A tekintet kifejező ereje
Egész történelmünk folyamán szüntelenül foglalkoztat bennünket a szem, és annak az emberi magatartásra gyakorolt hatása. Mindannyian használunk effajta kifejezéseket: „Vasvilla szemeket vetett rá", „Ártatlan boci szeme van", „hamiskás pillantású", „csábos tekintetű", felcsillant valami a szemében", „ha a pillantással ölni lehetne...” E kifejezéseket használva, akaratlanul az illető pupillaméretére és nézésmódjára utalunk. Minden emberi kommunikációs jelzés közül a szem adja a leghívebb és legpontosabb jeladásokat, mivel központi helyet foglal el a testen, és pupillái önállóan működnek.
Adott világítási körülmények között a szembogarak kitágulnak vagy összehúzódnak, ahogy az egyén magatartása vagy hangulata pozitívról negatívra változik, és viszont. Amikor valaki izgalomba jön, pupillája a normális nagyság négyszeresére tágulhat. Dühös, elutasító hangulat ezzel szemben a „kígyószem" néven ismert pupillaszűkületig húzza össze a szembogarakat. A szemnek nagy szerepe van az udvarlásban: a nők szemhéjfestéssel igyekeznek felhívni a figyelmet a szemükre. Ha egy nő szerelmes egy férfiba, kitágult pupillával néz rá, és a férfi, anélkül hogy tudná, mi történik, helyesen értelmezi e jelzést. Ezért kedvelik a szerelmesek a gyengén világított helyeket, ahol a pupillák kitágulnak.
Mélyen egymás szemébe néző ifjú szerelmesek tudtukon kívül a pupilla tágulását figyelik: izgalomba hozza őket a másik pupillájának megnövekedése. Vizsgálatok bizonysága szerint, ha férfiakat és nőket szexuális helyzetben ábrázoló pornográf filmeket mutatnak, a férfiak pupillája a normális méretnek csaknem háromszorosára tágulhat. Ha nők látják ugyanezt a filmet, pupillájuk tágulása túlhaladja a férfiaknál említett mértéket is, ami némi kételyt támaszt azzal a megállapítással szemben, miszerint a pornográfia nem hozza akkora izgalomba a nőket, mint a férfiakat.
A csecsemők és kisgyerekek szembogara nagyobb a felnőttekénél, és a pupillájuk állandóan tágul, ha felnőttek vannak jelen, hogy a tetszetősen megnagyobbodott szembogár szüntelenül magára irányítsa a figyelmet.
Gyakorlott kártyások tanulmányozása azt mutatja, hogy sötét szemüveget viselő partnerrel szemben általában kevesebb játszmát nyernek. Ha például pókerben négy ászt osztanak az ellenfélnek, szembogarának gyors tágulását akaratlanul is azonnal észreveszi a tapasztalt partner, és úgy érzi, jobb, ha nem tesz meg semmit a soron következő leosztásban. Az ellenfél sötét szemüvege eltakarja a pupilla jelzéseit, így hát vérbeli kártyásunk kevesebbszer nyer a megszokottnál.
Szembogár-megfigyelést már az ősi kínai drágakő-kereskedők is alkalmaztak: alkudozás közben vevőjük pupillájának tágulását lesték. A prostituáltak már évszázadokkal ezelőtt belladonnát csöppentettek a szemükbe, hogy tágítsák pupillájukat, és ezzel kívánatosabbá tegyék magukat. „Nézz a szemébe annak, akivel beszélsz", hangzik a régi mondás. Nézz a szembogarába azoknak, akikkel értekezel vagy tárgyalsz, hadd árulja el pupillájuk valódi érzéseiket.
A metkommunikációs jelzések egyike a tekintet
Akárcsak a testbeszéd és a gesztusok jó része, kultúránként meghatározott az az időtartam is, ameddig egy egyén néz másvalakire. A dél-európaiak gyakori szemmeregetése kellemetlen érzést kelthet másokban, a japánok meg inkább a nyakat, mint az arcot nézik beszélgetés közben. Mielőtt tehát elhamarkodott következtetéseket vonnánk le, vegyük mindig figyelembe a kultúrák megszabta körülményeket.
Nem csak a nézés időtartamának van jelentősége, épp annyira fontos, hogy az illető arcának és testének mely részére irányítjuk tekintetünket, mivel ez is befolyásolja a megbeszélés kimenetelét. Mintegy harminc napi tudatos gyakorlásra van szükség ahhoz, hogy az itt következő nézésmódokat eredményesen lehessen felhasználni a kommunikációs készség javítására.
A figyelmi szintet is jelzi.(álmos, unott, követő)
A figyelmi szintet is jelzi. (álmos, unott, követő)Aktív figyelem, unalom.