- Kereskedelmi és marketing modulok
- Az eladás gyakorlata
- 8 foglalkozás
- 1 gyűjtemény
Árubemutatás
Árubemutatás során szemléltetik a fogyasztókkal az eladni kívánt terméket.
Ellenérték
Egy termék vagy szolgáltatás árát jelenti, amelyet többnyire pénzben kell kifizetni.
Ellenértékelszámolás
Egy adott cég, vállalat vagy bármely pénzzel foglalkozó létesítmény ár ügyleteinek tételes számadásának elkészítése.
Impulzív vásárlás
Erős emocionális késztetés hatására, előzetes tervezés és informálódás nélküli vásárlás.
Vásárlási döntés
Olyan döntési folyamat, amelyet a fogyasztó egy (potenciális) piaci tranzakcióval kapcsolatban egy termék vagy szolgáltatás megvásárlása előtt, közben és után hajt végre.
Személyes árubemutatás
Az adott áru személyes szemléltetése, bemutatása, jellemzése, a fogyasztóval történő megismertetése.
Vevőfogadás
A vevőfogadás a vevő üdvözlése a napszaknak megfelelően.
Értékesítés
A terméknek a gyártótól a fogyasztóhoz való eljutását biztosító szervezetek és funkciók összessége, melyek részt vesznek az adott csatorna munkájában.
Eligazodás
Az adott helyzetben, helyen képes kiismerni magát, tud tájékozódni.
Azonosítás
Az elszámolást végző pénztáros kiválasztása saját azonosítója, kódja alapján.
Bevétel
A vállalat termékeiből és szolgáltatásaiból befolyó pénzmennyiség.
Fölözés
A nagy mennyiségű készpénz leszámolása még az elszámolás előtt és dokumentálása.
Elszámolóhely
Az elszámolás helye, helyszíne. Itt végzik el a nap forgalom összeszámolását, dokumentálását.
Többlet
A tervezett jövedelmen túli bevétel. Ennek nagysága a többlet.
Rovancs
Leltári, pénztári ellenőrző vizsgálat.
Hiány
Áruból, anyagból hiányzó mennyiség.
Dokumentálás
Adatok és bármi dolog rendezése, egybeszedése, aminek segítségével ellenőrizhetőbbé, átláthatóbbá válik a rendszer.
Pénztáros
A pénztár kezelésével megbízott személy.
Felelősség
Kötelezettség, melynek alapján felelősek vagyunk valakiért, valamiért.
Pénzhelyettesítő okmány
Olyan irat (pl. csekk, váltó, bélyeg stb.), mely alkalmas a készpénz helyettesítésére.
Nyugta
Az eladást igazoló okmány.
Készpénz
Banki passzíva.
Anyagi felelősség
Az anyagi javakkal való felelősség vállalása.
Pénzkezelés
A pénz kiadása és bevételezése.
Munkavégzés
Szükségletkielégítés érdekében végzett emberi tevékenység.
Pénztár
A készpénzforgalom helyszíne.
Előírás
Ajánlott használati utasítás, szabály.
Célközönség
A kommunikáció címzettjei.
Termék
A termék mindazon fizikai és egyéb tulajdonságok összessége, amelyek alkalmasak a fogyasztói igények kielégítésére.
Fejlesztés
A piacfejlesztés a régi termék új piacon való elhelyezése. Ehhez fel kell kutatni azokat az új piacokat, amelyeken várhatóan érdeklődés mutatkozna a vállalat meglévő termékei iránt. Termékfejlesztésnél a meglévő termékeket változtatjuk vagy új terméket dobunk a piacra.
Piaci ár
A termék piaci egyensúlykor meghatározott ára.
Árazás
A különböző termékek ármegjelölésének folyamata.
Környezet
A fogyasztót körülvevő és befolyásoló tényezők összessége.
Eladótér
A bolt belső tere, mely a termékek hatékony eladását szolgálja.
Eladószemélyzet
Akik a termék eladása érdekében személyesen informálja és meggyőzi a fogyasztót.
Kínálat
A vállalat azon termékei melyeket eladni szándékozik és hajlandó is.
Postai eladás
Postai úton történő értékesítés.
Tőzsde
Valamely egységesített, szabványos termék (értékpapír, deviza, nemesfém, mezőgazdasági termény stb.) meghatározott egységeinek koncentrált, szabályozott piaca.
Vállalat
Termelő és szolgáltató tevékenységet folytató gazdasági szereplő.
On-line eladás
Intenet segítségével történő termék vagy szolgáltatás eladás.
Háztartás
A gazdasági szereplők azon csoportja, melyek az árupiacon fogyasztóként, a termelési tényezők piacán eladóként lépnek fel.
