Modellálás
A modellálás mások viselkedésének megfigyelését jelenti, melynek révén az egyén új viselkedéselemeket sajátíthat el, a meglevő viselkedésrepertoárja új kombinációit fedezheti fel és alakíthatja ki, és ráismerhet mások viselkedésének következményeire is. A megfigyeléses tanulás nem pusztán vizuális információk útján történik, hanem fontos szerepet kap benne más szenzoros jelenség is. Mások verbális megnyilvánulásainak hallgatása, az arra irányított figyelem szintén lényeges eleme ennek a tanulásnak. Az utánzás és a megfigyeléses tanulás formája a fejlődés folyamán változik, természete, megjelenése egyre több tényező függvénye.
Direkt utánzás
A modell viselkedésének követése és utánzása vezethet a relatíve pontos megismétléséhez, vagy azonnali megfigyelés után, vagy akár egy későbbi időpontban. A modellkövetés ilyen formáját nevezzük direkt utánzásnak.
Az ellenutánzás
A megfigyelt viselkedés járhat ellentétes következményekkel is, azaz csökkentheti az utánzás, a követés, a hasonló viselkedés megjelenését. Ha a megfigyelt személy viselkedése negatív, kellemetlen következménnyel járt, ez a megfigyelő számára iránymutatást jelent, arra nézve, hogyan ne viselkedjen, mit ne tegyen. Az ilyen típusú direkt ellenutánzás szintén fontos a viselkedésrepertoár kialakításában, hiszen ezekben az esetekben a kellemetlen, fájdalmas, nem célravezető vagy szociálisan negatív reakciót kiváltó viselkedést nem kell kipróbálni, el lehet kerülni. Jó magyar mondás keletkezett erről: "Okos ember más hibáiból tanul."
A modell karakterisztikumainak jelentősége
A társas kapcsolatok széles skálája az élet különböző színterein számtalan modellt kínál fel, de ezek nem mindegyike facilitálja a modellkövetést. A modell tulajdonságai, sajátosságai erősen befolyásolják azt, hogy a viselkedés mennyiségre vonzó és követésre ösztönző a megfigyelő számára. A modellkövetés valószínűségét fokozzák a következő tényezők:
- ha a modell hatalommal és presztízzsel rendelkezik;
- ha fogyasztója bizonyos vonzó javaknak;
- ha a modell gondoskodó;
- ha ügyesebb, illetve sikeresebb készségekkel rendelkezik, mint a megfigyelő;
- ha a megfigyelőt a modellhez erős érzelmi, vagy dependenciamotívumok kötik, ez kiterjeszti a megfigyeléses tanulás tartományát és emeli a nem megfelelő viselkedési minták átvételét is.
A fejlődés során a gyerek számára elsősorban a szülők, majd később az életében jelentős szerepet játszó felnőttek a vonzó modellek. A szülőkhöz fűződő érzelmi kötelék, a szülői hatalom, a gondoskodás a gyerek számára vonzó készségek és javak birtoklása a szülőket a szociális világra irányuló figyelem központjába helyezi, hatékony modellé teszi. Az, hogy a szülők mennyire és mennyiben maradnak jelentős modellek gyermekük számára az iskoláskor és a serdülőkor elérése után is, az a gyerek alakuló identitásán múlik, valamint azon, mennyire hasonlóak a szülők ahhoz az ideális képhez, amihez hasonlóvá szeretne válni a gyerek. Ez a gondolatmenet egy identitásalapú utánzást feltételez, amelyben benne rejlik az én összevetése másokkal.