Marketing szempontú árképzés
Mit jelent a marketing szempontú árképzés? Hogyan érvényesíthető a vendéglátás/szállodaipar/turizmus árainak kialakításánál? Útmutatás: A marketing szempontú árképzés lényege, hogy az árképzést befolyásoló tényezőket (kereslet, versenytársak, költségek, beszerzési ár) milyen arányban vesszük figyelembe az eladási árak kialakításánál. Az optimális figyelembevétel alapján alakulnak ki a piaci árak, melyek lényege, hogy valamennyi befolyásoló tényező a lehető legoptimálisabban érvényesül az eladási árakban. A feladatnál arra kell figyelnie, hogy milyen befolyásoló tényezők mellett érvényesíthetőek szakmacsoportunkban az eladási árak.
Árrugalmasság
Terméktípus | Rugalmatlan termékek | Egységnyi rugalmasságú termékek | Rugalmas termékek |
Képlet: | 0≤|E|<1 | |E|=1 | 1<|E| |
Kereslet változása: | A kereslet kevéssé vagy alig változik. | A keresett mennyiség az árváltozás arányában változik. | A keresett mennyiség gyorsan, nagy- mértékben változik. |
Az összbevétel változása: | Az összbevétel az árváltozással azonos irányban mozog: Ha az ár esik – a bevétel is esik. Ha az ár nő, a bevétel is nő. | Állandó marad. | Az összbevétel az árváltozással ellentétesen mozog. Ha az ár nő – az összbevétel csökken. Ha az ár csökken- az összbevétel nő. |
Példák: | Só, gyufa, áram (0,1);Kávé, telefon (0,25) Orvos (0,6) | Lakás (0,9) Porcelántermék (1,1) | Autó (1,25) Mozi (2,5) Külföldi utazás (4,0) |