Ügynök
A megbízó számlájára és kockázatára tevékenykedő közvetítő.
Kiskereskedelem
A kiskereskedelem a fogyasztók vásárlási színtere a fogyasztói piacon.
Nagykereskedelem
Áruk vagy szolgáltatások eladása olyan vevőknek, akik viszonteladásra vagy üzleti felhasználásra vásárolnak.
Szervezeti piac
Mindazok a piaci szereplők, akik formális szervezet(ek) részére végeznek beszerzési tevékenységet.
Indirekt értékesítés
Közvetett eladás.
Fővállalkozás
Speciális vállalkozási forma az értékesítésben. Nem egy terméket igénylő vásárlók, sokkal inkább teljes kivitelezésben gondolkodnak.
Termékáramlás
Az áramláskör a termékek fizikai eljuttatása az előállítás helyétől a felhasználás helyéig, amelyet végigkísér a tulajdonjog megfelelő átruházása is. Ugyancsak a gyártótól a vevőig halad a termékértékesítéshez kapcsolódó promóciós és hirdetési tevékenység.
Az áruszállítással ellentétes irányban változatos pénzügyi formákban áramlik az áruk ellenértéke, amelyet a vevő fizet az eladónak. A megrendelések is visszafelé, a vevőtől a termelő felé haladnak.
Hatékonyság
A ráfordításokat és hatásokat mutató eredmények viszonya.
Pull-stratégia
A pullstratégiánál az eladók az értékesítési csatorna végső láncszemére, a fogyasztóra koncentrálnak, s bennük keltik fel a termék iránti igényt, hogy aztán a fogyasztói szükséglet végigmozgassa a kereskedelmi lánc minden elemét.
Push-stratégia
Push-stratégia esetén a terméket úgy tolják végig az értékesítési rendszerben, hogy a gyártóhoz közvetlenül kapcsolódó partnereket (nagykereskedőket, közvetítőket) győzik meg a közreműködésről.
Értékesítési rendszer
A terméknek a gyártótól a fogyasztóhoz való eljutását biztosító szervezetek és funkciók összessége.
Direkt marketing
Interaktív kommunikációs és eladási technika.
Ösztönzés
Egy adott tevékenység (pl. vásárlás) megvalósulása céljából elvégzett másik tevékenység.
Vásárló
Vásárlók: ők jogosultak a szállító kiválasztására és a beszerzés lebonyolítására, de előfordulhat, hogy a szervezet nagyobb befolyással rendelkező tagjai beleszólnak a vásárlók tevékenységébe.
Eredmény
A vállalat eredménye az adott időszak - általában egy év - hozamainak és ráfordításainak különbsége.
Értékesítési mód
A termelőtől a fogyasztóig húzódó értékesítési csatorna.
Áru
Minden, ami az adásvétel tárgya, az összes vagyoni értékkel bíró forgalomképes birtokba vehető dolog halmaza.
Árucsoport
Azonos termékjellemzőkkel, tulajdonságokkal bíró áruk összessége.
Berendezés
Az adott helység használati tárgyainak összessége. Ezek lehetnek a bútoroktól elkezdve a legnagyobb gépláncok összességének halmaza.
Segítségnyújtás
Az eladószemélyzet feladata a fogyasztók segítése, kalauzolása, a termékjellemzők ismertetése, a vásárlókban felmerülő kérdések megválaszolása stb.
Használhatóság
A terméknek azon tulajdonsága mely lehetővé teszi őt közvetlen felhasználásra.
Zárás
Az üzlethelység bezárása, pénzügyi elszámolás, az üzlettér rendbe rakása stb.
Elszámolás
A fizetési megbízások fogadásának, a teljesíthetőség formai és tartalmi kritériumai ellenőrzésének, a címzett bank részére történő továbbításának, és bizonyos esetekben a bankok közötti kiegyenlítéshez szükséges adatok előállításának folyamata.
Vevő
Potenciális fogyasztó, aki ténylegesen vásárolni akar és van is rendelkezésre álló jövedelme erre a célra.
Üzlethelység
Az üzlet belső tere.
Forgalom
Az adás-vételi cserék összessége, folyamata.
Üzletvezető
Kereskedelmi alkalmazott, aki felelősséget vállal és az üzletet.
Szelektív hulladékgyűjtés
A különböző anyagú hulladékok különgyűjtése.
Árufeltöltés
Az árkészlet kiegészítése, az eladótér árukkal történő feltöltése.
Megfigyelési rendszer
Azon eszközök rendszere, amikor nem személyesen, hanem valamilyen technikai eszköz segítségével rögzítenek folyamatokat.
- 2 animáció
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)