Beszédstílus
Beszédstílusunk legfontosabb tényezői a tudatos gyakorlást igénylő nyelvhelyesség és az átgondoltságon alapuló felépítettség. Utóbbi tartalmazza a folytonosság, arányosság és a befejezettség elveit. Beszédünk információstelítettségi görbéje ideális esetben lassan ível fel, majd tetőpontja után kicsit gyorsabb ütemben csökken le. Szövegünk eleje és vége tehát kevés új információt tartalmazzon.
Az igényesség alapkövetelménye a választékosság és a stílushibák kerülése. Leggyakoribb stílushiba az elkoptatott, már jelentését vesztett fordulatokból építkező közhely („arról szól a történet”) és a hibásan szenvedő szerkezetet használó, vagy más durva, fülsértő elemet tartalmazó nyelvi ficam („lerokkantosítás”)
Kérdéstípusok
Megkülönböztetünk zárt és nyílt kérdést. A nyílt (kiegészítendő) kérdés több szavas választ igényel, míg a zárt többnyire egy szavast (igen vagy nem). A zárt kérdések többnyire múlttal kapcsolatos tényekre kérdeznek rá, egy beszélgetés alapozó szakaszában érdemes használni azokat.
A beszéltető kérdések a beszélgetés középső szakaszában a nagy mennyiségű információszerzést szolgálják. Az itt kibontakozó fontos információk mentén célirányosan továbbhaladva sugalló kérdésekkel bírhatjuk rá a másik felet elképzelésünk jövőbeli megvalósítására. Ez még a megengedett eszközök közé tartozik, a manipulatív kérdés alkalmazását azonban senkinek nem ajánljuk, hiszen a manipuláció mindig visszaüthet, nemcsak etikátlan, de a hosszú távú sikerességet sem szolgálja.
Szókincs
A szókincsünk legfőbb kritériuma, hogy minél szélesebb körű legyen. Szókincsünk fejlesztésén folyamatosan fáradoznunk kell. Ez a munka történhet konkrét, hallott, de nem pontosan értett kifejezéseknek történő utánanézéssel és olvasással, irodalmi és szakmai szövegek tanulmányozásával.
Az elsajátított új szavaknak jelentős szinergia hatásuk van, egy új szó megtanulásával képzett formái és kifejezések révén legalább még további hármat sajátítunk el. A szókincs aktuális használatában fontos a választékosság, az egyediség, a szabatosság és az idegen szavak lehetőség szerinti kerülése.