Az EUROPOL kialakulásához vezető folyamat
A TREVI csoport 1975-ben holland kezdeményezésre jött létre a terrorizmus, a kábítószer-kereskedelem és más súlyos bűncselekmények ellen. Ekkor határozták el, hogy létrehozzák a Közösség bel- és igazságügyi együttműködésének első szervezett formáját, amelyben a tagállamok együttműködhetnek, s kicserélhetik tapasztalataikat. A csoport TREVI elnevezést kapta az angol Terrorism, Radicalism, Extremism, Violence International szavak rövidítéséből.
A csoport céljaiként fogalmazódtak meg:
- az információcsere;
- a tapasztalatcsere;
- a módszerek és nyomozati technikák cseréje;
- a személyes kapcsolatok kialakítása.
A TREVI kooperáció három szintje alakult ki:
1. a miniszteri szint, amelyben a tagállamok bel- vagy igazságügyi miniszterei vettek részt;
2. a Magasrangú Tisztviselők Bizottsága, amelynek tagjai a tagállamok belbiztonsági főigazgatói vagy a rendőrségek vezetői voltak;
3. a Munkacsoportok szintje, ahol a tényleges tevékenységet végezték.
A TREVI-szervek évente kétszer üléseztek, az elnöki tisztet is minden félévben más tagállam töltötte be. A TREVI-együttműködésben öt munkacsoport jött létre: a TREVI I., II., III., az ad hoc Europol-munkacsoport és az ún. TREVI ’92.
A TREVI I.
a TREVI I.a TREVI I.- terrorizmus elleni fellépés, polgári légiforgalom védelem érdekében együttműködés
ATREVI II.
A TREVI II. csoport 1977-ben alakult és különösen a közbiztonsággal, a futball-huliganizmussal kapcsolatos információk cseréjével, a különböző rendőri technikák, a felszerelés és a kiképzés kérdésköreivel foglalkozott. 1985-ben kiterjesztette tevékenységét a közrendet érintő technikai és taktikai együttműködésre is.
A TREVI III.
A TREVI III. csoport 1985-ben jött létre. A szervezett bűnözés, a fegyver- és drogkereskedelem elleni küzdelemre, a közös megelőzési stratégiákra koncentrált. Feladatkörébe tartoztak a következők:
- emberrablás;
- túszejtés;
- fegyveres rablás;
- zsarolás;
- fegyverrel és robbanószerrel elkövetett bűncselekmények;
- emberkereskedelem;
- kábítószer-bűnözés;
- pénzhamisítás;
- súlyos vagyon elleni, gazdasági, személyi okmányokkal kapcsolatos jogsértések;
- számítógépes bűncselekmények.
Az erőszakos bűncselekmények elleni hatékonyabb küzdelem érdekében még központi krimináltechnikai gyűjteményeket is létrehoztak.
Az EUROPOL feladatai
Az Európai Rendőrségi Hivatal (EUROPOL) létrehozásáról a Maastricht-i Szerződés rendelkezik akként, hogy e szervezet keretében kell megvalósítani a rendőri és a vámügyekben való együttműködést.Az EUROPOL-t létrehozó egyezményt 1995-ben írták alá, teljes körű működése 1999. július 1-jén kezdődött meg, székhelye: Hága. Feladata a két vagy több tagállamot érintő szervezett bűnözési formák (emberkereskedelem, embercsempészés, terrorizmus, pénzmosás, stb.) elleni közös fellépés. Ennek érdekében a tagállamok közötti információcsere; operatív adatok megszerzése, egyeztetése; képzés és továbbképzés; nyomozások támogatása; bűnmegelőzési módszerek kidolgozása; számítógépes információs rendszer működtetése. Magyarország 2004. szeptember 1-jén lett az EUROPOL teljes jogú tagja.
Az Europol tevékenysége - Az Europol Konvenció az Európai Uniós Szerződés K. 3. cikkely 2. c. pontja alapján nemzetközi egyezmény, az Unió harmadik pilléréhez tartozik, így ezeken a területeken jelenleg csak kormányközi kooperáció érvényesül. Az Europol egyezmény ún. zárt egyezmény, tagjai kizárólag csak azok az államok lehetnek, amelyek az Európai Unió tagállamai is. A költségvetést minden évben tanácsi határozat állapítja meg, amihez a tagállamok hozzájárulása nyújt fedezetet. A rendőrségi együttműködést továbbra is nehezíti a tagállamok eltérő bűnüldözési és igazságszolgáltatási gyakorlata.
