Emlékezeti stratégiák
Jobb emlékezethez vezethet az is, hogy az idősebb gyerekek inkább képesek emlékezeti stratégiák alkalmazására. A stratégia egy tudatosan választott cselekedet, amelyet egy konkrét cél elérésének a szándékával hajtanak végre. Amikor azt mondjuk, hogy a gyermekek emlékezeti stratégiákat használnak, akkor ezen azt értjük, hogy képesek tudatosan cselekedni annak érdekében, hogy a valamire való emlékezés célját elérjék.
Egyszerű stratégiákat már 2 éves kor előtt is megfigyelhetünk, ha megfelelő eljárásokat használunk. Judy DeLoache, Deborah Cassidy és Ann Brown például azt mondták másfél-2 éves gyerekeknek, hogy jegyezzék meg egy kedvenc plüssállat helyét, ahová a gyerekek szeme láttára dugták el a játékot. Ezután a gyerekeknek játékokat adtak, hogy játsszanak. Négy perccel később megszólalt egy csengő, és a gyerekeket arra biztatták, hogy szerezzék vissza a plüssállatot. Mialatt játszottak, a gyerekek gyakran félbehagyták a játékot, és az elrejtett plüssállat felé néztek, rámutattak, oda-kukucskáltak, vagy beszéltek róla. Nem mutattak ilyen viselkedést, amikor a plüssállat nem volt elrejtve, ami arra utal, hogy viselkedésük olyan esetekre korlátozódott, ahol a felejtés lehetséges probléma volt. DeLoache és munkatársai rámutatnak, hogy az ilyen viselkedések hasonlóak az idősebbeknél megfigyelt, jól ismert stratégiákhoz, például az ismételgetéshez. Ezek a kicsi gyerekek azonban gyakran nem használnak speciális stratégiákat az emlékezés elősegítése érdekében. Számos, viszonylag egyszerűnek tűnő esetben sem alkotnak stratégiákat a gyerekek 7-8 éves korukig.
Két olyan emlékezeti stratégia, amelynek a fejlődését intenzíven tanulmányozták, az ismételgetés és a szervezés. Az ismételgetés a megjegyzendő anyagnak, például egy szólistának, egy versnek vagy egy telefonszámnak a többszőrös újramondása. A gyerekek ismételgetési stratégiájának fejlődését John Flavell és munkatársai úgy vizsgálták, hogy 5 és 10 éveseknek hét megjegyzendő tárgy képét mutatták. A gyerekeket arra kérték, hogy „űrsisakot" viseljenek, aminek a rostélyát a képek bemutatása és a felidézési teszt közötti 15 másodpercre lehúzták a szemük elé. A rostély megakadályozta, hogy a gyerekek lássák a képeket, de lehetővé tette, hogy a kísérletvezető megfigyelje az ajkukat, hogy vajon ismételgetik-e maguknak, amit korábban láttak. Az 5 évesek közül kevesen tették ezt, de majdnem minden 10 éves ismételgetett. Mindkét életkori csoporton belül azok a gyerekek, akik ismételgették a képeket, többet idéztek fel, mint azok, akik nem. Amikor a nem ismételgető gyerekeket később megtanították arra, hogy ismételgessenek, ugyanolyan jól teljesítettek az emlékezeti feladatban, mint azok, akik maguktól ismételgettek.
Az újabb kutatások azt mutatják, hogy bizonyos feltételek mellett a kisgyerekek ugyanazokat az emlékezeti stratégiákat használják, mint az iskolások, csak nem olyan gyakran. Jelentős változások történnek az emlékezeti szervezés, az iskoláskor kezdetéhez kötődő másik emlékezeti stratégia használatában is. Az ezt a stratégiát használó gyerekek a megjegyzendő anyagot szorosan egymáshoz kötődő egységek jelentést hordozó halmazaiba csoportosítják, hogy csak a halmaz egy részére kelljen emlékezniük a többi egység felidézéséhez. Kutatások kimutatták, hogy a 7-8 évesek a kisebbeknél inkább hajlamosak az egységeket könnyen felidézhető kategóriákba csoportosítani, saját szervezési elveiket húzva az emlékezetben tartandó anyagra. Az is változik, hogy milyenfajta csoportosításokat alkalmaznak a gyerekek a megjegyzendő dolgok listáján. A fiatalabb gyerekek gyakran használnak hangzáshoz kapcsolódó jegyeket, mint a rím (bálna-málna), és helyzeti asszociációkat (zabpehely-tej) a csoportosításra. Iskoláskorban a gyerekek hajlamosabbak a szavakat olyan kategóriák szerint csoportosítani, amelyekbe azok tartoznak (például állatok: macska, kutya, ló; növények: fa, virág, fű; geometriai alakzatok: háromszög, négyzet, kör). Ezeknek a változásoknak az az eredménye, hogy növekvő mértékben képesek az információk akaratlagos és módszeres tárolására és előhívására.
