Promóciós dömping
A forgalom növelését célzó módszerek és reklámeszközök halmazának eltúlzása, túltermelése.
Termékminta
Az ingyenes termékminták a fogyasztóknak díjtalanul felajánlott termékek, amelyeket személyesen vagy postán házhoz szállítva, az üzletben másik áruhoz csatolva vagy árubemutatás során juttatnak el a fogyasztóhoz.
Szóróajándék
A szóróajándékok olyan speciális reklámajándékok, amelyeken feltüntetik az ajándékozó vállalat nevét, logóját, reklámozandó márkájának nevét.
Dömping
Túltermeléskor, piac szerzésre nagy mennyiségű árunak a világpiaci áron aluli kínálata és kivétele.
Árubemutató
Árubemutató során a vállalat bemutatja termékeit a közönség számára, ismerteti tulajdonságait és kínálja a fogyasztóknak.
Kereskedelmi vásár
Az ipar és a kereskedelem előszeretettel használja eladásösztönzésre a kereskedelmi vásárokat, amikor a meghatározott ideig tartó rendezvényen kiállítási standot bérelve közvetlenül lépnek kapcsolatba a potenciális vevőkkel.
Jutalom
Jutalomban részesülnek azok a vevők, akik egy bizonyos terméket megvásárolnak.
Árengedmény
A marketingmenedzserek feladata, hogy a termékcsomag és a csomagár kommunikációjával rávegyék a vevőt a vásárlásra. Ennek egyik fajtája az árengedmény. Árengedményeknél részletes listát kell adni minden egyes csomagelemről, hogy a vevő pontosan lássa és megértse, mekkora kedvezményt kap az à la carte vásárlásokhoz képest. Az árengedmény pozitív élmény.
Postaládakupon
A postaládába dobott kupon a levélszekrényben talált ingyenes minta után a második legjobb módszer új áruk kipróbáltatására.
Kuponmelléklet
A legelterjedtebb kuponterjesztési módszer, ha azt önálló mellékletként újságokban, képeslapokban helyezik el.
Sorsjáték
Sorsjátékok. Bizonyos termékek vásárlása esetén a vásárló sorsoláson vesz részt, amelyen utazást vagy nagyobb értékű fogyasztási cikket (gépkocsi, bútor, videokamera) nyerhet.
Árvisszatérítés
A termék árából a forgalom függvényében a kereskedő visszatérít valamekkora összeget a vásárlónak.
Plakát
Papíralapú közterületi hirdetési forma.
Eladótér
A termék bemutatására szolgáló terület a boltban.
Display
Az eladáshelyen található, figyelemfelkeltő, vásárlásösztönző eszköz.
Vásárlás
A szervezeti piacon előforduló főbb vásárlási típusokat aszerint különítjük el, hogy a vásárló foglalkozott-e a termék beszerzésével korábban vagy sem. Megkülönböztetünk: egyszerű (rutin) újravásárlást, módosított újravásárlást, új termék vásárlását.
Hatásvizsgálat
Valakinek vagy valaminek a hatásának a vizsgálata valakire illetve valamire.
Eladóhelyi reklám
Az adott cég, üzlet vagy bármely értékesítő helység népszerűsítő tevékenysége az eladás helyszínén.
Fogyasztó
Az előállított termékek és/vagy szolgáltatások felhasználója (egyének, háztartások, intézmények). Általában a háztartás egy személyével, vagy a háztartást magát szoktuk egy fogyasztóként kezelni.
Figyelemfelkeltés
A fogyasztói társadalom érdeklődésének felkeltése.
Dekorált hűtő
Díszített, mesterségesen hűtő berendezés.
Vertikális áruelhelyezés
Függőleges árukihelyezés.
Polctükör
A polcon elhelyezett termékek és termékcsoportok rendszere.
Vagyonvédelem
A vagyon védelmére, állapotának megóvására irányuló tevékenység.
Áruvédelem
Az áru védelmére, állapotának megóvására irányuló tevékenység.
