A tanulás
A tanulás szóval sokféle viselkedésváltozást ki tudunk fejezni. Megtanulunk járni, beszélni, írni, biciklizni, úszni, autót vezetni, varrni, futballozni, pingpongozni, olvasni, írni, stb. A tanulás általános dolog. Mégsem minden viselkedés tanult, vannak öröklött, születéskor adott állatokra jellemző viselkedések, amelyeket impriting viselkedésnek nevezünk. A fejlődés alacsonyabb fokán álló madaraknál ugyanis egyes folyamatok, viselkedések készsége "beépített" (ugyanúgy, mint az elektronikai áramkörök "előre huzalozottak"), és így viszonylag független a tapasztalattól. A kacsafiókák életük korai szakaszában - a szülőállatok hiányában - minden mozgó tárgyat követnek, mert életben maradásukhoz alapvető a szülőktől nyert, erős követő-ragaszkodó viselkedést indító, első érzéki benyomás. Ha egy kritikus időszakban csak más tárgyat láthatnak, ahhoz fognak úgy ragaszkodni, mint a szülőállatokhoz. A törzsfejlődés során az alacsonyabb rendű állatok merevebb viselkedésmintái mutatják az utat a magasabb rendű szervezetek hajlékony és alkalmazkodó viselkedése irányába.
Korai bevésés. Az etológiában fiatal állatoknál bizonyos kritikus periódusokban megfigyelhető tanulási forma. A tanulás gyors és általában visszafordíthatatlan. Például Konrad Lorenz kísérlete a kiskacsákkal.
Hajlékony és alkalmazkodó viselkedés
A tapasztalatok hasznosításának képessége emelt egyes állatokat más állatok fölé. Ez a képesség a tanulás. Tehát a tanulás a tapasztalat eredményeként bekövetkező, viszonylag tartós (alkalmazkodó) viselkedésváltozás, amelyhez próbálkozások, megfigyelés, gyakorlás vagy ismétlés szükséges. Természetesen az egyedfejlődés során bizonyos fejlődési szintet kell elérnie a tanuláshoz. Például nem taníthatunk meg egy újszülöttet beszélni, vagy egy bölcsödést olvasni.
Ismeretek, gyakorlati készségek, jártasságok, meghatározott viselkedésformák elsajátítása.
Az tanult viselkedés
Nem minden tanult viselkedés alkalmazkodó jellegű. A tanulási folyamat olyan, hogy ugyanúgy kialakulhatnak "rossz" szokások is, mint "jó" szokások. Értelmetlen félelmek ugyanolyan könnyen kialakulhatnak az emberben, mint az, hogy automatikusan felkapcsoljuk a villanyt, ha egy sötét szobába lépünk, vagy felemeljük a telefonkagylót, ha cseng. Az ilyen dolgokat szokásnak nevezzük a mindennapi életben. A szokás biztos kapcsolatot, asszociációt rejt magában az inger (S) és a reakció (R) között. Rögződött cselekvéssor, amit gépiesen, anélkül végrehajtunk, hogy a részműveletekre figyelnénk. A tanulás több mint 100 éves kutatása során kiderült, hogy az állatok tanulásával kapcsolatban megfigyelt működések az emberre is alkalmazhatók. Ezek szerint két alapvető tanulási folyamatot, a tanult viselkedések két osztályát különböztetjük meg, s ez a két kategória két alapvető válaszmódra épül. B. F. Skinner ezt a kétfajta viselkedést válaszoló és tevékeny (operáns) viselkedésnek nevezte. Az utóbbi egyben "célirányos" viselkedést jelent. A válaszoló típusú viselkedésnél a meghatározott választ automatikusan váltja ki vagy hívja elő a megfelelő inger, ahhoz hasonlóan, ahogy a mozgás a kiskacsák követési reakciójának kioldó ingere. Ez a viselkedés nem akaratlagos, általában a simaizmok és mirigyek működésével kapcsolatos, amelyek a kéreg alatti központok szabályozása alatt állnak. Az embernél ilyenek a reflexek (pl. pislogás, a fájdalomingertől való menekülés vagy térdreflex) és a félelem, a düh, az öröm stb. érzelmi reakciói. Ha undorodunk a csúszómászóktól, ha feldühít egy előadás, ha izgalomba hoz egy ígéretes tekintet stb., reakcióink lényegében válaszok (a helyzetre).
Az operáns viselkedés
Az operáns viselkedés Skinner szerint inkább akaratlagos (pl. a kar, a nyelv, a fej, a láb, a hangszalagok mozgatása), olyan cselekvés, amelyet főleg az agykéreg mozgató területei szabályoznak. Ezt a viselkedéstípust kevésbé szabályozza a külső inger, csak a szervezet állíthatja elő, de mindig a helyzethez igazítva. Például erős zaj (pisztolylövés) automatikus félelmi, megriadási reakciót (válaszoló viselkedést) kelt, de hogy elfutunk-e vagy sem, azt több külső és belső tényező határozza meg. A válaszoló viselkedések csaknem kiteljesednek a csecsemőkorban, az operáns viselkedések viszont egész életünkben alakulnak. Mindkét viselkedésforma változik a tapasztalattal. A tapasztalat hatásának értelmezésére két tanulásformát feltételezhetünk; klasszikus (pavlovi típusú) kondicionálásnak nevezzük a válaszoló viselkedés módosulását, és instrumentális (vagy operáns) kondicionálásnak nevezzük az operáns módosulását.