Az árupiac tulajdonságai
Az árupiaci egyensúly a makrokereslet és makrokínálat egyenlőségével valósul meg.
A makroökonómiai kereslet az árupiacon azon javak mennyisége, amelyet a gazdaság szereplői adott árszínvonal mellett vásárolni szeretnének.
A makrogazdasági kínálat az árupiacon az a termékmennyiség, amelyet a gazdaság szereplői adott technológiai kapacitások mellett, adott árszínvonal mellett hajlandók megtermelni.
Az árupiac szerepe
Az árupiac két részpiaca a fogyasztási javak piaca és tőkejavak piaca. Az árupiacnak kitüntetett szerepe van a makrogazdaságban, ugyanis a vállalati szféra kibocsátása (akár fogyasztási cikk, akár beruházásra szánt eszköz) ezen a piacon értékesül. A kibocsátás realizálódásával keletkezik a jövedelem a gazdaságban, tehát az árupiac mutatja meg a makrogazdaság jövedelmét.
Az árupiac szereplői
A makrokereslet aggregált meghatározása mögött a háztartások, vállalati szféra és az állam jelenik meg. A háztartások fogyasztási cikkeket, a vállalatok beruházási javakat, az állam mindkettőt vásárolhat. (Nyitott makrogazdaság esetén a külföld is lehet vevője az árupiacnak. Ez utóbbival vizsgálódásainkban nem foglalkozunk.)
A makrokínálat egyetlen képviselője a vállalati szféra, ugyanis alapfogalmaink között a vállalati szektort, mint egyetlen termelőt határoztuk meg a makrogazdaságban.
A továbbiakban az árupiacot kétszereplős modellben vizsgáljuk.