Polcbérlet
Eladóhelyen az termékek egy adott helyre történő kihelyezése után fizetett állandó összeg.
Diabetikus áru
Cukorbetegeknek kitalált, általában növényi eredetű, mesterséges zsiradékokból készített termék.
Termékcsoport
Termékek, áruk halmaza.
Horizontális áruelhelyezés
Horizontális árukihelyezés estén a fő termékeket - akciós, alapvető, leértékelt - szemmagasságba teszik ki, majd ezen elv alapján helyezik el egymás alatt a termékeket, ezzel is vásárlásra ösztönözve a fogyasztókat.
Értékcsökkent áru
Egy adott áru vagy árucsoport értékének apadása.
Árukihelyezés
Az adott termékek, áruk megfelelő tálalása, elhelyezése. Fontos szerepet játszik az áruk értékesítésében.
Arculat
A pozitív kép, amelyet a vállalat közvetít a piac felé.
Vásárlói magatartás
A vásárlói magatartás azoknak a szellemi és érzelmi folyamatoknak, magatartásformáknak és tevékenységeknek az összessége, amelyek az emberek termék- és szolgáltatásvásárlását kísérik.
Ökonometriai modell
A reklám és az eladások közti kapcsolat számszerűsítésére használhatóak az ökonometriai modellek. E modellek nehezen megszerkeszthetőek, mert ahhoz, hogy minden kétséget kizáróan bizonyítani tudjuk, mi okozta az eladási volumen változását, meg kell kísérelni a marketing és az egyéb tényezők hatását is izolálni a reklám befolyásától.
Trackingkutatás
Folyamatosan nyomon követik a közönség márkahasználati, vásárlási szokásainak alakulását, valamint a konkurencia marketingkommunikációjának megnyilvánulásait.
Vásárló
Vásárlók: ők jogosultak a szállító kiválasztására és a beszerzés lebonyolítására, de előfordulhat, hogy a szervezet nagyobb befolyással rendelkező tagjai beleszólnak a vásárlók tevékenységébe.
Kontrolcsoport
Fogyasztói motivációk feltárása, észlelésük folyamata, attitűdváltása, preferencia-átrendeződésük nyomon követése több információt nyújt a hirdetőnek a reklámkampány lehetséges hatásáról, mint ha csak a reklámügynökségek, médiások és a vállalati vezetők értékelik azt. Ezért ezen vizsgálatokat egy kontrollcsoporttal a reklám megjelenése előtt vizsgálják.
Reklám
A reklám az eladótól a vevő felé irányuló információ kibocsátás, annak érdekében, hogy a vevő attitűdjét és magatartását befolyásolja.
Forgalom
Az adás-vételi cserék összessége, folyamata.
Szkenneres panelmódszer
A szkenneres panelmódszernél olyan fogyasztói paneleket hoznak létre, amelyek megfelelően reprezentálják a célcsoportba tartozó háztartásokat. A panelbe tartozó fogyasztók vásárlási szokásainak feltérképezése a szupermarketekben használt elektromos szkennerek és az áruk azonosítására szolgáló termékkódok segítségével történik.
Eladási volumen
Jutalékalapot képző érték. A jutalék számítása ezen alapul, hiszen az eladási volumen jelzi az eladási mennyiség nagyságát, és ezen érték alapján osztanak jutalékot a vállalatok az érintetteknek.
Javadalmazás
Ellátmány illetve juttatásban való részesítés.
Termék
A termék mindazon fizikai és egyéb tulajdonságok összessége, amelyek alkalmasak a fogyasztói igények kielégítésére.
Eladószemélyzet
Az eladószemélyzet tagjai a termék eladása érdekébe meggyőzi a fogyasztót az adott termék előnyös tulajdonságairól.
Termékorientáció
A termékorientált eladási rendszerben a vállalat ügynökei specializálódnak a termékkínálat egy viszonylag szűk részére. Ott érdemes alkalmazni, ahol sokféle, egymástól eltérő gyártmányszerkezet van, s az egyes termékek magas műszaki színvonalat képviselnek. Az eladó a termékcsoport tényleges szakértőjévé válik, ami növeli a vállalat értékesítési potenciálját. Ugyanakkor a személyzet ilyen szintű kiképzése elég költséges a küldő vállalat számára.
