Az értékesítésösztönzés módszerei
Az értékesítésösztönzés a reklámtevékenységgel szorosan összehangolva, azt felhasználva és kiegészítve igazán hatásos. Módszerei rendkívül szerteágazóak. Fő jellegzetességei, hogy a piacbefolyásolási tevékenységen belül ezek a módszerek kapcsolódnak leg-inkább a marketing-mix egyéb elemeihez: a termékhez, az árhoz, az értékesítési politikához. Az értékesítésösztönzés mindazokra a marketingtevékenységekre vonatkozik, amelyek nem sorolhatók a reklámozáshoz, a személyes eladás és a PR feladatok közé, de ösztönzik a fogyasztók vásárlásait, javítják a kereskedők hatékonyságát.
Az értékesítésösztönzés és a piaci életciklus kapcsolata
Az értékesítésösztönzés eszközeit elsősorban a következő piaci életciklus szakaszokban alkalmazzuk:
- A bevezető szakaszban gyorsítják az új termék elterjedését. Ismertetik a termék használati előnyeit, informálnak a termékről, illetve rábírják a fogyasztót a termék kipróbálására.
- Az érettség szakaszában a márkahűség kialakítása, a vevőkör bővítése a fő cél.
- A termék-életciklus hanyatló szakaszában az értékesítésösztönzési eszközök még nagyobb szerepet kapnak, mivel ilyenkor a nyereség már nem elegendő ahhoz, hogy a költségesebb reklámozási módszereket alkalmazzuk.
Az értékesítésösztönzés előnyei
Az értékesítésösztönzés előnyeit a következőkben foglalhatjuk össze:
- gyorsan bevethető, kreatív eszközök összessége,
- rövid távon is eredményes,
- recessziós időkben is jól támogatja az értékesítést,
- sokszor célzottabb, mint a reklám, azaz jobban megkülönbözteti a terméket,
- a reklám és a személyes eladás előnyeit kombinálja,
- feltűnést kelthet, ezáltal érdeklődést vált ki,
- kétirányú kommunikációs lehetőséget biztosít.
Az értékesítésösztönzés hátrányai
Az értékesítésösztönzés hátrányai:
- rövid távú eredmények,
- egyszeri alkalomra szól,
- csak más promóciós elemmel együtt élszerű alkalmazni.
- az állandó akciózgatás leronthatja a termék fogadtatását, megítélését.
A vendégek, utasok azt hihetik, hogy azért tudunk ajándékozni, nagy nyereményeket hirdetni, mert túl nagy nyereséget kalkulálunk termékeink, szolgáltatásaink áraiba.
Kitüntetett figyelmet kell fordítanunk arra, hogy a vendég, az utas vonzónak találja akciónkat. Ajánlatainkat mindig mérlegeli, azaz gondolatban elemzi az akciók által ígért előny és a megkívánt ráfordítás arányát.