A fókuszcsoportról általánosan
A fókuszcsoport olyan kvalitatív eljárás, amikor a válaszadók kis csoportjával egy képzett moderátor beszélget a vizsgálat számára érdekes témakörről.
A fókuszcsoportosinterjú a leggyakrabban használt kvalitatív eljárás. A csoport általában hasonló demográfiai, társadalmi-gazdasági jellemzőkkel rendelkező, előzetesen kiválasztott 8-12 főből áll, ahol – optimális esetben – a résztvevőktapasztalatai és érzelmei ösztönzően hatnak a másik személyre (csoportdinamika), s reflektorfénybe kerülnek a fogyasztók közti különbségek, ami lehetővé teszi, hogy viszonylag rövid idő alatt érthető legyen az attitűdök és magatartásmódok skálája.
A fókuszcsoport jellemzői
Az átlagosfókuszcsoport időtartama 1-3 óra, elegendő ahhoz, hogy a résztvevők között kialakuljon valamilyen kapcsolat, s hogy mélységben fel tudják tárni a termékkel, márkával, szolgáltatással, szervezettel vagy más marketingjellemzőkkel kapcsolatos meggyőződéseiket, érzéseiket, gondolataikat. Jó, ha a fókuszcsoportos összejövetel légköre laza, informális, ilyenkor a spontán megjegyzések gyakran előre nem várt eredményekkel gazdagítják az információt gyűjtő kutatókat.
A fókuszcsoportok előre gondosan felépített, a megbízóval egyeztetett forgatókönyv alapján zajlanak, fizikai helyszínük lehetővé teszi, hogy a csoportos interjút rögzítsék, a későbbi visszajátszás, leírás és elemzés érdekében. Rendszerint zárt láncú televíziós hálózattal felszerelt stúdió a fókuszcsoportos beszélgetések helyszíne, de rögzíthető magnókazettán (egyszerűbb környezetben) is az eljárás.