Bevezetés a beruházási multiplikátor témájához
Az árupiac keresleti tényezőinek megismerése után felmerül a kérdés, milyen változások indulhatnak el a piacon, ha a kereslet valamely eleme megváltozik. Ha sikerül a kereslet valamely eleme megváltozásának hatását számszerűsíteni, akkor lehetőség nyílik az árupiac tudatos befolyásolására.
Ennek különösen akkor lehet jelentősége, ha az árupiac nincs egyensúlyban.
A multiplikátor fogalma
A multiplikátor valamely tényezőnek a szorzáson alapuló, többszörösre növelő hatását fejezi ki. Tehát a tényező egy másik tényezőre oly módon hat, hogy az megsokszorozódik. Saját értékénél, nagyságánál nagyobb hatást fejt ki.
A multiplikátor folyamat
A multilikátor folyamat azt az összefüggést vezeti végig, amely akkor jön létre, amikor egy tényező a másikra hatva, annak megsokszorozódását váltja ki.
Tananyaghoz tartozó képletek, összefüggések: