A termékéletgörbe és marketingfeladatok a különböző szakaszokban
A termékéletgörbe legfontosabb szakaszai a következők: bevezetés, növekedés, érettség, elhúzódás/hanyatlás. Bizonyára minden szakaszra találna vendéglátó üzletet, vagy szálláshelyet. Ebben a feladatban olyan egységet keressen, ami az Ön véleménye szerint a hanyatlás szakaszában van. Tegyen javaslatot arra, hogy a vizsgált üzlet hogyan léphetne ki ebből a helyzetből! Az egység természetesen be is zárható, de mi nem ezt a megoldást várjuk Öntől.
Megoldási javaslat:
A termék megfiatalításának lehetőségei:
- Fel kell tárni, miért jutott idáig az üzlet! Vajon kevés pénzt fordítottak rá? Rossz a menedzsment? A vendégek szemében már nem képvisel értéket?
- Meg kell ismerni a megfiatalítást befolyásoló külső környezeti tényezőket! Változott termékünk megítélése? Már nem divatos?
- Tisztázni kell, hogy mit üzen az egység neve a vendégeknek! Jó az elnevezés? A versenytársak üzleteinek neve találóbb?
- Meg kell vizsgálni az elérhető potenciális szegmentumokat! Vannak hagyományaink? Rendelkezünk még törzsvendégekkel? Hiányoznánk a piacról?
- Jobban kell alkalmazkodnunk a piachoz! Képesek vagyunk lépést tartani a fejlődéssel? Vannak belső tartalékaink?
Az életgörbe szakaszainak felsorolása
A tipikus termékélet - történet S alakú görbével írható le, melynek jellegzetes szakaszai:
- bevezetés (a termék piaci bevezetésének szakasza lassan növekvő forgalommal, magas költségekkel, profit nélkül),
- növekedés (gyors forgalomnövekedés, magas profit),
- érettség (tetőző majd lassan csökkenő forgalom és profit),
- hanyatlás ( erősen csökkenő forgalom, alacsony vagy negatív profit ).