Légfék
A légfék arra utal, hogy a fékezéshez szükséges súrlódóerőt levegőnyomással működtetett fékhenger, vagy fékdugattyú állítja elő. A légféket elsősorban vasúti járműveknél alkalmazzák. A légfékeknek két alapvető típusa van:
túlnyomásos fék és
légűrfék.
Az előbbinél a fékhengerbe vezetett működtető levegő nyomása nagyobb a környezeti nyomásnál, míg az utóbbinál a fékdugattyút atmoszferikus levegővel működtetik: a fékhenger csökkenő térfogatú részében a környezeti nyomásnál kisebb nyomás uralkodik.
Peremfék
A peremfék a súrlódó fékek egyik fajtája. Elsősorban kerékpároknál vagy néhány kis teljesítményű motornál jellemző. A peremfék a gumiabroncs keréktárcsájához szorítja a fékpofát, így lassítva a jármű haladását.
A peremfék esetében a fékbetétet mechanikus erőátviteli szervek szorítják a keréktárcsához. A fékezés során a kevésbé kemény anyagból készült fékbetét kopik, amelyet egy bizonyos pont után emiatt ki kell cserélni.