adóba (devsirme) szedett vagy harc közben rabolt kiskorúakból. Ezeket a fiúkat szigorú fegyelemben az iszlám fanatikus harcosaivá nevelték. Kiemelkedően magas zsoldot kaptak, de nem tiltották más pénzszerzési forrásoktól sem őket. (Pl. kereskedelemmel is foglalkozhattak.) Egy ideig közülük került ki a szultán testőrsége, őket tekintették a trón és török birodalom legszilárdabb támaszának. Parancsnokuk a janicsáraga volt. Fegyverzetük széles görbe kard, hosszú puska, íj és nyíl volt; vörös zászlójukon ezüst félhold és kard szerepelt.
basa (pasa, beglerbég)
Kezdetben a török szultán fiainak titulusa, majd a vilajetek kormányzóit hívták így. A hivatali tisztség mellett katonai rangot is jelölt.
rája
Az Oszmán Birodalom nem mohamedán (főleg keresztény) alattvalói, jogfosztottjai. Ők végezték a termelőmunkát, nem költözhettek el arról a földről, amelyet csak használtak, de örökíthették. A termés 20-25%-át fizették fejadóként.
hász-birtok
Más néven khász-birtok. A Török Birodalomban a meghódított földek a szultán tulajdonába kerültek, de szolgálat fejében használatra adományozott belőlük. Ami viszont szultáni kezelésben maradt, azt hász-birtoknak nevezték.
rablógazdálkodás
A török hódoltság területén jellemző gazdálkodási mód. A birtokadományozás jellegzetességei közé tartozik, hogy az adomány bármikor visszavehető, ezért addig próbál minél több adót beszedni a birtokos, amíg el nem veszíti a földet.
vilajet
A Török Birodalom közigazgatási egységei közül a legnagyobb, több szandzsákból áll. Vezetője a pasa volt.
defterdár
A Török Birodalom központi pénzügyigazgatásának vezetője, s rajta kívül az egyes tartományok (vilajetek) pénzügyei legfőbb intézőjének neve. A defterdárokat a szultán nevezte ki és váltotta le.
bég
Más néven bej. Eredetileg a török nemzetségfők neve volt. A központosított szultáni hatalom kiépülése után először a pasák fiait illették evvel a címmel, majd a szandzsákok élén álló polgári és katonai tisztségviselők neve volt.
szandzsák
A 16–17. században a törökök által meghódított magyarországi területeket tartományokra vagy vilajetekre, ezeket pedig még kisebb közigazgatási egységekre, azaz szandzsákokra osztották. Élén a katonai és polgári feladatokat egyaránt ellátó bég állt.
Rigómező
Szerbiában található terület, ahol két jelentős török elleni csata zajlott. Először 1389-ben itt győzték le a törökök a szerb csapatokat, majd a vereség okozta belső válságot kihasználva vazallusállammá tették Szerbiát. Második alkalommal Hunyadi János csapatai szenvedtek itt vereséget.
nagyvezír
Más néven nagyvezér. A szultán utáni második méltóság az Oszmán-Török Birodalomban, a szultán teljhatalmú helyettese, az államigazgatás vezetője. A tisztség 1918-ban, az Oszmán-Török Birodalom felbomlásakor szűnt meg.
szultán
Elsősorban az Oszmán Birodalomban használt uralkodói cím volt. Korlátlan hatalmát biztosította, hogy egyházi és politikai vezető is volt egy személyben.
Aquinói Szent Tamás
(1226 -1274) A skolasztika legjelentősebb gondolkodója, dominikánus szerzetes. Arisztotelész rendszerére alapozva újította meg a teológiát, alkotta meg istenérveit és a kettős igazság elvét.
Bologna
Itáliai város. Az első középkori egyetemet (Studium Generale) itt alapították a hagyomány szerint 1088-ban. A párizsi mellett a korszak legjelentősebb felsőoktatási intézménye volt.
magister
A középkori egyetemeken megszerezhető magasabb fokozat, amely már egyetemi előadások tartására is feljogosított.
Medici, Lorenzo de'
(1449-1492) Firenzei államférfi, a bankügyletekkel foglalkozó Medici család egyik legjelentősebb tagja volt. Támogatta a tudományt és a művészeteket, a reneszánsz korának meghatározó mecénása. Gyakran szokták il Magnifico ’nagyszerű, tündökletes’ melléknévvel is illetni.
doctor
A középkori egyetemeken szerezhető tudományos fokozat, amely önálló egyetemi oktató munkára jogosított.
Gutenberg, Johannes
(1395 k. - 1468) német nyomdász, a mozgatható betűkkel történő könyvnyomtatás feltalálója. A reformáció térhódítása idején a találmány nagyon gyorsan elterjedt. Fő alkotása az 1455-ben megjelent ún. 42 soros Gutenberg-Biblia.
Machiavelli, Niccolo
(1469-1527) Firenzei író, politikus, korának egyik legnagyobb hatású gondolkodója. Fő műve A fejedelem, amelyben leírja a hatalom megszerzésének és megtartásának módszereit. A mű alapelve, hogy a politikában a céloknak alárendelhetők az erkölcsi normák, ha ezzel az államérdeket szolgálják az uralkodók.
hét szabad művészet
Latinul septem artes liberales. Már az ókori görög, majd az erre épülő római oktatásban így nevezték összefoglalóan a tanított tárgyakat. A középkorban a keresztény felfogás szerinti igazság megismeréséhez szükséges ismeretek összességét hívták így. A gra
könyvnyomtatás
A kézírásos könyvek nagyon drágák voltak, ezért szélesebb kör számára elérhetetlennek bizonyultak. A nyomtatási eljárások lehetővé tették, hogy nagyobb példányszámban és olcsóbban állítsanak elő könyvet. A papírra történő nyomtatást a kínaiak találták fel, ami arab közvetítéssel jutott el Európába. A kínaiak még az egy lapon lévő összes szöveget és képet egy falapba metszették bele. Gutenberg a 15. század közepén kísérletezte ki a külön betűkből összerakható sablonokat.
reneszánsz
Itáliából a 14. században kiinduló, az életmód és a szellemi kultúra több területén jelentkező fordulat a középkor és az újkor határán. A reneszánsz ideológiája a humanizmus. Az antik kultúra felelevenítésére irányuló művészeti stílus az ember és természet kapcsolatában a harmónia bemutatására törekedett. A reneszánsz művészet jellemzői: sokoldalúság, a való élet megjelenítésére való törekvés, a természettudományok eredményeinek művészeti hasznosítása. A festészetben és a szobrászatban a humánum állt a középpontban, a portrék is az egyéniség, a személyiség realista ábrázolására törekedtek. A hű kifejezés érdekében anatómiai vizsgálódásokat is folytattak, de egyébként is a reneszánsz képviselőinek az egyetemes tudás, műveltség megszerzésére kellett törekedniük. Igazi polihisztor egyéniségek voltak, pl.: Leonardo da Vinci, Raffaello Santi, Michelangelo.
Oxford
Angol város, ahol 1167-ben egyetem jött létre. Ez az intézmény Anglia legrégebbi egyeteme.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)