A kiegészítéses módszer
Kiegészítéses módszernél a válaszadónak hiányos ingereket kell befejezni. A válaszadót megkérik, hogy egészítsen ki egy befejezetlen mondatot, történetet, beszélgetést, vitát, ábrát stb.
A kiegészítés rendszerint képes több információt nyújtani a válaszadók érzelmeiről és beállítódásáról, a következtetéseik levonási módjáról, logikájáról.
A márkacsoportosítás
Széles körben használják a szakmában a márkacsoportosítást (mapping). Ez a kiegészítő technika a piac fogyasztói szegmentációját tárja fel, de abban is segíti a kutatót, hogy megállapítsa, hol van a piacon olyan rés, amelyet hasznosan ki lehet tölteni új termékkel.
Alkalmazásakor törekszünk a márkák fizikai jelenlétének biztosítására: a megrendelő begyűjti a leginkább ismert és jelentős kávéfajták vagy margarinmárkák stb. többségét és a moderátor megkéri a résztvevőket a termékek fizikai elrendezésére különféle csoportosítási szempontok szerint.
Természetesen nem minden piac képezhető le ilyen formában: a márkák megjelenítésének fizikai akadálya van a gyorsan romlandó, hűtött termékek vagy háztartásiberendezések, beépített gépek, bútorok stb. esetében: ilyenkor kézzel írt listák vagy fényképsorozatok segítségével bonyolíthatjuk le a kérdezést.
Az asszociációs módszer
Az asszociációs módszerekben a vizsgálati személyek a hívó szóra, gondolatra vagy képzetre azzal válaszolnak, ami először eszükbe jut.
Például megmutatnak a válaszadónak egy képet, és arra kérik, mondja el, elsőként mi jut eszébe, majd minden reakcióját rögzítik.
Gyakran szóasszociációt használnak a potenciális márkanevek meghatározására (kedvezőek, kedvezőtlenek vagy semlegesek) továbbá termékek, terméktulajdonságok leírására, márkaimázs meghatározására.
A szóasszociációt általában élvezik a résztvevők, s mivel válaszaikat nevük említése nélkül rögzítik, szabadon és gátlás nélkül felelnek.
Alkalmazhatunk vizuális és verbális ösztönzést is a márkaimázs vagy márkaszemélyiség meghatározására. Montázskészítésnél a résztvevőkfolyóiratokból kivagdosott szó- és képhalmazból választják ki azokat, amelyeket valamilyen márkával vagy termékkel asszociálnak. A feladat befejezése után megkérik a résztvevőket, hogy magyarázzák meg, miért az adott szavakat, képeket választották.
Ez a módszer arra is jó, hogy kreatív ötleteket vagy kiindulópontokat adjon reklámügynökségeknek a termék, illetve márkakommunikációjának megtervezésében.
Más technikák
Számtalan projektív eljárást fejlesztettek ki, melyek több kategóriába sorolhatóak. Ezek: az asszociáció, a kiegészítés és a konstrukciós technika.