Eladás
Az a tevékenység mikor valamit értékesítenek.
Személyes eladás
Személyes eladáson azt értjük, amikor az eladó egy termék eladása érdekében személyesen informálja és győzi meg a fogyasztót.
Jövedelem
Az értékesített termékek és szolgáltatások összessége egy adott időszak alatt.
Kereslet
A kereslet egy vagy több jószág azon mennyisége, amit adott ár mellett az adott jószágból megvásárolni képes és hajlandó.
Opt-in-eljárás
Opt-out-eljárásnál a fogyasztó negatív hozzájárulása szükséges a marketingeszközök küldésének tilalmához.
Kupon
A kuponok általában az újságmellékletek (inzertek) tartozékai, amelyekre még akkor is vetnek egy pillantást, ha a szemétbe kerül.
Direktmarketing
A direktmarketing interaktív kommunikációs és eladási technika, amely adatbázison alapul, s mérhető reakciót és/vagy üzletkötést eredményez a vállalat számára.
Levélreklám
A levélreklám személyre szólóan címzett reklámanyagok célzott postai terjesztése.
Katalógus
A katalógus nagy termék- vagy szolgáltatásválasztékot terít a fogyasztó elé, aki abból saját ritmusa és érdeklődése szerint válogathat.
Opt-out-eljárás
Opt-in-eljárás vagy permission marketing, amikor a fogyasztó pozitív hozzájárulása szükséges a közvetlen marketingeszközök jogszerű elküldéséhez.
Telemarketing
A potenciális fogyasztókhoz intézett kifelé irányuló telefonhívásokkal (outbound-hívásokkal) a szervezeti és a fogyasztói piac potenciális vevői olcsón, gyorsan elérhetőek. Ugyanaz a technikai apparátus alkalmas a fogyasztók hívásainak fogadására is (inbound-hívás), az ingyenes (zöld) számok ösztönzik a vevőket a vállalattal való kapcsolattartásra.
Megközelítés
A direktmarketing menedzselésénél eldöntjük, hogy egy- vagy kétlépéses megközelítést alkalmazunk.
Egylépéses megközelítés esetén a médiumot közvetlenül rendelészerzésre használjuk.
Kétlépéses megközelítésnél egynél több médiumot vonunk be a rendelés megszerzésébe.
Menedzselés
Tudatos támogatás.
Fogyasztói promóció
Nem a konkrét márkák vásárlására ösztönzi a vásárlót hanem inkább a bolt látogatására.
Eladásösztönzés
Eladásösztönzésnek tekintünk minden olyan forgalomnövelést célzó módszert és eszközt, amely vagy a fogyasztókat veszi rá több és/vagy gyakoribb termékvásárlásra, vagy a kereskedőket ösztönzi eladási erőfeszítéseik fokozására.
Reklámkampány
Meghatározott ideig tartó, ütemezett, nagyarányú reklámtevékenység.
Rövid időtáv
Azon időszakasz, melyen belül a vállalat nem képes nagy változtatásokat végrehajtani.
Kereskedelem
Az áruk adásvételére irányuló gazdasági tevékenység.
Ügynök
A megbízó számlájára és kockázatára tevékenykedő közvetítő.
Gyártó
Valamilyen termék létrehozója, gyártója.
Kereskedelmi promóció
Kereskedelmi promóció a közvetítők és a kereskedők vásárlásának stimulálása.
Marketingmix
A különböző marketingeszközök különböző kombinációja.
Flipperhatás
A hatékony hirdetési kampány a promóciós kampány előtt a forgalmat magasabb szintre emeli, mint az önmagában indított promóciós kampány Ez az ún. flipperhatás.
Promóció
A forgalom növelését célzó módszerek. Lehetnek ezek akár az adott termék kisebb kiszerelésű termékmintái is.
- 2 animáció
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)