Számítógépes ügyiratkezelés rendszerek
A hivatalos szervek iratainak védelme kiemelt fontosságú feladat. Az állampolgárok és a jogi személyek jogainak érvényesítése részben az iratokon keresztül valósul meg. A hivatali munka során keletkezett iratanyag védelmét, őrzését az Ügyirat-kezelési szabályzat alapján kell végezni. Az ügyiratkezelő szervek gondoskodnak arról, hogy az ügyfelek által benyújtott iratok, beadványok az illetékes ügyintézőhöz kerüljenek, illetve a hivatal írásbeli intézkedéseit az ügyfelek megkapják. A gyors és pontos iratkezelés érdekében különböző iratkezelési rendszerek kialakítása vált szükségessé. A rendszerek kialakítása elsősorban a szervezetek felépítési struktúrájának függvénye.
Az alábbi ügyirat-kezelési rendszereket különböztetjük meg, amely az iratkezelés szervezeti formái is egyben:
- központosított (centralizált) ügyiratkezelés,
- osztott (decentralizált) vagy beosztott ügyiratkezelés,
- vegyes rendszerű ügyiratkezelés.