Genotipus
Az élő szervezet génjeiben tárolt összes genetikai információ.
Énidentitás
A serdülő előtt álló legnagyobb feladat azonosságtudatának, azaz egyéni identitásának kialakítása. "Ki vagyok én?, Merre tartok?" kérdésekre keresik a választ. Magyában foglalja, hogy mi a fontos, mivel érdemes foglalkozni az életben, továbbá azoknak a szabályoknak a kialakítását, amelyek mentén a magunk és mások viselkedését értékeljük. Hozzátartozik az önbizalom és a kompetencia érzése is.
Fejlődési periódus
A fejlődés általában előrehaladási sorrendet jelentő időszakai, amelyek minőségi változásokat képviselnek az élőlény anatómiájában vagy működésében. Példák Freud pszihoszexuális szakaszai és Piaget kognitív szakaszai.
Énintegritás
Ez az én egyre gyarapodó biztonsága tekintettel a rend és az érzelem iránti természetes hajlamára.
Korreláció
1. Kölcsönös viszony vagy összefüggés, függés egymástól, megfelelés egymásnak. 2. A fejlődésben lévő szervezet egyes testtájainak, szerveinek, illetve szöveteinek felépítése és funkciói közötti kölcsönös összefüggés. Azt mutatja meg, hogy valamely szerv vagy funkciójának megváltozása a vele kapcsolatos egyéb szervek fejlődését vagy funkcióját is hasonló irányban befolyásolja.
Öröklés
Pszichikus és fizikai sajátosságoknak a szülőkről az utódokra történő átszármazása, az így továbbadott sajátosságok összessége.
Dependencia
Függőség, alárendeltség, függő helyzet vagy viszony, hozzászokás valamely kábítószerhez.
Kultúra
A kultúra egy adott társadalomra jellemző normák és értékek, ismeretek, alkotások összessége. A társadalmi élet alapfeltétele a kultúra megléte.
Kritikus periódus
A fejlődés olyan szakasza, amelyben a szervezet optimálisan képes bizonyos válaszmintázatokat megtanulni. Vannak bizonyítékok a nyelvelsajátítás kritikus periódusára vonatkozóan; a serdülőkoráig nyelvvel nem találkozó gyermek később nagyon nehezen képes csak beszélni tanulni.
Törzsfejlődés
Egy faj evolúciós története. Más néven filogenézis.
Fejlődési szakasz
A fejlődés általában előrehaladási sorrendet jelentő időszakai, amelyek minőségi változásokat képviselnek az élőlény anatómiájában vagy működésében. Példák Freud pszihoszexuális szakaszai és Piaget kognitív szakaszai.
Korrelációs együttható
Összetartozó minták közötti megfelelés mértékét jellemző számérték. Legismertebb fajtája az r-rel jelölt lineáris korrelációs együttható.
Fenotipus
Valamely élőlény alaktani és élettani sajátságainak összessége; az öröklött tulajdonságok és a környezet együttes hatására létrejött megjelenési alak.
Egyedfejlődés
Ontogenézis. A fejlődés menete az egyén élete folyamán.
Szeretet kapcsolat
A pozitív érzelmi viszonyulás legáltalánosabb formája. A szeretetnek azt a formáját, melyben az erotikus, szexuális tényező dominál, szerelemnek nevezzük.
Koordináció
Valamely működés véghezvitelében szereplő tényezők egybehangolt aktivitása. A pszichológiában: főként az izmok és izomcsoportok, egyes szervek (kéz), az egész test mozgásainak (összmotorika), tágabb értelemben zavartalan, harmónikus együttműködése. zavarai főleg bizonyos betegségeknél mutatkoznak meg, mint egyensúly-, járás-, írászavarok.
Mélységészlelés
Egy tárgy megfigyelőtől mért távolságának vagy egy szilárd tárgy elülsőtől hátsó lapjáig mért távolságának észlelése.