Konkrét műveletek
Ezzel ellentétben a legtöbb 8 éves mentálisan is manipulálni tud kockákat, agyagot vagy vízzel teli poharakat, és nemcsak azt tudja elképzelni, hogy mi történne, ha a valódi anyagokat valamilyen módon átalakítanák, de azt is, hogy egy ilyen átalakítás hogyan csinálható vissza. Piaget szerint a kisgyermekkorból az iskoláskorba történő átmenet során a gondolkodás újonnan megjelenő logikai alapjai a pszichológiai működések minden vonatkozását átalakítják. A világ előre-jelezhetőbbé válik, mivel a gyerekek kezdik megérteni, hogy a tárgyak bizonyos fizikai vonásai - például a méret, a mennyiség és a számosság - ugyan azok maradnak, még akkor is, ha külső megjelenésük bizonyos szempontból meg is változik. A gyerekek gondolkodása sokkal rugalmasabbá is válik. Amikor valamilyen problémát próbálnak megoldani, képesek többféle lehetőséget átgondolni vagy mentálisan elismételni lépéseiket. Piaget úgy gondolta, hogy a konkrét műveleti gondolkodás megjelenésével a gyerekek társas viselkedése is megváltozik, megértik, hogyan kell szabályokhoz igazodva játszani a játékokat.
Konzerváció
A konzerváció (megmaradás) Piaget kifejezése annak a ténynek a megértésére, hogy a tárgyak és az anyagok egyes tulajdonságai még akkor is ugyanazok maradnak, ha külső megjelenésük meg is változik valamilyen felszíni tekintetben. A konzervációs feladatok leghíresebb változatában, a gyerekeknek két, ugyanannyi folyadékot tartalmazó, egyforma üvegpoharat mutatnak. A kísérletvezető először megkérdezi: „Egyenlő-e a folyadék mennyisége a két pohárban?". Ha a gyerek szerint nem, a kísérletvezető addig igazítja a mennyiségeket, míg a gyerek azt nem mondja, hogy a két pohár pontosan egyenlő mennyiségű folyadékot tartalmaz. Ezután a kísérletvezető az egyik pohár tartalmát átönti egy harmadik, magasabb és kisebb keresztmetszetű pohárba. Természetesen a folyadék magasabbra emelkedik az új pohárban. A kísérletvezető ekkor megkérdezi a gyereket: „Több, kevesebb vagy ugyanannyi folyadékot tartalmaz-e az új pohár, mint a másik?". Piaget szerint a kisgyerekek a konkrét műveletek hiánya miatt képtelenek helyes választ adni. Interjúiban a 3-4 éves gyerekek azt mondják, hogy a folyadék mennyisége megváltozott: a magasabb pohárban több van. Amikor megkérdezik tőlük, hogy miért, így indokolják: „Több, mert magasabb", vagy „Több, mert nagyobb", vagy „Több, mert átöntötted". Úgy tűnik, hogy a figyelmüket az új pohár egyetlen dimenziójára, a magasságra összpontosítják. A 3-4 évesek még akkor is azt állítják, hogy több folyadék van a magasabb pohárban, ha a kísérletvezető rámutat, hogy nem adott hozzá és nem is vett el folyadékot, és akkor is, ha a folyadék eredeti pohárba visszaöntésével demonstrálja, hogy a mennyiség nem változott.
Amikor Piaget ezeket a megfigyeléseket végezte, azt találta, hogy valamikor az 5-6 éves kor körül a gyerekek konzervációval kapcsolatos tudása egy átmeneti szakaszon megy keresztül. Úgy tűnik, ekkor rájönnek, hogy a poharaknak mind a magasságát, mind a keresztmetszetét számításba kell venniük, de még nehézséget okoz, hogy párhuzamosan mindkettőt észben tartsák az összehasonlíthatóság érdekében. Piaget szerint a gyerekek 8 éves kor körül lesznek teljesen jártasak a konzerváció elvében. Ekkor már nemcsak azt értik meg, hogy az új pohár egyszerre magasabb és vékonyabb is, hanem azt is, hogy a pohár egyik dimenziójának megváltozása ellensúlyozza a másik dimenzió megváltozását. Azok a gyerekek, akik már ismerik a folyadékok megmaradásának fogalmát, felismerik, hogy logikai szükségszerűség az, hogy a látszat ellenére a folyadék mennyisége ugyanannyi.
Változatlanul hagyás
Változatlanul hagyásnak nevezik: a gyerek felismeri, hogy a látszatra korlátozódó változás nem változtatja meg a mennyiséget.
Kiegyenlítés
A folyadék magasabb, de a pohár vékonyabb. Ezt a mentális műveletet kiegyenlítésnek hívják: egy probléma egyik vonatkozásában történő változás mentálisan összehasonlításra kerül és kiegyenlítődik egy másik vonatkozásban történő változás által.
Megfordíthatóság
Ha visszaöntöd, látni fogod, hogy ugyanannyi. Ezt a mentális műveletet megfordíthatóságnak nevezik: a gyerek felismeri, hogy az egyik művelet megsemmisíti, vagyis visszafordítja a másik hatását. A konkrét műveletek megjelenésével kapcsolatos másik változás a számok megértésének fejlődése. Piaget „számkonzervációnak" nevezte azt a képességet, hogy felismerjük az egy az egyhez való megfelelést tárgyak két sora között, eltérő méretük vagy térbeli elhelyezkedésük ellenére is.