- Kereskedelmi és marketing modulok
- Reklámpszichológia a gyakorlatban
- 8 foglalkozás
- 1 gyűjtemény
Fiktív fogyasztói szegmens
Marketingszakemberek által értékek és életstílus alapján létrehozott, piaci szegmentációt segítő fogyasztói kategóriák.
Termékstratégia
A termék funkcióján és addicionális tulajdonságain alapuló, célcsoport szerinti, tudatos piaci pozícionálás. Egy adott piacon egy adott termék versenytársaihoz való viszonyának meghatározása és ennek a vevőben való tudatosítása.
Küszöb alatti inger
A tudatalattira ható tiltott reklámeszközt jelent az érzékelési küszöb alatti rekláminger. Ilyen esetben a rövid időtartam miatt anélkül hat ránk az inger, hogy a folyamat tudatosulna.
Demográfia
A népesedés számszerűen megragadható adatait (megoszlását, összetételét, változását) elemző tudomány.
Piaci szegmentáció
A piac olyan különböző csoportokra vagy vevőkre bontása, akik valószínűleg különböző terméket és/vagy marketingmixet igényelnek.
Játékelmélet
A konfliktus és a döntéshozatal kutatásának matematikai megközelítése, amely a konfliktushelyzeteket olyan játszmáknak tekinti, amelyekben taktikák és stratégiák készleteinek alkalmazásával tökéletesen racionális játékosok vesznek részt.
Összehasonlító reklám
Ezen reklám célja, hogy egy piacon, ahol a fogyasztók számára már ismertek a termékek, alkalmas legyen a versenytársak markáns megkülönböztetésére. Az összehasonlító reklám nemcsak saját termékét mutatja be, hanem azt is, amit nem kell megvásárolni.
Ökológia
Környezettan, az élőlény és a környezet viszonyának, kölcsönhatásának tudománya.
Árstratégia
Egy termék árának, mint marketingeszköznek objektív és szubjektív tényezőkön alapuló tudatos kialakítása.
Első követő
A fiatal fogyasztók egyik csoportja. Az első követők életük számos területén próbálják a legújabb, divatos dolgokat követni.
Pszichoanalízis
A pszichológia olyan megközeltése, amely bizonyo típusú viselkedéseket tudattalan hiedelmek, félelmek és vágyak segítségével kíván megmagyarázni.
Behaviorizmus
A viselkedés tanulmányozó pszichológiai irányzat, amely a pszichológiai adatokat a megfigyelhető tevékenységekre korlátozza. Alapképlete szerint a viselkedés mindig egy ingerre adott válasz.
Kognitív disszonancia
Olyan helyzet, amelyben valakinek a hiedelmei vagy attitűdjei ellentmondanak egymásnak vagy a viselkedéses késztetéseknek. Amikor kognitív disszonancia jön létre bennünk, arra vagyunk motiváltak, hogy viselkedésünk vagy attitűdjeink megváltoztatásával csökkentsük az egymásnak ellentmondó tudattartamok ütközéséből származó feszültséget.
Mechanisztikus reklám
A klasszikus kondicionálás eredményeire építő, a terméket pozitív asszociációk segítségével bemutató reklámok kezdeti formája.
Életösztön
A pszichoanalízis szerint tudattalan törekvések olyan csoportja, amely az élet fenntartására és kiterjesztésére irányul.
Operáns kondicionálás
Spontán módon kibocsátott válasz jutalmazásával vagy büntetésével alakítja a viselkedést a kondicionálás ezen formája.
Klasszikus kondicionálás
Feltételes választ eredményező tanulási kísérlet. A folyamat során az eredetileg semleges feltételes inger a feltétlennel való ismételt társításokon keresztül összekapcsolódik azzal a válasszal, amely eredetileg csak a feltétlen ingerhez kapcsolódott.
Mesterséges intelligencia
A kognitív pszichológia részterülete, amely számítógépes rendszereket alkalmaz az emberi gondolkodási folyamatok szimulálását célzó gépek kifejlesztésére.
Alaklélektan
Pszichológiai iskola, amely azt tartotta, hogy a pszichológiai jelenségeket olyan alakzatokként kell kezelni, amelyeket nem lehet pusztán alkotórészeik összességeként felfogni. Más néven Gestalt-pszichológia.
