A keresőprogramok
A keresőprogramok (keresőgépek) az adatbázisaikban tárolt információkat (elsősorban a weboldalak címeit, kulcsszavait, leírásait) indexelik és egy keresés elindításakor ezeket az indexelt állományokat, nézik végig. A keresőgép csak saját helyi adatbázisában keres. A keresőgép többféle programot (robotot) működtet egyszerre. A legnagyobb keresőkhöz naponta több tízezer regisztráció (oldal-felvételi kérelem) érkezik. A regisztrálandó oldalak meglétét egy program ellenőrzi, és elkezdi az oldal adatainak letöltését saját szerverére. A különböző keresőgépek különböző típusú adatokat töltenek le. Általában mindannyian letöltik az oldal címét, valamint az úgynevezett meta-adatokban lévő információkat (kulcsszavak, leírás, besorolás). Ugyancsak letöltik az oldal szövegét, vagy legalábbis annak nagy részét. Egyes keresőgépeken egy másik program is működik, ez megadott időközönként végighalad a regisztrált weboldalakon, ellenőrzi meglétét, és az oldalakon lévő további hivatkozásokat összeveti a saját adatbázisával. Ha olyan weboldalra talál hivatkozást, amelyik még nincs regisztrálva, azt is regisztrálja.
Olyan web-oldal, mely tematikus csoportosításban, katalógusszerűen tartalmazza más web-lapok elérhetőségét (url-jeit).
Keresőprogramok fejlődése
A keresők első generációja egy-egy oldal tartalmára koncentrált, és nem nagyon vette figyelembe a különböző oldalak közötti kapcsolatokat. Emellett a természetes nyelvi jellemzők, így a mondatszerkezetek, a szinonimák és az azonos alakú (de eltérő jelentésű) szavak kezelését nem sikerült megoldani. Ezért kínált új lehetőségeket mindezen problémák kiküszöbölésére a weboldalak közötti kapcsolatok elemzése. Ennek segítségével azonosíthatjuk egy-egy szakterület legfontosabb, a felhasználói igényeknek leginkább megfelelő, releváns információforrásait.
Egyre nagyobb szerepet kapnak a tematikus, azaz egy-egy szűkebb-tágabb szakterület anyagát feltáró keresőszolgálatok is. A keresők hatékonyabb használatát a kérdéseket interpretáló kiegészítő szoftverek segítik.
A weben található információ közel 70%-a nem szöveges. Ezért egyre fontosabbak a multimédia-keresők. Ilyen keresők a Ditto (www.ditto.com), a Scour (www.scour.net), valamint az AltaVista PhotoFinder (www.altavista.com).
Az XML megjelenésével nagy lehetőségek nyílnak meg a keresés fejlettebb formái előtt. Ehhez azonban megegyezés szükséges, hogy egy-egy szakterületen milyen egységes címkézést használjanak. Ezt a címkézést aztán a keresőszolgálatoknak is használniuk kell, és lehetőséget kell nyújtaniuk, hogy választhassanak a szöveges keresés és a mezőkben való keresés között.
A jövőben elképzelhető lesz, hogy a minőségi információk szolgáltatásáért a keresők kisebb (mikro-) összegeket kérnek majd. Várható az is, hogy a keresés kiterjed majd a mobil kommunikáció különböző formáira is.