Árrugalmasság
Az árrugalmasság az ár és a megvásárolt termékmennyiség kapcsolatát fejezi ki. Árcsökkenés esetén a termék kereslete általában nő, árnövekedés esetén csökken. Ez a megállapítás azonban nem mindig igaz, hiszen a presztízs termék árcsökkentés esetén elveszítheti presztízs jellegét és a vendég, a turista már nem is keresi.
Azt fejezi ki, hogy a termék árváltozása hogyan befolyásolja az eladott mennyiséget. Mérték, amennyire az árváltozás hatására módosul a kereslet.
Árrugalmasság
Terméktípus | Rugalmatlan termékek | Egységnyi rugalmasságú termékek | Rugalmas termékek |
Képlet: | 0≤|E|<1 | |E|=1 | 1<|E| |
Kereslet változása: | A kereslet kevéssé vagy alig változik. | A keresett mennyiség az árváltozás arányában változik. | A keresett mennyiség gyorsan, nagy- mértékben változik. |
Az összbevétel változása: | Az összbevétel az árváltozással azonos irányban mozog: Ha az ár esik – a bevétel is esik. Ha az ár nő, a bevétel is nő. | Állandó marad. | Az összbevétel az árváltozással ellentétesen mozog. Ha az ár nő – az összbevétel csökken. Ha az ár csökken- az összbevétel nő. |
Példák: | Só, gyufa, áram (0,1);Kávé, telefon (0,25) Orvos (0,6) | Lakás (0,9) Porcelántermék (1,1) | Autó (1,25) Mozi (2,5) Külföldi utazás (4,0) |
Árrugalmassági együttható
Az ár és a kereslet között az árrugalmassági együttható teremt kapcsolatot. Az árrugalmassági együttható azt mutatja meg, hogy 1 % -os árváltozásra hány %-os keresletváltozás jut.
Árrugalmasság = százalékos mennyiségi változás / százalékos árváltozás
Mivel a kereslet változási iránya ellentétes az áréval, az együttható előjele általában negatív.
Az árrugalmasság kiszámítása során nyert mutató. Azt fejezi ki, hogy az árváltozásra milyen mértékű és arányú keresletváltozás következik be.
Az idegenforgalmi kereslet árrugalmassága
Az idegenforgalmi kereslet árrugalmasságáról ma még nem állnak rendelkezésre tapasztalati adatok. Általánosságban azonban megállapítható, hogy az árrugalmasság többek között a jövedelmek nagyságától, valamint a mindenkori gazdasági helyzettől függ. Recessziós gazdasági helyzetben a vendég általában jobban odafigyel az árakra, s bekövetkezik az eltolódás az olcsóbb kínálat felé.
A turisztikai keresletcsomag árérzékenysége
A turisztikai keresletcsomagban rendkívül árérzékeny a szállás.
Az üdülési költségvetés többi összetevője (pl. kulturális látványosságok) kevésbé reagál az árváltozásokra.