Az egyezmény 2. cikke alapján a tagállamok közösen lépnek fel, ha a szervezett bűnözés két vagy több tagállamot érint, ha a bűncselekmények mérete, jelentősége és következményei szükségessé teszik. Az együttműködés a kezdeti meghatározott formákon túl később kiterjedt az illegális bevándorlásra, az emberkereskedelemre, az illegális gépjármű-kereskedelemre, a nukleáris anyagok illegális kereskedelmére, a pénzmosásra, a terrorizmusra, az EU-csalásokra, az euro hamisításra is, majd a 2002. január 1-től hatályos mandátumbővítés következtében szinte minden köztörvényes bűncselekményre.
Az Europol feladatai:
- a tagállamok közötti információcsere elősegítése;
- információ és operatív adat megszerzése, egyeztetése és elemzése;
- a tagállamok értesítése minden fontos akcióról és a bűncselekmények között feltárt összefüggésekről;
- a tagállamokban folyó nyomozások támogatása, tanácsadás;
- a tagállamok illetékes szakembereinek képzése speciális nyomozási ismeretek átadása;
- stratégiai jelentések készítése, rendőrségi módszerek, nyomozási eljárások kidolgozása;
- a hatóságok tagjainak továbbképzése;
- bűnmegelőzési módszerek kidolgozása;
- olyan számítógépes információs rendszer működtetése, amely tartalmazza a kiemelt bűncselekményekre vonatkozó adatokat, és közvetlenül elérhető az Europol valamennyi tisztviselője számára.
Az Europol számára fontos más nemzetközi szervezetekkel történő együttműködés is, főleg az információk megosztása és a duplikációk elkerülése. Így jött létre az Europol és az Interpol közötti Együttműködési Megállapodás, melyet Brüsszelben írták alá 2001. november 5-én. A dokumentum előírja az operatív, a stratégiai, technikai információk cseréjét, valamint összehangolja a tevékenységeket. A két szervezet közös standardokat dolgoz ki, akcióterveket készít, együttműködik a képzés és a tudományos kutatás területén, és összekötőtiszteket delegál egymás szervezeteibe is.
Az EUROPOL információs rendszere
Az Europol igen elsődleges feladata a nyomozások támogatása, amelyhez elengedhetetlen a megfelelő információs rendszer üzemeltetése.
Az Europol számítógépes információs rendszere három fő részből áll:
információs rendszer;
elemzésre szolgáló rendszer;
index-rendszer.
Az információs rendszer - Az információs rendszerbe valamennyi Europol tagállam és együttműködő ország közvetlenül vihet be adatot vagy információt, amelyek olyan személyekre vonatkoznak, akik az Europol számára is fontos bűncselekményeket követtek el, akiket bűncselekmény elkövetésével vagy abban való részvétellel vádolnak vagy akiket már elítéltek.
Az adatbevitel történhet a nemzeti egységek vagy az összekötők útján, de mindig figyelembe kell venni az adott ország szabályait is. A nemzeti egységek, az összekötők, az igazgató és helyettesei, valamint a felhatalmazással rendelkező Europol tisztviselők férhetnek hozzá az adatokhoz (hozzáférési jogosultság). Csak az módosíthat, javíthat vagy törölhet, aki az adatot bevitte, azonban a hibás adatok módosítására vagy törlésére más ország is tehet javaslatot.
Az elemzésre szolgáló rendszer - Szükség esetén az Europol munkatársai elemző munkafájlokat nyitnak, amelyben leginkább a nyílt vagy titkos nyomozások szereplői jelennek meg (a bűnözők kapcsolatai, tanúként számításba jöhető személyek, a potenciális áldozatok). Az elemző fájlokat az adatgyűjtés, a feldolgozás és a felhasználás érdekében nyitják, és ezáltal segítséget tudnak nyújtani a nemzeti nyomozásokhoz. Minden egyes elemző fájlra egy elemző csoportot állítanak fel, akik kizárólagos jogkörrel rendelkeznek az adatbevitelre vagy a lekérdezésre. Az államok kérésre vagy saját kezdeményezésre vihetnek be adatokat, de csak abban az esetben, ha azok a saját joguk szerint is feldolgozhatóak. A stratégiai típusú fájlokból az összes tagállam, az egyedi ügyekre vonatkozó fájlokból csak az érintett államok kaphatnak tájékoztatást. Az elemzési munkafájlról az adatot szolgáltató tagállam vagy harmadik fél tájékoztatja az Europolt, ám mindenki tisztában van az adatok felhasználására, törlésére vagy megsemmisítésére vonatkozó korlátozásokkal.
Az index-rendszer - Az index-rendszert az Europol dolgozta ki a fájlokban tárolt adatok visszakeresésére. Célja, hogy az arra jogosult megtudja, hogy a keresett információt tárolják-e a rendszerben vagy sem. Csak az igazgató és helyettesei, az összekötő tisztek, illetve a hivatalosan felhatalmazott Europol tisztviselők használhatják. Ezek a fájlok összefüggések vagy következtetések levonására sem alkalmasak.
