A piac struktúrája
A piaci struktúra nagyban befolyásolja a vállalatokmagatartását és a piac működését, teljesítményét. A piaci struktúra egyik legfontosabb jellemzője a piaci szereplők száma és piaci részesedésük aránya. Amennyiben a kereslet és a kínálat szereplőit és azok részesedését tekintjük, a piac szerkezete a következők szerint alakul:
= szabad verseny (a keresleti és a kínálati oldalon egyaránt sok szereplő van)
= korlátozott oligopol (a keresleti oldalon kevés, a kínálati oldalon sok szereplő, ill. fordítva)
= kétoldalú oligopólium (a keresleti és a kínálati oldalon is kevés szereplő van jelen)
= monopólium (a keresleti oldalon egyetlen, a kínálati oldalon sok szereplő, vagy fordítva)
= korlátozott monopólium (a keresleti oldalon egyetlen, a kínálati oldalon kevés szereplő v. fordítva)
= kétoldalú monopólium (a keresleti és a kínálati oldalon egyaránt egyetlen szereplő van)
A potenciális piac mérete
A piac meghatározható egy termék jelenlegi és potenciálisvásárlóinak összességeként. A potenciálispiac azoknak a fogyasztóknak az összessége, akik meghatározott ajánlat iránt meghatározott érdeklődést mutatnak. Azonban előfordulhat, hogy a fogyasztó nem rendelkezik elég jövedelemmel ahhoz, hogy adott terméket megvásároljon, vagy fizikailag nem jut hozzá. Ezért fontos az elérhető piac meghatározása, amely azon fogyasztókból áll, akik meghatározott érdeklődést mutatnak egy ajánlat iránt, rendelkeznek a megvásárlásához szükséges anyagi háttérrel és lehetőségük van a vásárlásra.
A piaci kereslet az a termékmennyiség, amelyet adott lehetőségek és feltételek mellett, adott időszak alatt a fogyasztók megvásárolnak. A piaci kereslet felső határa a piacpotenciál.
Export piacok
Az exportpiacok olyan külföldi piacok, melyeken a vállalattermékeit kínálja és azok iránt kereslet jelentkezik. A hazai vállalatok értékesíthetnek termékeket, szolgáltatásokat, gyártási jogokat (licenc és know-how).
Az exportpiacon történő megjelenés formája szerint megkülönböztetünk:
A közvetett export esetén a vállalat egy közvetítő kereskedő útján értékesíti termékeit a külföldi piacon.
Közvetlen export esetén a vállalat önmaga értékesíti termékét.
Ha a vállalat külföldi üzletekbe is befektet, vegyes vállalatról beszélünk. Ennek továbbfejlesztése, ha a vállalat a külföldi piacontelephelyet is létesít. Ezt a formát közvetlen beruházásnak nevezzük.
Piaci trend
A piacitrend meghatározásának célja a hosszabb időszakon át, tartósan érvényesülő piaci tendenciák leírása.