Hospitalizáció
Hosszabb intézeti, kórházi tartózkodás következtében fellépő károsodás gyerekeknél vagy felnőtteknél. Mindenekelőtt olyan gyerekeket érint, akik az anya vagy család nélkül nőnek fel. Kontaktusszegénységben, valamint késleltetett járás- és beszédtanulásban, általános alkalmazkodási nehézségekben nyilvánul meg.
Szociális referencia
Az a fajta kommunikációs viselkedés, amelyben a gyerekek gondozóik arckifejezéséből kísérlik meg leolvasni, hogyan értelmezzenek egy szokatlan eseményt.
Az újszülött vérmérséklete
Három típus létezik. Azok alkotják a könnyű csecsemők osztályát, akik játékosak és biológiai funkcióikat tekintve rendszeresek voltak, valamint készségesen alkalmazkodtak az új helyzetekhez. Az ellenkező végleten azok helyezkednek el, akik biológiai ritmusukban rendszertelenek és ingerlékenyek voltak, továbbá hevesen és negatívan reagáltak az új helyzetekre, megpróbálva kibújni azokból, ezek a nehéz csecsemők. A harmadik csoport gyerekeinek aktivitásszintje alacsony volt, és válaszaik általában gyengék. hajlamosak finoman visszavonulni az új helyzetek elől, és a több időt igényelnek az új helyzetekhez történő alkalmazkodáshoz. Ezek a lassan felengedő csecsemők.
Elterelhetőség
Kísérleti szituációban a kísérleti személy ellenállóképességét mérik a figyelemelvonással szemben, amikor zavaró ingereket keltenek.
Látási-hallási koncentráció
Az újszülött képes az emberi hangokat és az emberi arcokat elkülöníteni más ingerektől.
A viselkedés és vérmérséklet
A csecsemők különbözőséget mutatnak a környezet ingereire való válaszaik során a vérmérsékletük szerint.
Genetikailag meghatározott adottságok
Örökölt tulajdonságok, melyek lehetnek külső, illetve belső jegyek egyaránt.
Apgar skála
Az újszülött fizikai állapotának gyors és egyszerű meghatározására szolgáló teszt.
Szenzomotoros
A Piaget által definiált kognitív fejlődés első szakasza (a születéstől a második életév végéig), amelyben a gyermek az érzékletek és a motoros viselkedés közötti kapcsolatokat fedezi fel.
Egocentrikus gondolkodás
Énközpontúság. Mindent saját énjével kapcsolatba hozó, saját magára vonatkoztató gondolkodás.
Prekauzális okság
Egyik esetről következtetnek a másikra.
Metamemória
Saját emlékezeti folyamataink ismerete.
Mentális szabály
A problémahelyzet konkrét mentális reprezentációja, amely hasznos lehet a probléma megoldásában.
Formális műveletek
A kognitív fejlődés Piaget szerinti negyedik szakasza (12 év felett), a melyben a gyermek képessé válik absztrakt szabályok használatára.
Cirkuláris reakció
Olyan reakció vagy válasz, amelynek végső szakasza vagy eredménye ingerül szolgál annak megismétlésére.
Kategorizáció
Osztályokra, csoportokra bontás.
Asszimiláció
Hasonlítás, hasonlóvá tevés, egymáshoz hasonló képzetek összeolvadása.
Reprezentáció
A pillanatnyi cselekvések és a jelen lévő világ meghaladásának képessége azáltal, hogy a világot "fejben" képezzük le, jelenítjük meg a magunk számára.
Szem és kéz koordinációja
Szenzomotoros koordináció csecsemőkorban a szándékos, irányított mozgás, kezét szándékosan látóterébe emeli, szemléli, elmozdítja.
Kiterjesztés
A szókincs bővítése; a legkorábbi szavak pár hónapos korban.
Metagondolkodás
A szabályokról szóló szabályok megalkotásának képessége, ami együtt jár azzal, hogy versengő gondolatokat egyszerre tudjunk fejben tartani.
Konkrét gondolkodási művelet
A kognitív fejlődés Piaget általi szakaszolásának harmadik szintje (7 és 12 év között), amelyben a gyerek képessé válik logikai gondolkodásra és elsajátítja a megmaradás fogalmát.
