Az alapszínek szerepe
A három alapszínből (kék, sárga, vörös) minden szín kikeverhető a feketén és a fehéren kívül. A három alapszín összekeveréséből barnás fekete színt kapunk. Elméleti szinten a három alapszín összekeveréséből fekete jön létre, de a festékek pigmentjei nem eléggé tiszta színűek. A vörös és a kék más-más arányaiból keverhetők ki az ibolya és annak vöröses és kékes árnyalatai. A sárga és a kék különböző arányaiból keverhető ki a zöld és annak sárgás és kékes árnyalatai. A sárga és a vörös keverékéből keverhető ki a narancs és annak vöröses és sárgás árnyalatai.
A színkeverés 12 osztású színkör segítéségével
A tizenkét osztású színkör tartalmazza a három elsődleges, a három másodlagos és a hat harmadlagos színt. A színkör lépcsős színátmenetben tartalmazza ezeket a színeket. Az elsődleges színek más színekből nem keverhetők ki, a másodlagos színeket két elsődleges szín összekeveréséből lehet kikeverni. A harmadlagos színeket a másodlagos színek és az elsődleges színek összekeveréséből kapjuk. A színkör értelmezésével a színkeverés összefüggéseit érthetjük meg.
A színkeverés 12 osztású színkör és a fehér fekete segítéségével
A tizenkét osztású színkör tartalmazza az egyenlő távolságú színeket, melyek sorrendje nem cserélhető fel. A színkör lépcsős színátmenetben tartalmazza ezeket a színeket. Ezeket a színeket keverhetjük fehérrel (derítés) vagy feketével (sötétítés). A színkör színeivel, illetve a fehér és fekete festékek megfelelő arányú elegyítésével a természetben fellelhető szinte összes színt kikeverhetjük.
A színkeverés másodlagos színekkel
Másodlagos színeknek nevezzük azokat a színeket, amelyeket két elsődleges színből keverünk ki. Ezek a másodlagos színek a két elsődleges szín középértékei. Ha az elsődleges színeket tónusértékeik alapján akarjuk rangsorolni, akkor a legvilágosabb a sárga, a legsötétebb a kék közöttük helyezkedik el a vörös. Tehát ha a középzöldet szeretnénk kikeverni, akkor a sárgából körülbelül négyszer annyit használunk fel, mint a kékből. Az ibolyaszín kikeverése esetén a vörösből használunk fel többet, a kékből, pedig kevesebbet. A sárga és a vörös közötti világossági különbség jelentősebb, mint a vörös és a kék között, de kisebb, mint a kék és a sárga között. Így a sárgát körülbelül kétszeres arányban keverjük a vöröshöz.
Ihász Zsuzsa : Művészeti technikák könyve. Helikon Kiadó, Budapest, 1998
David Piper: A művészet élvezete. Helikon Kiadó, Budapest, 1984