A direkt marketing fogalma
A direkt marketing olyan interaktív marketingrendszer, amelynek célja, hogy egy vagy több reklámeszköz felhasználásával bárhol mérhető reakciót (választ) és/vagy üzlet-kötést eredményezzen. E meghatározás hangsúlyozza a mérhető reakciót (választ), ami jellemzően megrendelés. Ezért a direkt marketinget gyakran direkt rendelést hozó marketingnek (direct-order marketing) is nevezik.
A direkt marketing szerepe napjainkban kibővült, és a hosszú távú vevőkapcsolatok kerültek előtérbe (direkt kapcsolat marketing). A direkt marketing akciók célja nem csak a közvetlen értékesítés lehet.
Közvetlen marketing, mely a személyes eladáson alapul.
A direkt marketing, mint interaktív módszer
A hagyományos értékesítési módszerek hibája a személytelenség. Az emberek előnyben részesítik, ha egyénenként kezelik őket, vagyis a személyes hangvétel fel-tétlenül előnyt jelent a kommunikációban.
A személyes jellegű, folyamatos kapcsolattartás eredményeként a fogyasztóban ki-alakulhat egy bizalmi viszony, mely hosszú távú kapcsolatot eredményezhet a válla-lattal. A bizalmi kapcsolat építésével a direkt marketing egyben visszatér a már-már elfeledett hagyományos kommunikációs formához: megszólít, kérdez, illetve felel a feltett kérdésekre. Emellett az információáramlás idejét is lerövidíti a piac és a vállalkozás között.
Azért interaktív módszer, mert az eladó és a vevő között mód van a párbeszédre, és a pontos visszacsatolás az azonnali üzenetmódosítást, illetve a kommunikáció eredményének a mérését is lehetővé teszi. A visszacsatolás fogalmába az is beletartozik, ha az üzenetre a befogadó (vevő) nem válaszol: a kibocsátó (eladó) számára ez is információ.
A vevőt bevonjuk a vásárlásba, élménnyé tesszük azt a számára.