Az eladási ár
Egy belvárosi vásárcsarnokban található önkiszolgáló étterem (csak álló fogyasztás) a következő egységárakat érvényesíti:
Megnevezés Mennyiségi egység Egységár Ft-ban
Napi menü adag 540
Leves, főzelék adag 260
Húsétel körettel adag 540
Salátabár 100 g 90
Tésztaételek adag 490
Hamburger db 400
Hidegkonyhai készítmények 100 g 120
Cukrászsütemények db 110
Desszertek adag 280
Szénsavas üdítőitalok dl 30
Rostos gyümölcslevek dl 40
Bor dl 100
Sör üveg 250
Kávé, tea adag 80
A választék rendkívül szűk. A napi menü levest és főételt tartalmaz, mely körettel értendő. A felhasznált nyersanyagok az alacsony árfekvésbe tartoznak. A beszerzendő nyersanyagok többségét közvetlenül a termelőtől szerzik be. Az adagok átlagosak. A vásárcsarnokban ez az egyetlen étterem. Vannak viszont büfék, látványpékség, halsütő. A környéken meglehetősen sok munka-hely található.
Elemezze az üzlet árait a tanult árorientációk alapján!
Megoldási javaslat:
Az önkiszolgáló étterem árképzése piacorientált, hiszen valamennyi jellegzetes árorientáció érvényesül.
Beszerzés orientált árképzés: Az üzlet nem vásárol drága nyersanyagokat, a közvetlen értékesítési csatornát választja, ezért tudja termékeit ilyen olcsón adni, sőt profitorientáltan működni.
Költség orientált: Nincs szükség felszolgálásra, drága bútorokra, nagy hely-igényre, melyek a költségeket mérséklik.
Verseny orientált: Nincs a profilban versenytárs, vannak azonban olyan üzletek, ahol a vendégek meleg és hideg ételeket fogyaszthatnak. Valószínűleg a vezető a konkurensek árait is figyelembe vette.
Kereslet orientált árképzés: Valószínűleg az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező emberek veszik igénybe az étterem szolgáltatásait, valamint a piacon dolgozók. Az eladási árak ehhez igazodnak.
Az üzlet valamennyi árorientációt érvényesíti, ezért árképzése piacorientált.