Utánzásos tanulás csecsemőkorban
Jean Piaget, az univerzális-konstruktivista megközelítés legkiemelkedőbb alakja korának sem biológiai érési, sem környezeti tanulási elméleteit nem tartotta kielégítőnek. Noha úgy vélte, hogy az embriológia a későbbi fejlődés fontos modelljét kínálja, bírálta a biológiai magyarázatokat, mivel nem tudnak számot adni arról, miként lép az embercsecsemő környezete kölcsönhatásba biológiai lehetőségeivel, lehetővé téve a fejlődést. Ugyanakkor a környezeti érési magyarázatokat is bírálta, mert azok azt feltételezik, hogy a fejlődés a környezetből ered, és tagadják a minőségi, ugrásszerű változások létét a fejlődés menetében.
A csecsemők már születésüktől képesek az utánzás bizonyos kezdetleges formáira. Bemutatunk a csecsemőnek valamilyen viselkedést és várni kell, hogy megismétlik-e. máig vitatott kérdés a pszichológiában.
A kognitiv fejlődés alszakaszai
Piaget szerint 4-5 hónapos és 12 hónapos kor között kezdik a gyerekek a külső valóság létezésének gondolatát kialakítani, ahogy a szenzomotoros fejlődés következő két alszakaszát teljesítik.
III. alszakasz: másodlagos cirkuláris reakciók (4-8 hó)
A III. alszakaszban a csecsemők már nem szorítkoznak reflexeik és testközponti akcióik puszta fenntartására és módosítgatására. Figyelmük most már a külvilág, a tárgyak és események irányába fordítják. Ennek megfelelően a III. alszakasz csecsemőinek jellegzetes viselkedése az olyan tevékenységek ismételgetése, amelyek érdekes változásokat eredményeznek a környezetben. Ezeket az új tevékenységeket Piaget másodlagos cirkuláris reakcióknak nevezte, mert azok a saját magukon kívüli tárgyakra irányulnak. Amikor például a csecsemő a gyerekágy fölé lógatott rudat megrúgja, és erre egy csengő megszólal, ismételten újra és újra rúgni fogja a rudat, hogy hallja a csengőt. Ugyanígy, ha valamilyen hangot adnak, és anyjuk válaszol, azt a hangot fogják ismételgetni. Az elsődleges cirkuláris reakciókról a másodlagos cirkuláris reakciókra történő áttérés Piaget-nek azt jelezte, hogy a csecsemő kezdi felismerni, a tárgyak nem csak saját cselekvéseinek meghosszabbításai. Ebben az alszakaszban azonban a csecsemőknek még csak nagyon kezdetleges fogalmaik vannak a tárgyakról és a térről, és a világról szerzett ismereteik is eléggé esetlegesek.
Tárgyállandóság
Piaget szerint a tárgyállandóság megértése hat szakaszban fejlődik ki, amelyek durván megfelelnek a szenzomotoros időszak alszakaszainak.
I. és II. alszakasz (0-4 hó): Piaget megfigyelte, hogy a csecsemők életük első 4 hónapjában elkezdenek a hangok forrásának irányába fordulni. Azt is leírta, hogy ebben az időszakban a gyerekei arra a helyre meredtek tovább, ahol előzőleg őt látták. Mivel azonban nem keresték aktívan a tárgyat, amikor az eltűnt, hanem figyelmük gyorsan másfelé fordult.