A termékpolitika
Termékpolitikának nevezzük a termékkínálat alakítását. A termékpolitikára vonatkozó döntések keretében kell határozni a kínálatba bevont termékcsoportok, szolgáltatások összetételéről, egymáshoz való mennyiségi és időbeni arányáról.
Az adott üzletben megjelenő kínálat döntő fontosságú a vendéglátó és idegenforgalmi vállalkozások megítélése szempontjából. Nem szabad azonban arról sem megfeledkeznünk, hogy egy termék vagy szolgáltatás önmagában nem létezik, csakis az árával és az imázsával hozzákapcsolódó igény erősségével együtt. Fontos tehát a termékpolitika, de csakis egy mixelem szintjén.
A termékpolitikára vonatkozó döntések esetében a kínálatba bevont termék-csoportok, szolgáltatások összetételéről, egymáshoz való mennyiségi és időbeni arányáról kell határozni.
A termékpolitika céljai
A termékpolitikával elérhető célok :
- a hosszú távú nyereség biztosítása,
- az imázs és a sajátos stílus elérése,
- a konkurencia visszaszorítása, illetve támadásainak kivédése.
A termékpolitika kialakítására ható tényezők
A termékpolitika kialakítására a következő főbb tényezők hatnak :
- A kereslet : meghatározó a vásárlóerő nagysága, a vásárlási szokások, a vendégek száma. Nehéz megragadni, mert a vendég nem tud véleményt nyilvánítani az új, még nem látott termékről, a gyakran - a vendéglátó üzletben kapott - impulzusok alapján történő döntéseknél pedig reakcióik nem jelezhetők igazán előre.
- A vállalkozás stratégiája, pénzügyi elképzelései : a nyereség-elképzelések megvalósításában nagyon fontos az optimális kínálat-összeállítás, amivel eredményes működést érhetünk el. Ennek feltétele a pénzügyi következmények állandó figyelése, hiszen az új termék vagy szolgáltatás általában tőkeigényes.
- A versenytársak kínálati politikája a versenytársak termékeinek figyelése és az arra való reagálás is kiválthatja a választék átalakításának igényét.
- A gazdasági, jogi, szociális, kulturális környezet : ebbe a körbe elsősorban a jogszabályok, a gazdasági szabályozók, az értékrendek, és a környezetvédelem tartozik.
- A divat : vannak olyan üzletfajták, melyek divatba jönnek és gombamód elszaporodnak, más üzlettípusok viszont „kimennek a divatból”. A gyorsétterem után a pizzéria láz jött, most a pub (ami egyben étterem, söröző, bár) a legdivatosabb üzlet.
- Az áruk divatja is időről-időre változik (pizza, palacsinta, grill ételek, stb.). A játéklehetőséget tekintve is volt már befutó a flipper, a bowling, a biliárd, stb. Külön ki kell emelnünk a zene divatjának változását, melynek követése főként az éjszakai szórakozóhelyek esetében fontos.
- A szezonalitás ( idényszerűség )