Formális művelet
A kognitív fejlődés Piaget szerinti negyedik szakasza (12 év felett), a melyben a gyermek képessé válik absztrakt szabályok használatára.
Konkrét műveletek
A kognitív fejlődés Piaget általi szakaszolásának harmadik szintje (7 és 12 év között), amelyben a gyerek képessé válik logikai gondolkodásra és elsajátítja a megmaradás fogalmát.
Akkomodáció
A szemlencsének az a képessége, hogy az éles látás érdekében domborúságát változtatja, s így alkalmazkodni tud a tárgyak különböző távolságához.
Szimbolikus játék
Olyan játék, amelyben egy tárgy egy másikat helyettesít. A gyerekek második életévük során kezdenek el szimbolikus játékokat játszani.
Konzerváció
Megőrzés, megtartás, fenntartás, tartósítás.
Direkt utánzás
Másik személy viselkedésének másolása tudatosan. Például a rajongó másolja a sztár viselkedését, külsőségeit.
Kötődés
A fiatal élőlény késztetése, hogy egy bizonyos másik egyed közelében igyekezzék maradni, mivel nagyobb biztonságban érzi magát annak jelenlétében.
Nemi séma
Olyan mentális struktúra, amely a személy perceptuális és fogalmi világát nemi kategóriákba (férfias-nőies) szervezi. A nemi séma elmélete szerint a társadalom a nemi identitást és a nemhez igazodást úgy hozza létre, hogy az egyéneket arra tanítja meg, miképp nézzék a világot a nemi séma szemüvegén keresztül.
Identifikáció
Azonosulás, azonosítás. Eredeti értelemben a felismerés egyik mozzanata az emlékezés folyamán. A mélylélektani iskolák kibővítették a tartalmát. Eszerint az "én" a fejlődés folyamán személyek tulajdonságait bevetíti magába és azokat sajátjaként éli át, azonosul velük.
Ödipális konfliktus
Freud pszichoanalitikus elméletében a pszichoszexuális fejlődés fallikus szakaszában jelentkező konfliktus, amelyben a gyermek az ellenkező nemű szülőhöz vonzódik és az azonos nemű szülőt vetélytársának tekinti.
Siker
Egy folyamat számunkra optimális lezárása.
Szeparációs szorongás
A pszichoanalízisben a kisgyermek félelme az anyja elvesztésétől. Az anya, illetve az anya szeretete tényleges elvesztésének következménye a szakirodalomban széles körű, a pszichoanalízison messze túlmenő figyelmet keltett.
Nemkonstancia
Annak megértése, hogy egy személy ugyanaz marad a korában és külső megjelenésében beálló változások ellenére. A piaget-i konzerváció fogalmának közvetlen allegóriája.
Jutalmazás
Bármely tárgy, helyzet, inger vagy szóbeli megnyilatkozás, amely szükségletkielégítést, pozitív érzelmet vagy megelégedést eredményez; mint megerősítés növeli valamely megtanult cselekvés megjelenésének valószínűségét.
Büntetés
Olyan tudatos előidézett következménye valamely hiba elkövetésének, amely az egyénre nézve nem kellemes, de jellegét tekintve alkalmas a követelt normák belátására.
Internalizáció
A normák és értékek olyan fokú elsajátítása, hogy az egyén belső meggyőződéséből, külső szankciók hiányában is azoknak megfelelően viselkedik.
Éntudat
Az egyén átélése, elgondolása, vélekedése, felfogási módja önmagáról.
Direkt instrukció
Konkrét vagy általános információ a helyes vagy helytelen viselkedésről.
Nemi azonosulás
Annak a foka, hogy mennyire tekinti magát valaki férfinak vagy nőnek.
Modell
Vagyis minta. Berendezkedések, működési rendszerek, folyamatok egyszerűsített, részleteiben áttekinthető, arányosan lekicsinyített vagy felnagyított, lehetőleg matematikailag szabatosan leírható mása, amely többé - kevésbé helyesen szemlélteti a vizsgált berendezkedés, működési rendszer vagy folyamat sajátosságait és így alkalmas a törvényszerűségek szemléltetésére. A pszichológiában különösen elterjedtek a személyiségfelépítésre, fejlődési, tanulási, szociális folyamatokra, inger - válasz összefüggésekre vonatkozó modellek.