Halálösztön
A pszichoanalízis szerint a személyiség lehetőségeinek beszűkítésére, a pusztításra és a halálra irányuló tudattalan ösztöntörekvés. Két tendenciája az agresszió és az önpusztítás.
Médiahasználat
Az egyénre jellemző időtartamokra, időpontokra, médiumokra és a használat jellegére utaló adatok.
Intuíció
Ösztönös megérzés, képesség az igazság előzetes, közvetlen, élményszerű felismerésére, amely a felhalmozott tapasztalatokon alapul.
Médiatervezés
Médiaadatok birtokában azon reklámhordozók meghatározása, amellyel az optimális reklámcél elérhető.
Pszichometria
A pszichológia módszertana, tudományos alapokon álló mérési eljárásai. Segítségével mérhető egyes lelki jelenségek intenzitása, gyakorisága, sebessége.
Emberismeret
Empátiát, tapasztalatok tudatos feldolgozását igénylő képesség, amely önismeretünkkel párhuzamosan fejlődik.
Kreativitás
Az embernek az a szellemi képessége, hogy valami újat, vagy újszerűt hozzon létre.
Kvantitatív kutatás
Statisztikai módszerekkel végzett számszerűsítésen alapuló vizsgálat, elemzés.
Kvalitatív kutatás
Termékkel, reklámmal vagy médiummak kapcsolatos indítékok, attitűdök, hatásmechanizmusok vizsgálata a belső összefüggések feltárásának igényével.
Szocioökonómiai státusz
Az egyénre jellemző, elsősorban iskolázottságából és jövedelméből fakadó társadalmi és gazdasági helyzet.
Médiastruktúra
Egy adott ország médiájának jogi szabályozása és intézményrendszere.
Demagógia
Szónoki attitűd, melynek célja a hallgatóság manipulációja konkrét, aktuális cselekvéssel kapcsolatos mozgósítás érdekében.
Heurisztika
Rávezetés, egyszerű döntési séma, amely a meggyőzés periferikus útjához és alacsony elaborációs szinthez kötődik.
Manipuláció
A befolyásoló hidegfejű stratégiái segítségével úgy veszi rá szándékaira a másik felet, hogy az nincs tudatában a befolyásolás szándékának.
Rábeszélés
A meggyőzni kívánt félben érzelmeket kiváltó szimbolikus stratégiák alkalmazása.
Sztereotípia
A társas világ valamely aspektusának túlságosan leegyszerűsített észlelése. Gyakran előítéletek alapját képezi.
Meggyőzés
Észérveken, logikai bizonyításon nyugvó stratégiák alkalmazása a meggyőzendő fél értelmét megszólítva.
Elaboráció
Az információ kidolgozottsága, meggyőző közlés információs feldolgozásának mélysége.
Reklámetika
A reklámszakma erkölcsi és magatartásbeli szabályainak összessége.
Ügynöki középfok
Összehasonlítás nélküli (nyelvtani értelemben vett) középfok használata manipulatív célzattal.
Propaganda
Egy eszmerendszer közösséggel történő elfogadtatását szolgálja, akár hazugságok árán is.
Aloha
Belső érettség, a pénz alkalmassá tétele belső értékek hatékony külső érvényesítésére
Absztrakciós szint
Műveletek során a konkrétumoktól való elvonatkoztatás képessége.
Külső kontroll
A külső kontrollos személy úgy látja, hogy a megerősítések megjelenése rajtuk kívül álló tényezőtől és nem saját cselekedeteiktől függ.
Analitás
A pszichoanalízis szerint a személyiségfejlődésben meghatározó a kisgyermekkornak az a szakasza, amikor a szobatisztaságot tanuljuk. Ha valaki ebben a szakaszban nehezen megoldható problémákkal szembesül, felnőttként nagyobb eséllyel alakul ki az ún. „anális karakter”, melyet a makacsság, rendszeretet és fukarság jellemez.
Vigor
Szellemi erő, a célok megértése és elrendezése az egyéni gazdálkodással kapcsolatban.
Belső kontroll
A belső kontrollos személy úgy látja, hogy a megerősítők előfordulását belülről, saját cselekedetei révén tartja kézben.
Kontrollhely
Annak mértéke, hogy milyen mértékű kapcsolatot lát valaki viselkedése és a megerősítés között.
Megerősítés
Pozitív jelzés, amit jutalomként érzékelünk.
