A hivatalos nyelv
A hivatalos nyelv a hivatalos stílus kifejező eszköze. A hivatalos stílusú szövegeket, iratokat, leveleket többnyire a különféle intézmények használják maguk között, valamint az emberekkel való érintkezésben. A hivatalos nyelvvel, stílussal készített iratok közé soroljuk többek között a kérvényt, a pályázatot, a rendeletet, hivatalos leveleket, jegyzőkönyvet stb. Leginkább tájékoztató jellegűek, ritkábban a kommunikáció felhívó funkciója is érzékelhető, de teljesen hiányoznak belőlük az érzelemkifejező mozzanatok. Nem feltétlenül jellemző a levelek nyelvezetére a világos, szemléletes mondatszerkesztés, közérthetőség, pedig erre kellene törekedni fogalmazáskor.
A hivatalos szövegekben gyakran találni túlbonyolított, terjedelmes, többszörösen összetett mondatokat. Az ilyen levelek kedvelik a sablonszerű panelmondatokat. Szókincsük egy része a jogi szaknyelvből merít. A hivatalosság megmutatkozik a kötőszók (illetve, illetőleg, tulajdonképpen, valamint, tudniillik,) a szakszók és az idegen szavak használatában. A pontosság érdekében sokszor túlságosan részletesen fogalmaznak, sok bennük az ismétlés.
Gyakoriak a :
- terjengős kifejezések,
- elvont, szakszerű kifejezések alkalmazása,
- zárójeles megjegyzések,
- törvényekre való hivatkozás,
- panelmondatok felhasználása,
- terjedelmes szószerkezetek.
Hangnemük hivatalos, azaz személytelen. Ez az igehasználatban mutatkozik meg.
A modern technikának köszönhetően jellemző rájuk az esztétikai hatásra való törekvés, a képek megjelenítésével a levél megjelenésének színessé tétele.
A hivatalos irat hangnemét meghatározza a levelező partnerek kapcsolata:
- alá-, fölérendeltség,
- hozzávetőleges egyenrangúság.
Az irat hangneme ennek megfelelően lehet:
- határozott,
- ellentmondást nem tűrő (parancs kiadása),
- szigorú (szabálysértési ügy határozata),
- előzékeny (reklám),
- szívélyes (meghívó).
Semmiképpen nem lehet familiáris, csak tárgyilagos.
A hivatalos levél szövege
„Mindenből, ami több, mint magánügy, irat lesz.”
A levelezés története összefügg az írás kialakulásával. Általánossá válása a 19.sz. második fele. A 20.sz.-ban elkülönült egymástól a magánlevél és a hivatalos levél. A két levéltípusnak vannak azonos és eltérő formai és tartalmi jellemzői. Mindkét típus első kelléke a megszólítás. Formája függ a címzetthez fűződő viszonytól, azaz a megszólított és a levél írója közötti kapcsolat lehet:
- alá- és fölérendelt, (igazgató beosztottnak szóló utasítása),
- hozzávetőlegesen egyenrangú (osztályvezető osztályvezetőt szólít meg).
Ezt a téma követi, amely a hivatalos levél tárgyához kapcsolódik. Fogalmazáskor törekedni kell a tárgyilagos stílus alkalmazására, a lényeg rövid, tömör megfogalmazására.
A levél első részében mindig hivatkoznunk kell valamilyen körülményre, amellyel elindítjuk, bevezetjük a tárgyalásos részt.
A tárgy kifejtésénél a világos, egyértelmű stílusra kell törekedni! Kerülni kell a kétértelmű, homályos, pongyola fogalmazást. A pontosan, egyértelműen, tárgyiasan és tárgyilagosan írott hivatalos irat nem lehet a megértést nehezítő, szűkszavú, de feleslegesen terjengős. Fogalmazáskor kerülni kell az érzelmi megnyilvánulásokat. A levél befejező részében a lényeges közléseket újból megismételjük, azaz összefoglalhatjuk a lényeget. Az elköszönés szintén udvarias, de betartjuk a „két lépés távolságát”. A befejezést követi az aláírás, ami mindig hivatalos, azaz cégszerű és tartalmazza a munkaköri beosztást.
A hivatalos ügyiratkészítés fogalmazási szabályai:
- legyen szakszerű, világos, egyértelmű,
- törekedjen a tömörségre (a közérthetőség szem előtt tartásával),
- stílusa álljon összhangban a levél tartalmával,
- feleljen meg a magyar nyelvi szabályoknak.
A hivatalos levelek panelmondatai
A legtöbb iratfajtának vannak hagyományos formai és tartalmi kellékei, amelyek a hivatali iratokban többnyire a fogalmazás megkönnyítését is szolgálhatják.
Gyakran jelennek meg a hivatali levelekben olyan kifejezések, amelyek állandóan visszatérőek, azaz a hivatali levelek állandó kifejezései. Ilyenek pl.:
- Ajánljuk…
- Hivatkozunk…
- Mellékelten megküldjük…
- Hivatkozva a …
- Folyó hó …
- F. hó …
- Tájékoztatásul közöljük …
- Kérjük …
A levél bevezető, azaz hivatkozási részét rendszerint – gyakran alkalmazott – panelmondatokkal nyitjuk. Ezek rövidek, tárgyilagosak, de lényegre törőek. Ilyenek pl.:
- Hivatkozva múlt hó …
- Hivatkozással előzetes telefonbeszélgetésünkre …
- Bejelentjük, hogy …
- Megkaptuk fenti számú megrendelésüket …
- Értesítjük, hogy …
- Kérjük Önöket, hogy …
A bevezető részt követi a tárgyalásos, majd a befejező rész. Ezekben is találhatunk panelmondatokat. Ilyenek pl.:
- Amennyiben kérdése van, …
- Érdeklődhet a …… telefonszámon:
- Kérem Önöket, hogy ….
