A telefonbeszélgetés
A telefonos megbeszélés egy speciális kommunikációs helyzet, nem tudhatjuk, hogy a hívott felet milyen tevékenység közben zavarjuk, feltétlenül fontos, hogy tájékozódjunk arról, hogy hívásunk elfogadható helyzetben és időben történik-e.
A telefon közvetítő eszköz, korlátozza az információáramlást – a non verbális jelzéseket nem érzékeljük – ezért fontos a tömör, pontos megfogalmazás, a kérdések és válaszok egyértelmű tétele. Lényeges kérdések esetében célszerű a telefonbeszélgetés eredményét írásban rögzíteni, ezt követően a partnernek elküldeni.
A telefonbeszélgetés során csak három hatáslehetőséggel számolhatunk: a hanggal (hanglejtéssel), a gondolatokkal, amelyeket kifejezünk, ás azzal a megformálással, amit választunk gondolataink kifejezésére.
Beszédtechnikai problémák telefonálás közben
A telefonbeszélgetések alkalmával előforduló beszédtechnikai hibák:
- A nevet és a céget nem mondjuk elég világosan és lassan a bejelentkezésnél.
- Túl halk és érthetetlen a beszélgetés.
- Hanyag beszéd.
- Szó eleji és végi szótagokat elnyeljük.
- A kezdeti világos beszédet követően, beszédünk mormogásba fullad.
- Helytelen kiejtés.
- Túl hosszú mondatok.
- Terjengős beszédmodor.
- Természetellenes beszéd, túlzott modorosság.
Pszichológiai problémák telefonálás közben
Pszichológiai problémák telefonbeszélgetés közben:
- Hideg üdvözlés, túlzott pedantéria.
- Egyforma hanghordozás, barátságtalan, udvariatlan stílus.
- Szárazság, túlzott tárgyilagosság.
- Én-üzenetek küldése.
- Önuralom elvesztése, nagyképűség.
- Kioktató hanglejtés.
- Kétértelmű, helyzethez nem illő kommunikáció.
- Üres ígéretek.
- Túlzott szívélyesség.