A normák, készségek, komplex vélekedés rendszer elsajátítása.
A szocializáció normák, készségek, ismeretek és konkrét szabályok és komplex viselkedési rendszerek elsajátítását is jelenti. A tanulás hátterében három összetevő található:
- direkt instrukciók (beleértve az intést, figyelmeztetést, buzdítást, rábeszélést, de a merevebb trenírozást is);
- a formálás;
- az utánzásos/megfigyeléses tanulás vagy modellálás.
Direkt instrukciók
A direkt instrukciók a viselkedésmódosítás nyilvánvaló eszközei vagy konkrét, vagy általános információt közölnek arra vonatkozóan, hogy mit kell/vagy nem szabad csinálni, vagy mondani, és azt hogyan és mikor kell/vagy tiltott mondani vagy cselekedni. Az utasítások lehetnek konkrétak ("Kérem, kopogással ne zavarja a rendelést!"), vagy általánosak ("Rendesen viselkedj!"). Az instrukciók nem mindig azt közvetítik, ami a kommunikáció szándéka, a kognitív és a szociális folyamatok összetett rendszere egyesíti azt, amit az utasításból megértünk, amire emlékszünk, vagy amit elhiszünk. A direkt instrukciók azonban csak akkor hatékonyak, ha a tekintélyt képviselő személy jelen van.
Utasítás
A direkt utasítások esetén ismét felmerül a kognitív folyamatok szerepe, de ezzel együtt hangsúlyozni kell, hogy a megfelelő szint csak a megfelelő életkori, értelmi szint figyelembevételével adott érveléssel biztosítható. (Ha például egy kétéves gyerek veszi szemügyre túlságosan is alaposan a konnektort, akkor aligha elegendő információ az áramütés veszélyeinek magyarázata. ( Nem mondhatjuk azt, hogy: "Vigyázz, az áramütés veszélyes!") Az alkalmazott hatások céltalanok, vagy kevéssé hatékonyak, ha az egyik fél nem érti azt a másik fél kéréséből, utasításából, magyarázatából, amit az a szándéka szerint közölni akar.
Szabály és racionalitás
Látszólag a direkt utasítás a nevelés egyik domináns meghatározója. Ezt a gyakori meggyőződést tükrözik a valamilyen okból deviáns útra tévest gyerek szüleinek gyakori mentegetőzése: "Tőlünk csak jót hallott." vagy "Pedig hányszor megmondtuk...". Valójában a direkt instrukciók önmagukban csak olyan tevékenységek elsajátítására alkalmasak, melyekben a belátás szerepe csekély.
A nevelés domináns meghatározója
A direkt instrukciók éppen ezért önmagukban inkább csak az oktatás különböző formáiban és foglalkozási valamint egyéb készségek elsajátítása során alkalmazzák. A kívánatos szociális viselkedés és értékátadás folyamatában azonban az instrukciók többnyire az egyéb hatások és folyamatok mellett és azokkal együtt jelennek meg és hatnak.