- Pszichológiai, szociálpszichológiai alapismeretek
- Fejlődéslélektan
- Társas fejlődés gyermekkorban
- 5 foglalkozás
Bitonságos háttér
Bowlby kifejezése az azon személyek által nyújtott biztonság forrására, akikhez a gyerek kötődik. A biztonságos háttér annak szabályozásában játszik szerepet, hogy miképpen derítheti fel a gyerek a világot ezektől a személyektől kiindulva.
Állati modell
A pszichológiának az az ága, amely az állatok lelki életét, viselkedését, teljesítményeit kutatja: a lelki jelenségeket törzsfejlődésükben vizsgálja.
Kötődés
A fiatal élőlény késztetése, hogy egy bizonyos másik egyed közelében igyekezzék maradni, mivel nagyobb biztonságban érzi magát annak jelenlétében.
Szeparációs szorongás
A pszichoanalízisben a kisgyermek félelme az anyja elvesztésétől. Az anya, illetve az anya szeretete tényleges elvesztésének következménye a szakirodalomban széles körű, a pszichoanalízison messze túlmenő figyelmet keltett.
Éntudat
Az egyén átélése, elgondolása, vélekedése, felfogási módja önmagáról.
Nemi séma
Olyan mentális struktúra, amely a személy perceptuális és fogalmi világát nemi kategóriákba (férfias-nőies) szervezi. A nemi séma elmélete szerint a társadalom a nemi identitást és a nemhez igazodást úgy hozza létre, hogy az egyéneket arra tanítja meg, miképp nézzék a világot a nemi séma szemüvegén keresztül.
Ödipális konfliktus
Freud pszichoanalitikus elméletében a pszichoszexuális fejlődés fallikus szakaszában jelentkező konfliktus, amelyben a gyermek az ellenkező nemű szülőhöz vonzódik és az azonos nemű szülőt vetélytársának tekinti.
Latencia
Freud elméletében a mintegy 6 éves kortól a nemi érésig tartó fejlődési szakasz. A latencia szakasza alatt a nemi vágyak elnyomódnak, és a szexuális energia azoknak a technikai készségeknek az elsajátítására fordítódik, amelyek a felnőttkorban szükségesek a megélhetés biztosításához.
Nemi azonosulás
Annak a foka, hogy mennyire tekinti magát valaki férfinak vagy nőnek.
Nemkonstancia
Annak megértése, hogy egy személy ugyanaz marad a korában és külső megjelenésében beálló változások ellenére. A piaget-i konzerváció fogalmának közvetlen allegóriája.
Jutalmazás
Bármely tárgy, helyzet, inger vagy szóbeli megnyilatkozás, amely szükségletkielégítést, pozitív érzelmet vagy megelégedést eredményez; mint megerősítés növeli valamely megtanult cselekvés megjelenésének valószínűségét.
Direkt instrukció
Konkrét vagy általános információ a helyes vagy helytelen viselkedésről.
Utasítás
Instrukció, mellyel felszólítunk, feladatokat határozunk meg például kísérletekben.
Siker
Egy folyamat számunkra optimális lezárása.
Büntetés
Olyan tudatos előidézett következménye valamely hiba elkövetésének, amely az egyénre nézve nem kellemes, de jellegét tekintve alkalmas a követelt normák belátására.
Viselkedési norma
A környezet által elfogadott magatartás, melyet a társadalom tagjainak el kell sajátítani.
Internalizáció
A normák és értékek olyan fokú elsajátítása, hogy az egyén belső meggyőződéséből, külső szankciók hiányában is azoknak megfelelően viselkedik.
Modell
Vagyis minta. Berendezkedések, működési rendszerek, folyamatok egyszerűsített, részleteiben áttekinthető, arányosan lekicsinyített vagy felnagyított, lehetőleg matematikailag szabatosan leírható mása, amely többé - kevésbé helyesen szemlélteti a vizsgált berendezkedés, működési rendszer vagy folyamat sajátosságait és így alkalmas a törvényszerűségek szemléltetésére. A pszichológiában különösen elterjedtek a személyiségfelépítésre, fejlődési, tanulási, szociális folyamatokra, inger - válasz összefüggésekre vonatkozó modellek.
Identifikáció
Azonosulás, azonosítás. Eredeti értelemben a felismerés egyik mozzanata az emlékezés folyamán. A mélylélektani iskolák kibővítették a tartalmát. Eszerint az "én" a fejlődés folyamán személyek tulajdonságait bevetíti magába és azokat sajátjaként éli át, azonosul velük.
Direkt utánzás
Másik személy viselkedésének másolása tudatosan. Például a rajongó másolja a sztár viselkedését, külsőségeit.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)