A vállalkozás makrokörnyezete
A makrokörnyezet a külső környezetet jelenti, melynek erői ellenőrizhetetlenek, a vállalkozás csak nyomon követheti azokat és alkalmazkodhat hozzájuk. Hat befolyásoló tényezőt kell figyelemmel kísérni: a demográfiai, a gazdasági, a természeti, a technológiai, a politikai-jogi és a szociális-kulturális változókat.
Tágabban értelmezett társadalmi tényezők.
Tudományos-technikai környezet
A tudományos technikai forradalom felgyorsulásával került a figyelem előterébe a tudományos ismeretek felhasználása, a fejlődéssel történő lépéstartás szükségessége. A vállalkozások számára az eredmények gyors felhasználása esetenként létérdekké vált. A műszaki fejlődés gyors, a vezetés hosszú távú terveket készít, számítógépes vezetési és információrendszereket alkalmaz.
A tudományos ismeretek felhasználási lehetőségei.
Társadalmi-gazdasági környezet
A vállalkozások létrejötte, tevékenysége, vezetési-szervezési módszerei egyaránt magukon viselik az adott társadalmi rendszer jellemzőit, amelyekben működnek. Az 1980-as évek végén, 90-es évek elején lezajlott társadalmi - gazdasági folyamatok következtében a helyzet Magyarországon is jelentősen megváltozott. A privatizáció új szerveződéseket hozott létre, kis- és középvállatok alakultak, az állam gazdasági szabályozókon keresztül befolyásolja a piacot.
Az adott társadalmi rendszer jellemzői, melyek a vállalkozás működésére hatást gyakorolnak.
Kulturális környezet
A kultúra a közösségek együttélésének terméke, magatartásformák, viselkedési szabályok összessége.
Elsősorban a nemzeti sajátosságokat kell megemlíteni. A kulturális eltérések a több államra kiterjedő multinacionális cégek nemzeti vállalatainál is megfigyelhetők, ahol szintén érvényre jutnak a szervezet vezetési módszereiben a kulturális sajátosságok.
Magatartásformák, viselkedési szabályok összessége, nemzeti sajátosságok.
Földrajzi viszonyok
A földrajzi környezetbe az elhelyezkedés, a természeti adottságok (hegyek, vizek, gyógyvíz), a mezőgazdaság, az infrastrukturális lehetőségek, az időjárás, stb. tartoznak.
Megállapítható, hogy minél több környezeti tényezőhöz kell igazodni, és minél eltérőbb tulajdonsággal bírnak azok, annál összetettebb, bonyolultabb a vállalkozás környezete.
Természeti adottságok, infrastruktúra, időjárás.
A társadalom elvárásai
A társadalom elsődleges elvárása, hogy a vállalkozás elégítse ki a felmerülő igényeket, Bevételeiből különféle adókat fizet, melyek hozzájárulnak a közös szükségletek kielégítéséhez.
Az adókon kívül a társadalom alapvető szabályait is be kell tartani, mint például a környezetvédelem.
A társadalom tagjainak igényei, melyek kielégítését a vállalkozástól várják el.
A kormány intézkedései
A marketingdöntéseket a politikai és jogi környezet alakulása is nagyban befolyásol-ja. Ez jogszabályokat, rendeleteket foglal magába, amelyek az egyes szervezeteket és egyéneket befolyásolják és korlátozzák. A törvényi előírások néha új piaci lehetőségeket teremtenek.
Az üzleti szabályozás három fő célja: megvédeni a vállalatokat a tisztességtelen versenytől, megvédeni a fogyasztókat a tisztességtelen üzleti tevékenységtől, és meg-védeni a társadalmat a korlátozatlan üzleti magatartás veszélyeitől. Az üzleti szabályozás és végrehajtás további célja, hogy a vállalatokkal megfizettessék a termékeikből, ill. termelési eljárásaikból adódó társadalmi terhek költségeit.
Törvények, rendeletek, jogszabályok, melyek a vállalkozás működését befolyásolják.
Nemzetgazdasági tényezők
A piacot a vásárlóerő és az emberek határozzák meg. A vásárlóerő a gazdaság mindenkori helyzetétől, vagyis: a folyó jövedelmektől, az áraktól, a megtakarításoktól, az eladósodástól és a hitelhez jutás feltételeitől függ. A jövedelmek elosztását az adott ország ipari struktúrája és politikai rendszere határozza meg. A marketingszakembereknek nagy figyelmet kell szentelniük minden a jövedelmekben, a megélhetési költségekben, a megtakarításokban és a kölcsönhöz jutás feltételeiben bekövetkező nagyobb változásnak, mert ezek jelentősen befolyásolják, különösen az ár- és jövedelem érzékeny termékek iránit keresletet.
Az adott ország gazdaságpolitikája, mely a vállalkozás gazdálkodását befolyásolja.