- Kereskedelmi és marketing modulok
- Tömegkommunikáció elmélete
- 8 foglalkozás
- 1 gyűjtemény
Frekvenciamoratórium
1989-ben hozott államigazgatási nyilatkozat, amely megtiltotta a rádió- és televíziófrekvenciák használatba vételét.
Tömegkommunikáció
Intézményekből és technikákból áll, amelyek segítségével bizonyos csoportok a maguk szolgálatába állítják a kommunikációs eszközöket, annak érdekében, hogy szimbolikus tartalmukat a közönség csoportjaihoz eljuttassák.
On-line újságírás
Internetes hírportálokhoz kapcsolódó újságírói tevékenység.
Univerzális médium
Egyetemes, az egész világot átfogó médium.
Médiaháború
A rendszerváltás után a magyarországi politikusok mély konfliktusokkal járó küzdelme az elektronikus média ellenőrzése érdekében.
Rendszerváltás
Magyarországon 1989-90-ben zajló politikai fordulat, amikor az egypártrendszert felváltotta a többpárti demokrácia. A rendszerváltás a médiát is alapjaiban érintette.
Ipari mediatizáció
Ipari mediatizáció alatt a tömeges, iparszerű háttérrel rendelkező médiumok kialakulásának folyamatát nevezzük.
Médiatörvény
A frekvenciákat elosztó, és a média működését szabályozó 1996-os magyarországi törvény, amely megnyitotta a médiapiacot a magántőke előtt.
Elektronikus médium
Adattovábbító rendszerekre épülő médium. Leggyakoribb elektronikus médiumok a rádió, televízió és az Internet.
Propagandamodell
A diktatórikus médiapolitikai modell, melynek célja az egypártrendszer legitimálása és fenntartása.
Elidegenedés
Az emberek egymástól való eltávolodása, az egymás iránti bizalom csökkenése.
Elszigetelődés
A társas kapcsolatok leépülése, elmagányosodás, az információk körén kívül kerülés.
Sajtó-helyreigazítás
Jogi aktus, melynek során a tévedés sikeres bizonyítása esetén a médium köteles közzétenni egy helyesbítést.
Globalitás
Az egész világra kiterjedő.
Jogvédelem
Törvényben és más jogszabályban biztosított védelem egy csoport vagy eszme számára.
Publicitás
A nyilvánosságra hozatali lehetőségek száma.
Sajtószabadság
Az egyéni, politikai és emberi jogok alapelve, amely törvényben biztosítja minden állampolgárnak azt a jogot, hogy a hatóság előzetes cenzúrázása vagy engedélye, illetve a megtorlás félelme nélkül közzétegyenek valamit.
Netpoloska
Egy apró grafikus jel, amely virtuális lehallgatókészülékként információt nyújt megbízójának a számítógépről és használójáról.
E-kereskedelem
Elektronikus, világhálón bonyolított kereskedelem.
Cenzúra
Nyilvános megjelenésre szánt művek előzetes politikai szempontú felülvizsgálata.
Szelektivitás
Csak bizonyos típusú jelzésekre való érzékenység.
Körülhatárolás
A körülhatárolás révén a média meghatározott szempontokat közvetít.
Szimbolikus környezet
A környezet jelképes, önmagán túlmutató hatása.
Médiaegyenlet
Az egyenlet szerint a média egyenlő a való élettel. Attól a pillanattól kezdve, hogy kapcsolatba kerülünk egy médiummal, a személyközi kommunikáció ugyanazon szabályait követjük, amelyeket egész életünkben gyakorolunk.
Kultivációs elmélet
Gerbner elméletének két sarokpontja: a tévéműsorok, különösen a sorozatok erőszakra épülnek és a televíziós válaszra adott reakciókban jelentősen eltérnek alkalmi és megszállott tévénézők.
Elsődleges témameghatározás
McCombs és Shaw elmélete szerint a média által fontosnak ítélt híreket tartjuk mi is fontosnak.
Érdeklődési index
Egy személy érdeklődésének mértékét jelző szám.
Erőszak-index
A médiában megjelenített erőszak mértéke.
Észlelt hasonlóság
Közös vonások érzékelt száma egy másik emberrel vagy szerkezettel kapcsolatban, önmagamhoz viszonyítva.
Közvetített tapasztalat
A médián keresztül szerzett, közvetlenül meg nem élt élmény.
Asszimiláció
Az elfogadási sávba eső üzenet saját attitűdünkkel való hasonlóságának torzítást okozó felerősítése.
Attitűd-sáv
Egy adott témával kapcsolatos attitűdök egyéni álláspontunkhoz mért értékelése, hármas felosztása.
Multinacionális cég
Több országban működő, tőkeerős nemzetközi cég.
Személyes bevonódás
Az érintettség mértékének szubjektív átélési szintje. Annak mértéke, hogy adott kérdés mekkora jelentőséggel bír életünkben.
Kompetencia
Képesség, jártasság, készség, tudás.
Kontraszt
Az erősen elkötelezett emberek szélesebb elutasítási sávjára utal a kifejezés, mivel a szélsőséges állásponthoz viszonyítva a hasonló irányultságú, de enyhébb attitűd is távolinak tűnik.
