Szponzorálás mint vállalati lehetőség
Sajátos külső PR eszközt jelent a szponzorálás, melynek lényege egy eseménnyel, egyénnel vagy csoporttal való képzettársítás megvásárlása és fel-használása.
Önnek most nagyon érdekes feladata lesz, hiszen gyűjtőmunkát kell végeznie ebben a témakörben. Nézzen körül alaposan környezetében és keressen olyan újságcikket, egyéb írásos dokumentumot vagy filmet, amelyből a szponzorálás különböző irányaira, területeire talál példát. Jó megoldás az is, ha egy ismert vendéglátó üzletben vagy utazási irodában érdeklődik az ott alkalmazott módszerek felől.
Az összegyűjtött adatok birtokában értékelje a szponzorálás gyakorlati jelentőségét!
Munkája során vegye figyelembe a következő szempontokat:
1. A siker érdekében a szponzoráló vállalkozás célcsoportja egyezzen meg azokkal, akik az adott rendezvényt látogatják, illetve az adott csoportot figyelemmel kísérik.
2. A szponzorálás irányát, területeit elsősorban a vállalkozás termékei, szolgáltatásai határozzák meg.
3. A szponzor teljesítése pénz kifizetésével vagy a cég saját termékének, szolgáltatásának nyújtásával történik. A szponzorált ezt a legkülönfélébb módon ellentételezheti:
- PR eszközökkel – nyilatkozataiban, kiadványaiban megemlíti a szponzor nevét,
- reklámeszközökkel – jól látható helyen megjeleníti a szponzor logóját, termékét, reklámját,
- névhasználattal – a szponzorált vagy az esemény felveszi a szponzor nevét.
Megoldási javaslat:
A következő – a sport területéről merített - történet alapján próbáljon a vizsgált témakörben eredményre jutni.
Aligha van ma olyan magyar, aki ne ismerné Besenyei Pétert. Szinte mindenki tudja róla, hogy a műrepülésben mindent megnyert, amit csak pilóta meg-nyerhet. Örök mosolyával belopta magát az emberek szívébe.
Az ország egyik legnépszerűbb sportolója egy olyan verseny létrehozását ha-tározta el, amely nemcsak az avatott szemű bírák számára értékelhető, ahol a különbségeket pilóta és pilóta pillanatnyi formája és képessége között nem csupán szakmai előképzettséggel lehet felfedezni. A műrepülést és a gépeket a szó szoros és átvitt értelmében is közel kell hozni a közönséghez. Egyetlen helyszínen, néhány percbe sűrítve, egyszerre több feladatot kell megoldani a nézők előtt, szinte szemmagasságban. Nagy sebességgel, földközelben manőverezve, meghatározott sorrendben küzdik le az akadályokat az air race versenyen, miközben szigorú koreográfia szerint tradicionális műrepülő-figurákat is be kell mutatniuk. A pilóták valójában az idővel versenyeznek, így nemcsak a pontosságra, de a megfelelő sebességre is ügyelniük kell. A hibákért időbüntetés jár. A pontosan kidolgozott, de egyszerű és követhető szabályok jelenthetnek garanciát arra, hogy megmaradjon a küzdelem tisztasága.
A technika arra is lehetőséget ad, hogy a közönség a pilóta szemszögéből lássa a pályát. A kamerák segítségével a néző úgy érezheti, hogy a gép mögött, esetleg a szárnyán ülve repül rá az akadályokra.
A hazai szakemberek másfél évet szenteltek arra, hogy kidolgozzák a biztonságos lebonyolítás feltételeit.
A siker másik záloga egy találkozásban keresendő. A repülés, a repülősport, valamint a legmodernebb extrém sportok támogatása mellett elkötelezett cég, a Red Bull tulajdonosa és vezetői azonnal meglátták a fantáziát és a világsiker lehetőségét az akadályrepülésben, s az energiaitalról is jól ismert cég azonnal felkarolta azt.
Az idei Red Bull Air Race Világfutam már nyolc futamból áll, nyolc országban . A vállalkozó szellemű,energikus, az újdonságok iránt fogékony emberek tömegesen keresik fel a helyszíneket, hogy átadják magukat a szárnyalás örömének. A repülőgépeken és a pilóták ruháján is megtalálhatók a szponzoráló cég jellegzetes színei illetve az emblémája. A versenyzők itala a cég terméke, melyet a közönség is szívesen fogyaszt.
A Red Bull salzburgi főhadiszállása, a Hangar -7 három egységet ötvöz: első-sorban a repülést és a Forma-1-et, majd a kulináris élvezeteket az éttermeiben, bárjaiban és a rendszeresen megrendezett művészeti kiállításokat.
A tulajdonos, Dietrich Mateschitz úr, aki a repülés szerelmese, nagyon örül annak, hogy cége a lendület, a tisztán, szabadon száguldás jelképévé vált.