Állati modell
A pszichológiának az az ága, amely az állatok lelki életét, viselkedését, teljesítményeit kutatja: a lelki jelenségeket törzsfejlődésükben vizsgálja.
Bitonságos háttér
Bowlby kifejezése az azon személyek által nyújtott biztonság forrására, akikhez a gyerek kötődik. A biztonságos háttér annak szabályozásában játszik szerepet, hogy miképpen derítheti fel a gyerek a világot ezektől a személyektől kiindulva.
Viselkedési norma
A környezet által elfogadott magatartás, melyet a társadalom tagjainak el kell sajátítani.
Utasítás
Instrukció, mellyel felszólítunk, feladatokat határozunk meg például kísérletekben.
Latencia
Freud elméletében a mintegy 6 éves kortól a nemi érésig tartó fejlődési szakasz. A latencia szakasza alatt a nemi vágyak elnyomódnak, és a szexuális energia azoknak a technikai készségeknek az elsajátítására fordítódik, amelyek a felnőttkorban szükségesek a megélhetés biztosításához.
Identitásképzés
Az identitásképzés Erikson szerint a serdülők fő fejlődési krízise. A biztos identitás kialakításához a serdülők saját magukon belül és a társas szférában is meg kell oldják az identitáskrízist. Más szóval, meg kell, hogy alapozzák e két identitás identitását.
Szerepdiffúzió
A szerepdiffúzió az önmeghatározás változása.
Moratórium
Az ebbe a csoportba tartozó serdülők éppen átélik az identitáskrízist. A politikai nézeteiket firtató kérdésre ők így válaszolnak: "Bizonytalan vagyok. Mindkét pártnak vannak jó oldalai, de a saját jövőm szempontjából egyik sem látszik jobbnak a másiknál."
Referencia
Bizalmas tájékoztatás, értesítés valakinek a személyéről; ajánlólevél.
Csoportnormák
A csoportnormák olyan szabályok, amelyek csak egyes csoportokon, például kortárscsoportokon vagy egyes szakmákon belül érvényesek.
Független önmeghatározás
Énkép, amely olyan címkékkel jellemezhető, mint individualista, egocentrikus, elkülönülő, autonóm és önálló.
Szociometria
Az egyének dinamikus kölcsönviszonyait vizsgálja, és kvantitatíve meghatározza a társadalmi csoportban. Alaptétele, hogy a spontán társulások hálózata, amelyet a rokonszenvi választások nyomán lehet megszerkeszteni, a státuszokból álló intézményes rendszerek lappangó háttere.
Erkölcsi szabályok
Az erkölcsi szabályok az igazságosság és a jólét elvein alapuló, kötelezően betartandó társadalmi szabályok.
Identitásdiffúzió
Az ebbe a csoportba tartozó serdülők már kipróbáltak különböző identitásokat anélkül, hogy képesek lettek volna elköteleződni valamelyik mellett. Hajlamosak arra, hogy cinikusan viszonyuljanak a problémákhoz, és a politikai elkötelezettségüket firtatónak valószínűleg a következő állítással felelnek: "Már évekkel ezelőtt feladtam, hogy törődjenek a politikával. Nincs támogatásra érdemes párt.".
Függő önmeghatározás
Énkép, amely olyan címkékkel jellemezhető, mint viszonylagos, közösségi, helyzetfüggő, egészleges és csoportcentrikus.
Krízis
Válság, fordulópont; egy fejlődései vagy betegségi folyamat olyan pontja, amely a további alakulás szempontjából döntő.
Társas kompetencia
Azon készségek összessége, amelyek a kortársakkal való sikeres együttműködést lehetővé teszik.
Identitáskrízis
Erikson pszichoszociális fejlődésről alkotott elméletében az az időszak, amikor az egyén kételkedni kezd magában, és megkérdőjelezi önmeghatározását. Az identitáskrízis főleg a serdülőkorra jellemző.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)