Az imázs és az arculattervezés kapcsolata
Az image kialakulásának módja szerint spontánul keletkezett és tervszerűen, céltudatosan kialakított imázst (Corporate Identity) különböztetünk meg. Termékről, szolgáltatásról, vállalatról, országról akkor is kialakul valamilyen kép a fogyasztóban, nyilvánosságban, turistákban, ha azt a vállalat illetve ország nem tudatosan alakítja ki. Ez a kép nem teljes és nem a valóságnak megfelelő, hiszen az információnak csak töredékrésze jut el a befogadóhoz. Hallott, olvasott róla, de nem tapasztalta. A spontán imázshoz is szorosan kapcsolódnak a sztereotípiák és az előítéletek. Ezek csak akkor változhatnak meg, ha kipróbáljuk a terméket, igénybe vesszük a szolgáltatást vagy elutazunk az adott országba, ahol megismerkedünk az emberekkel, a kultúrával. Az image-buildingnek (imázs-építés) nagy szerepe van ennél az imázs fajtánál, mivel itt tudatosan kell változtatni, javítani.
Az egységes arculat a fogyasztói figyelem befolyásolásának alapeszköze. Lényeges, hogy az arculat különböző elemei harmonizáljanak egymással és kerek egészet alkossanak. Mivel egyre erősebb a konkurenciaharc, olyan szimbólumokat kell alkotni, amelyek könnyen azonosíthatóak a céggel, és egyértelműen megkülönböztetik versenytársaiktól. Fontos ezért, hogy a szlogen rövid, frappáns, könnyen megjegyezhető és figyelemfelkeltő legyen. Az embléma ne legyen túl elvont, és könnyen azonosítható legyen a céggel.
Az egységes arculat tervezésekor figyelemmel kell lennünk arra is, hogy az arculat minősít. Nem közömbös, hogy a vendégek mivel azonosítják vállalkozásunkat, és milyen képzetet kelt bennük mindaz, amit látnak, hallanak.
Fontos szempont, hogy a külvilág felé olyan cégképet fessünk, amely valóban tükrözi mindazt a tartalmat, ami a forma mögött van. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne a legjobb, legszebb tulajdonságainkat helyezzük előtérbe.