Önérvényesítő gondolkodás
Saját szempontjainkat, érdekeinket szem előtt tartó, manipulációnak ellenálló higgadt információfeldolgozó tevékenység.
Kultúrakutatás
Stuart Hall nevéhez fűződő elmélet, melynek központi gondolata, hogy a média a fennálló hatalmi viszonyok fenntartásában működik közre.
Ítéletalkotási hiba
Attitűdökkel kapcsolatos, téves észlelésen alapuló torzítás.
Totális rendszer
Diktatórikus, a hatalomgyakorlás nyílt eszközeivel élő politikai rendszer.
Spektakularizáció
A politika teátrális, látványos dimenziója.
Interdiszciplináris
Több tudományág nézőpontjait és eredményeit ötvöző szemlélet.
Pragmatikus
Gyakorlatias célszerűséget szem előtt tartó.
Szimbolikus tett
Jelképes, önmagán túlmutató cselekedet.
Nyilvánosság
Egy adott társadalom szabad polgárainak összesítése.
Választási kommunikáció
A választási kampányban jellemző politikai kommunikáció.
Kritikai reflexió
Bírálat, a problémás pontokra rávilágító észrevétel.
Politikai kommunikáció
A politikai rendszer, a média rendszere és az állampolgár-választópolgár által létrehozott közérdekű és politikai tartalmak cseréje és konfrontációja.
Kommercializmus
Kereskedelmi jellegű szemlélet, az anyagi értékek előtérbe helyezése.
Dramaturgia
A dráma törvényeivel, műfaji sajátosságaival, színpad-színész-közönség viszonyával foglalkozó tudomány.
Lead
A hír első, bevezető mondata.
Átkötés
Egy híren belül, vagy híradás hírei között alkalmazott gondolati átvezetést szolgáló nyelvi eszköz.
Tartalomkategória
A műfajokat elválasztó jellemzők.
Identitás
Önazonosságtudat. A „ki vagyok én” kérdésre adott válaszok összessége.
Közszolgálati média
Működését közszolgálati műsorszolgáltatási szabályzat határozza meg, feladata elsősorban a közszolgálati műsorok szolgáltatása, társadalmi felügyelet alatt áll, és közpénzekből tartják fenn.
Kereskedelmi média
Nyereségérdekelt műsorszolgáltató, amely meghatározott időszakra műsorszolgáltatási jogosultságot vásárol, ezért díjat fizet, magántulajdonban van és hirdetési bevételekből tartják fenn.
Hír
A fő forma, amelyben a nyilvános eseményekre vonatkozó friss információkat a médiumok továbbítják.
Szemiotika
A jelrendszerek vagy a jelölés tudománya.
Szolgáltató műsor
Mindennapos témákat részben interaktív formában feldolgozó műsor.
Háttér
Adott hír kontextusba helyezését szolgáló eszköz, rövid utalás az előzményekre.
Privacy
A magánélet és tiszteletben tartásának mértéke.
Mikronyilvánosság
Kávéházi típusú nyilvánosság.
Makronyilvánosság
A nemzetközi médiakoncentráció következményeként létrejött globális kommunikációs piac.
Államtitok
Olyan információ, amelynek illetéktelen kezelése a Magyar Köztársaság belügyi és külügyi érdekeit veszélyezteti.
Alulfinanszírozottság
Egy szervezetnél a bevételek nem fedezik a működési költségeket.
Szolgálati titok
Munkakörhöz kapcsolódó bizalmas, belső információ, melynek kezelését a törvény pontosan szabályozza.
Mezzonyilvánosság
Milliós lélekszámú, nagy távolságokat áthidaló nyilvánosság, ide tartozik a tömegkommunikáció.
Legitimáció
Elismerés, törvényi megerősítés, felhatalmazás, jogszerűvé tétel.
Kibermédia
Az új információs technológiák (fax, mobiltelefon, DVD, interaktív televízió, e-mail, Internet) által forradalmasított kommunikáció.
Korlátozatlan nyilvánosság
Külső eszközökkel nem szabályozott nyilvánosság.
Helyi rádiózás
Egy település vagy környék közösségi célú rádiójának működtetése.
Neotelevíziózás
Új típusú televíziózás, melyre jellemző a hagyományos műsorsávok eltűnése, illetve tájékoztatás és szórakoztatás keveredése.
Reprivatizáció
Vissza magánosítás.
Bulvár
Szenzációhajhász, szórakoztató stílus az újságírásban.
Háttérrádiózás
Egy más tevékenységet kísérő, az adásra kevés figyelmet fordító rádióhallgatási forma.
Kábeltelevíziózás
A helyi televíziózást, illetve műholdas adások továbbítását szolgáló technikai rendszer.
Kereskedelmi rádiózás
Hirdetési bevételekből fenntartott, profitorientált rádiózás, melyre jellemző a sok zene és a kötetlen stílus.
Privatizáció
Állami tulajdon magán kézbe adása.
Civil szféra
Társadalmi célokért küzdő magánszemélyek csoportjai.
Országos adó
Az egész ország területén sugárzó rádió vagy televízió.
- 4 animáció
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)