A marketing története Magyarországon a rendszerváltozás előtt
1982 után megjelentek a magyar gazdaságban a kisvállalatok (gazdasági munkaközösségek és vállalati munkaközösségek .Ezek a gazdasági szervezetek képezték a „kis piacgazdaságot”, hiszen figyelemmel kísérték a kereslet és kínálat alakulását, a versenytársak viselkedését. Megtalálták a le nem fedett keresletet és erre fejlesztették ki termékeiket, szolgáltatásaikat. Igyekeztek ésszerű árdöntéseket hozni és ki-használni a különböző forgalmazási csatornákban rejlő lehetőségeket. A piaci döntések nagy része a ráérzésen és a tapasztalaton alapult, komoly marketingkutatást nem végeztek.
Egyre több licenc termék is megjelent a piacon, ahol a licencadó bizonyos piaci aktivitást is elvárt (Coca Cola, Adidas, stb.) és létrejött néhány fogyasztási cikket gyártó vegyes vállalat is, melyek komoly marketing stratégiával hódítottak a piacon (McDonald’s). Az időszak végén már néhány neves reklámügynökség (McCann-Ericson, Ogilvy and Mather) is segítette a marketinggyakorlat terjedését a magyar piacon.
Több területen javultak a piacgazdaság irányába mutató tendenciák: liberalizálták az importot, létrejött a gazdasági társaságokról szóló törvény, lazább lett az árszabályozás, elkezdődött a kereskedelem privatizációja. Lassú fejlődésnek indult a piac, s ma már ezt az időszakot tekinthetjük a marketingtanulás folyamatának Magyarországon.
A szocializmus jellemzője, a marketing a gyakorlatban nem kapott nagy szerepet,: az áruforgalom tervezett és államközi szinten meghatározott keretek között és feltételek mellett bonyolódott.
A marketing története Magyarországon a rendszerváltozás után
A politikai és gazdasági rendszerváltást követően (1980-as évek vége) a szabad piacgazdaságban is igen jelentős visszaesés következett be: a szabad piacgazdaság feltételei viszonylag gyorsan formálódtak és fejlődtek. A külföldi tőke beáramlása fel-gyorsult, a világmárkák elárasztották a piacot. Ebben a korai piacgazdaságban mindenki jól érezte magát. A termelők soha nem képzelt forgalomnövekedést és jó piaci részesedést értek el, a fogyasztók elégedettek voltak a széles választékkal, a jobb minőségű, szebb csomagolású termékekkel - és még tartott a hiánygazdaságban felhalmozódott vásárlóerő és vásárlási láz. A reklámügynökségek sorra adaptálták a nyugaton már bevált kampányokat. Ekkor vált világossá számunkra a marketingkihívás, és ez a néhány év volt a marketing gyors sikerének és térnyerésének időszaka.
1993-94-re a piac telítődött. Az infláció ugyan mérséklődött, de az előző évek nagy áremelkedése következtében a vásárlóerő elkopott, a fogyasztók tartalékai elfogytak, a kereslet abszolút mértékben is csökkent. A kínálat immár bőséges volt, minden jelentősebb világcég és világmárka megjelent a magyar piacon. A kisvállalkozások nagy része nehezen boldogul.
A szocializmus későbbi korszaka, a kisvállalatok megjelenése, a kereslet és a kínálat alakulásának, a versenytársak viselkedésének figyelemmel kísérése.