A pszichológia fogalma
A pszichológia (lélektan) az ember lelki jelenségeivel, viselkedésével és mentális folyamataival foglalkozó tudomány. A pszichológia feltárja a lelki történések kiváltó okait, törvényszerűségeit, fejlődését és hatásukat az emberi viselkedésre.
A pszichológia vizsgálja a megismerési és információfeldolgozási folyamatokat, az érzelmek és a motiváció összefüggéseit, a személyiség alakulását, illetve a társas helyzeteket, csoporton belüli és csoportközi viszonyokat. Megjegyezzük, hogy sok szakember a „pszichológia” kifejezés definiálhatatlan, mindenesetre számos közelítés létezik. Statt szerint a korábban elfogadott „lelki élet tudománya” helyett rövid meghatározásként helytállóbb „az emberi és állati viselkedés tanulmányozása”.
A reklámpszichológia tárgya
A reklámpszichológia kutatja a reklámkészítés, a reklám befogadás és a vásárlói döntésekpszichológiai összetevőit és ezek eredményeit felhasználja a reklámozás folyamatának minden szakaszában az előkészítéstől a hatékonyságmérésig. A reklámok előtesztelésében például jó eredményeket értek el a reklámpszichológusok fókuszcsoportos vizsgálataikkal.
A reklámpszichológus feladatai közé tartozik olyan speciális kiválasztási és beválási vizsgálatok vezetése, vagy szakmai támogatása, melyek a reklámszakma speciális humán erőforrás igényeihez kötődik.
A reklámpszichológia mint tudomány
A reklámpszichológia mint tudomány az alkalmazott pszichológia önálló területe. Virányi szerint a reklámpszichológia az információk befogadásának, tárolásának és feldolgozásának, illetve az információ cselekvést kiváltó szerepének elemzésével foglalkozik. A tudományág fontos szerepet tölt be gazdasági üzenetek megfogalmazásában.
A reklámpszichológia feladata, hogy a pszichológia más területein feltárt törvényszerűségeket, eredményeket adaptálja a reklám speciális területének igényei szerint, illetve kiegészítéssel lássa el azokat. Fő területei az észlelés, figyelem, emlékezet, motiváció, attitűdök kapcsolódási pontjai a reklámkommunikációhoz.
A reklámpszichológia helye a reklámozásban
A reklámpszichológia hozzájárul a fogyasztói szokások, motívumok alapos, rejtett összefüggések feltárásáig terjedő megismeréséhez, elemzéséhez és rendszerezéséhez. A reklámpszichológia hozzájárul a hatáskeltés eszközeinek, az üzenet megfogalmazásának kialakításához. További fontos terület a reklám eredményességének vizsgálata, kifinomult kvalitatív és kvantitatív mérési módszertanával itt is megjelenik a reklámpszichológia.
Összefoglalva a reklámpszichológia szerves része a reklámozásnak, a reklámkészítés minden fázisához hasznos adalékot tud szolgáltatni a hatékonyság növelése érdekében, természetesen a pszichológia és a reklámszakma etikai normáit szem előtt tartva.