NEBEK (Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központ
Az Európai Unió bűnüldözési információs rendszere és a Nemzetközi Bűnügyi Rendőrség Szervezete keretében megvalósuló együttműködésről és információcseréről szóló 1999. évi LIV. törvény alapján jött létre 2000. február 1-jén a Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központ (NEBEK)
A magyar bűnüldöző szerv a nemzetközi bűnüldözési szervezettel, valamint a két- és többoldalú nemzetközi szerződésben részes állammal folytatott együttműködése során a Rendőrség szervezetébe tartozó Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központ (NEBEK) útján továbbít adatot, információt, illetőleg kezdeményez adat-, illetve információigénylést vagy egyéb intézkedést.
A NEBEK szervezeti egységei:az Europol Nemzeti Iroda;az Interpol Magyar Nemzeti Iroda;a Nemzetközi Információs Iroda (ügyelet);a SIRENE Projekt Iroda;egyéb - az ORFK vezetője döntése alapján - a NEBEK szervezetében elhelyezett szervezeti egység.
A NEBEK személyi állományát a NEBEK-hez kinevezett rendőrök, köztisztviselők és közalkalmazottak; vezényelt rendőrök, határőrök, pénzügyőrök (ún. belső összekötők) és a nemzetközi és regionális bűnüldözési szervezetekhez, illetve külföldi bűnüldöző szervekhez kiküldött összekötők (ún. külső összekötők) alkotják.
Az EUROPOL Nemzeti Iroda
Magyarország EUROPOL-lal való együttműködésének előfutára „A csatlakozás előtti megállapodás a szervezett bűnözés elleni harcban” című 1998-ban elfogadott dokumentum volt.
2001. október 4-én Magyarország és az Europol kétoldalú megállapodást kötött a szervezettel történő kapcsolattartás létrehozása érdekében, melynek jogi feltételeit ez a szerződés teremtette meg. A megállapodás a 2001. évi LXXXIX. törvénnyel került kihirdetésre, azonban még nem biztosított számunkra teljes jogú tagságot, mivel ekkor még nem volt Magyarország az Európai Unió teljes jogú tagja. Magyarország az Europol teljes jogú tagjává 2004. szeptember 1-jén vált, a teljes jogú EU tagságig kellett várnunk.
Az Europol Nemzeti Iroda 2002. februártól működött tagként. Kezdetben az illegális kábítószer-kereskedelemmel, a terrorizmussal, az illegális embercsempészettel foglalkozott, információkat cseréltek a gyermekpornográfia, a gépjárművek elleni bűncselekmények, illegális gépjármű-kereskedelem, pénzhamisítás, a nukleáris és radioaktív anyagok illegális kereskedelme elleni területre vonatkozóan. A 2002-es mandátumbővítés után a 2002. évi XXXI. törvény alapján minden köztörvényes bűncselekmény hozzájuk tartozik.
Az Europol Nemzeti Iroda az alábbi feladatokat látja el:
- teljesíti a nemzetközi bűnüldöző szervek kéréseit, nyilvántartásában rögzíti, továbbítja az illetékes hazai szerveknek;
- biztosítja az operatív információk kölcsönös cseréjét;
- a hazai szervek kéréseit továbbítja az Europol központjába, illetve közvetlenül az érintett tagállam Nemzeti Irodájához;
- továbbítja a személyes adatokat az Europolnak az összekötőn keresztül;
- koordinálja közös akciók, közös operációk lebonyolítását;
- stratégiai bűnügyi elemzéseket és általános helyzetértékelő jelentéseket készít az Europol vezetőinek;
- elkészíti a szervezett bűnözés helyzetéről szóló éves jelentést;
- biztosítja az adatvédelmet az Europol Minősítési Szabályzat és a hazai titokvédelmi jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően;
- biztosítja az Europol és a Nemzeti Iroda közötti adatcsere jogszerűségét;
- rendszeresen tájékoztatja a hazai hatóságokat a jogszabályokat és az adatvédelmet érintő változásokról;
- támogatja, tanácsokkal segíti a nyomozásokat.
SECI (Délkelet-Európai Együttműködési Kezdeményezés
Délkelet-Európai Együttműködési Kezdeményezés (SECI) - 1999. május 26-án jött létre, központja: Bukarest. Magyarország is tagja. Több nyugat-európai ország megfigyelőként van jelen, emellett állandó megfigyelői státusza van az INTERPOL-nak is. A szervezet célja az államhatárokat átlépő szervezett bűnözés megelőzése és felderítése, valamint a vámegyüttműködés kiterjesztése. Gyakorlati tevékenységét főleg az egyszerű információcsere, valamint az egyes bűncselekményekre létrehozott munkacsoportok összehangolt tevékenysége adja. Az országok összekötői redszert hoztak létre, mely hasonlít az Europol együttműködéshez.