- Reméljük, hogy tetszésüket …
A levél utolsó szövegbeli része az elköszönés, udvariassági kifejezések:
- Tisztelettel
- Üdvözlettel
- Köszönettel
- Szívélyes üdvözlettel
A beveztőrész panelmondatai
A hivatalos levél bevezető részével célunk a kapcsolatteremtés, vagy a már meglevő kapcsolat, ügyintézés folytatása. Ezt általában valamilyen hivatkozással kezdjük. Hivatkozhatunk korábbi előzményre, eseményre, kapcsolatra, a levélírás céljára. A levélírást, fogalmazást, a válaszadást a bevezető részben használatos állandó szókapcsolatok, panelmondatok alkalmazása gyorsíthatja meg.
Az alábbi panelmondatokat alkalmazhatjuk:
- Hivatkozva folyó hó …
- Hivatkozva a 546/2005. ikt, sz. levelükre …
- Előzetes telefonbeszélgetésünkre hivatkozva …
- Hivatkozva 2005. 02.15-én kelt levelükre …
- A fenti tárgyú levelükre válaszolva …
- Ajánlatkérésükre közöljük, hogy …
- Korábbi üzleti kapcsolatainkra hivatkozva …
A zárórész panelmondatai
A levél zárórészében röviden összefoglalhatjuk a tárgyalásban leírtakat, ezzel egyben jelezzük a kapcsolatok fenntartásának igényét, módját, formáját. Erre is alkalmazhatunk panelmondatokat:
- Várjuk gyors intézkedésüket!
- Kérjük mielőbbi intézkedésüket!
- Előre is várjuk válaszukat!
- Köszönjük szíves tájékoztatásukat.
- Kérem, szíveskedjenek tájékoztatni az érdekelteket, hogy ….
- Kérem Igazgató Urat, hogy …
- A mielőbbi pozitív válasz reményében.
- Várjuk válaszukat!
Nyelvhelyességi tudnivalók
A hivatalos iratok szókincse jellemzően hivatali szókincs, gyakran merít a jogi szókincsből.
Általában jellemző az iratokra, hogy szóhasználatuk eltér a mindennapitól. Gyakran jelennek meg a levelek szövegeiben - a fogalmazási sajátosság következtében - pontoskodó és fontoskodó szavak, kifejezések.
Pl. egy értekezleten új kolléga bemutatását a következő módon vezeti be az igazgató:
„Az igen tisztelt jelenlevőket felkérem, hogy nevezett új kollégával mihamarabb vegyék fel a kapcsolatot."
Helyes : "Kérem a kollégákat XY új kollégánkkal ismerkedjenek meg!"
Gyakrabban vezet a pontoskodás fölösleges körülírásokhoz.
Pl. A számítógép műszakilag felülvizsgálva kerül átadásra.
Helyes: A számítógép műszaki vizsgálat után kerül átadásra.
A vizsgálat során megállapítást nyert, hogy ….
Helyes: A vizsgálat során megállapították, hogy ….
A jelen jegyzőkönyv hat példányban került elkészítésre.
Helyesen: A jegyzőkönyv hat példányban készült.
Sokszor hiba hogy a határozottságra való utalás, a határozott névelők elmaradnak az iratokból:
Pl: Megbeszélésre kérjük a ...
Helyes: A megbeszélésre kérjük a …
Állítása nem volt alaptalan, mert……….
Helyes: Az állítása nem volt alaptalan, mert …
Nagyon sok esetben rossz névutókat, vagy felesleges igekötőket tartalmaz az irat, vagy rossz helyen alkalmazzuk:
Pl:
Jelentés a munkaügyi osztály felé. osztálynak
a bűntetőjogi felelőssége mellett tudatában
a devizahatóság felé írt levelet devizahatóságnak
lerendezte az ügyet elrendezte
ki szeretném hangsúlyozni szeretném hangsúlyozni
A szabatos stílus jellemzői
A szabatos stílus eszköze a választékosság, azaz a szabatosság, ami az előadásnak, beszédnek, vagy a hivatalos levelezésnek az a kelléke, hogy a kifejezések, mondatalkotások pontosan megfeleljenek a tárgynak, vagyis éppen azt írjuk, mondjuk, ami szükséges a mondanivaló megértéséhez.
Alapvető követelmény:
- lényegre törően, pontosan fogalmazzunk,
- kerüljük a terjengősséget,
- egyszerű mondatokat alkalmazzunk a könnyebb érthetőség kedvéért,
- ne kövessünk el fogalmazási hibát,
- ne alkalmazzunk idegen szavakat,
- mindig a megfelelő szakszavakat használjuk fogalmazásunkhoz,
- törekedjünk a szakszerűségre,
- kerüljük a szenvedő szerkezeteket,
- csak a legfontosabb jogi kifejezések kerüljenek a levél szövegébe.