Gazdasági szocializáció
A pénzhez való viszonyunk és gazdálkodási képességünk kialakulása gyermekkorban a nevelés és családi minták hatására.
Vízió
Külső érettség, a pénz kreatív felhasználása a másokkal való viszony alakítására.
Késleltetési képesség
Az érett személyiség azon képessége, melynek segítségével szükséglet-kielégítését, céljait el tudja halasztani.
Szponzorálás
Egy rendezvényért való jótállás vállalása konkrét célok elérése érdekében.
Pop-up
Beférkőző reklám az Interneten. Egy oldal megnyitásakor a hirdetés egy külön boxban jelenik meg.
Banner
Szalaghirdetés az Interneten, lehet álló, mozgó vagy interaktív.
Közterületi reklám
Közterületen elhelyezett, változatos formában megjelenő plakátok, fényreklámok.
Virtuális
Látszólagos, elképzelt, nem valódi, „mintha”. Az Internettel kapcsolatos élményeket is virtuálisnak nevezzük.
Nyereményjáték
Televízióban vagy rádióban zajló játék, vetélkedő, amely számos reklámlehetőséget hordoz, többek között a nyeremény bemutatásán keresztül.
Dependencia
Kóros függőség, melynek alapja hozzászokás és a személyiség alulkontrolláltsága.
Frusztráció
Az akadályoztatás feszültsége.
Elhelyezés
A közterületi reklám konkrét megjelenési pontjainak meghatározása a kampány céljához illeszkedő szempontok szerint.
Énkép
Ahogyan látjuk magunkat.
Kollektív tudattalan
A jungi pszichológia központi fogalma, amely az egyén tudattalanjának minden emberben közös, régmúltból örökölt részére utal.
Androgínia
A férfias és nőies tulajdonságok együttes birtoklása.
Manifeszt tartalom
A pszichoanalízis szerint a látens tartalom tudatos kifejezése, egy álom felszíni megragadása, melyet a legkönnyebb felidézni és szavakba önteni.
Archetípusok
Jung szerint a világnak azok a szimbolikus vetületei, amelyek felismerésére az emberek öröklött adottságokkal rendelkeznek.
Szimbólum
Jelkép, önmagán túlmutató jelentéshordozó.
Én-ideál
Amilyenek lenni szeretnénk.
Tudattalan
A pszichoanalízis legfontosabb fogalma, a lélek azon része, amelyben az egyén által a tudatból kiszorított, elfojtott gondolatok és emlékek vannak.
Latens tartalom
A pszichoanalízisben egy álom rejtett, elfojtott jelentése.
Nemi szerep
Olyan viselkedése jegyek összessége, amelyekről adott kultúrában élő emberek úgy vélik, hogy az egyik nem képviselőinél kívánatosabbak vagy helyénvalóbbak, mint a másiknál.
Közösségi érzés
Magas szintű társas motiváció.
Családi életciklus
A család életcikusszakaszának négy fő jellemzője az életkor, a családi állapot, a családfő foglalkozása, a gyermekek jelenléte és életkora. Ezen tényezők alapján kilenc szakaszra lehet bontani egy család lehetséges életciklusait, ezekben eltérő vásárlőerőt, szükségleteket és motivációt találunk.
Tekintélyfigura
A pszichoanalízis szóhasználatában a szülők és más hatalommal rendelkező személyek.
Anticipáció
Elővételezés, előre látás, előrevetítés.
Önelfogadás
Saját magunkhoz fűződő viszonyunk jellege az énkép és énideál távolságának függvényében.
Márkapreferencia
Az egyes márkák kedveltségének és nem kedveltségének mértéke.
Aspiráció
Számítás, szándék, terv, törekvés, vágy. A humanisztikus személyiségpszichológiában az életcélokkal rokon kifejezés.
Fogyasztói szocializáció
Az érett döntésekre képes fogyasztóvá válás útja nevelés és tapasztalatok révén gyermek- és fiatalkorban.
Önkiemelés
Önmagunk magasabb státusra emelése és a problémáinktól történő megszabadulás illúziója külsődleges eszközök által.
Önaktualizáció
Önmegvalósítás. A személyen belüli egészlegesség, összhang és integráció irányába ható belső törekvés, erő.
Kockázatvállalás
Személyiségünkben rejlő hajlamunk bizonytalan kimenetelű, de nagy haszonnal kecsegtető döntésekre.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)