Az egységes piaci fellépés részei
A franchise rendszerben az egységes piaci fellépést az biztosítja, hogy az átvevő köteles:
- az átadó márkáit, elnevezéseit használni,
- meghatározott helyekről áru beszerezni,
- az egységes üzletkialakítás és működtetés előírásait betartani,
- a központi reklámozást és egyéb szolgáltatásokat igénybe venni.
A franchise kialakulása
A franchise története az 1900-as években, Amerikában kezdődött. A mezőgazdasági gépek forgalmazását végző McCormick vállalat, míg a fogyasztási cikkek piacain a Singer varrógépgyár volt a kezdeményező. A legismertebb franchise-rendszert alkalmazó cég természetesen a McDonald’s és a Burger King gyorsétteremlánc. Ebben a formában üzemelnek világszerte a multinacionális olajvállalatok üzemanyagtöltő állomásai, a szállodák és szállítmányozók, vagy egyéb szolgáltató cégek.
A fejlett ipari országokban a kiskereskedelmi forgalom 15-25%-a származik a fanchise-rendszerből.
A franchise rendszer jellemzői
Az összehangolt marketingtevékenység érvényesülésére jó példa a franchise rend-szer, ahol a vállalatok együttműködést kötnek a közös piaci fellépésre és a marketing-tevékenység összehangolására.
A franchise rendszer lényege, hogy a rendszergazda a piacon már bevezetett rend-szerét licence-díj ellenében, a márkanév használattal együtt, szerződésben meghatározott területre és időre, önálló használatra átadja.
A franchise jelentősége
A franchise-rendszer iránt megnövekedett érdeklődés okait lényegében a hagyományos értékesítési csatornák bizonytalanságaiban lehet megtalálni. A nem közvetlenül a végső felhasználóknak szállító termelő üzleti sikere nagyrészt a közvetítő kereskedelem árufogadási készségétől és áru-elhelyezési képességétől függ. A piaci szerkezet állandó változása folytán, és az ennek kapcsán megnyilvánuló kereskedelempolitikai feszültség miatt jelentősen megnövekedett az igény a korábbiaknál hatékonyabb és biztonságosabb forgalmazás iránt.
Az átadó előnyei
Az átadó előnyei:
- különösebb plusz befektetés nélkül terjeszkedhet,
- a szerződés megkötésekor franchise díjat kap,
- részesül az üzlet eredményében (royalty = az üzlet eredménye után rendszeresen fizetendő díj).
Az átvevő előnyei
Az átvevő előnyei:
- biztos piacra számíthat,
- a piaci tevékenység megszervezése kevesebb ráfordítást igényel.