A gyerekeknek szóló reklámok megítélése
Manapság a gyerekek egyre gyakrabban válnak reklámok célpontjaivá, egyszerre alanyai és szereplői a reklámnak. Ez a korosztály még nagyon könnyen befolyásolható, vágyaik vezérlik őket, stabil értékrenddel még nem rendelkeznek, késleltetési képességük még fejlődési fázisban van.
Hofmeister-Tóth és Malota 2000-ben, Magyarországon végzett reprezentatív felmérése szerint a lakosság véleménye szerint a gyerekeknek szóló reklámok figyelemfelkeltőek, kihasználják a gyerekek hiszékenységét, manipulatívak és megzavarják a gyerekek értékrendjét. A felmérés egy másik kérdése nyomán kiderült, hogy a többség szerint a szülők gyermekekre gyakorolt befolyását növelni kellene, elsősorban a média rovására.
Az ideális reklámfogyasztás mértéke gyermekeknél
A szülőnek középutat kell találnia a televízió nézéssel kapcsolatos nevelési elveit illetően, hiszen a szélsőséges engedékenység ugyanolyan hiba, mint a teljes tiltás. Ha a gyermek kontroll nélkül nézhet minden típusú műsort és reklámot, biztosan nagyon sok káros hatás éri, képtelen adekvátan feldolgozni a nem az ő szintjén megfogalmazott, tabukat érintő üzeneteket.
Teljes tiltás esetén a tiltott gyümölcs vonzóvá válik, felértékelődik, s így amint hozzájut, bálványként tekint a televízióra és a benne megjelenő reklámokra, szereplőkre, üzenetekre. A szülő a gyermek médiafogyasztásának megfelelő kontrollja mellett legtöbbet azzal tehet a reklámok káros hatásainak ellensúlyozása érdekében, ha sok változatos, közös program és saját életvezetési mintája segítségével a kommersz üzenetektől eltérő értékeket ad gyermekének.
Agresszió a médiában
A szimbolikus modellek agresszióban betöltött szerepét illetően vita folyik a kutatók között. A téma azért kényes, mert a média rengeteg agressziót jelenít meg. Az egyik hatás értelmében, ha újszerű agresszív viselkedésmódokat látunk, akkor ezeket megtanulhatjuk, beépülhet viselkedéses repertoárunkba.
Ugyanakkor az elnézett, sőt jutalmazott agresszió megfigyelése erősíti azt az attitűdöt, miszerint a konfliktuskezelés megfelelő módja lehet az erőszak. Ráadásul az agresszió ismételt látványa érzéketlenné teszi a megfigyelőt az emberi szenvedés iránt. Bár léteznek olyan nézetek is, melyek szerint a médiában látott, virtuálisan megélt agresszió képes csökkenteni a tényleges erőszak mértékét a viselkedésben, úgy tűnik, hogy különösen az érzékeny korban lévő gyermekeknél, az agresszív modell látványa fokozza a megfigyelők agresszióját.
Gyermekek és fiatalok védelme a reklámetikában
A Magyar reklámetikai kódex 12. cikkelye a gyermekek és fiatalok védelméről szól. Legfontosabb előírásai a következő gondolatokat tartalmazzák:
- A gyermekeknek vagy gyermekekről szóló reklám nem tartalmazhat olyan effektust, amely szellemileg, erkölcsileg és fizikailag kárukra lehet.
- A reklám nem vezethet a gyermekekben olyan tudat kialakulásához, hogy ha a reklámozott árut nem vásárolnák meg, akkor szégyenkezniük kellene vagy hátrányba kerülnének.
- A reklám nem sértheti a gyermek- és fiatalkorúak előtt a szülők és nevelők tekintélyét, és nem biztathat velük szembeni engedetlenségre.
- Közoktatási intézményben reklámozni csak az intézmény vezetőjének engedélyével szabad.
- Egészségre ártalmas termék nem reklámozható gyermekek számára készült reklámban.
- A gyermekkorúaknak szóló reklám nem indíthatja őket arra, hogy bármilyen okból számukra ismeretlen személyekkel kapcsolatot keressenek vagy létesítsenek.