- Kereskedelmi és marketing modulok
- A tömegkommunikáció eszközei
- 7 foglalkozás
- 1 gyűjtemény
Hírkereskedelem
A hírkereskedelemre specializálódott vállalkozások külön tudósítóhálózat és távközlési infrastruktúra segítségével összegyűjtik és szerkesztőségek, vagy magánszemélyek számára pénzért értékesítik a világ híreit.
Ipari sajtó
Az ipari sajtó célja a profitszerzés és a széleskörű véleményformálás, ennek eszközei a dömpingár, magas példányszám és a jelentős reklámbevételek.
Zsebkönyv
A zsebkönyvet a kisméretű formátum, az olcsó kivitelezés, magas példányszám és a nagyon alacsony ár jellemzi. Ebben a formátumban gyakran adnak ki szépirodalmi sorozatokat is.
Sajtóipar
A sajtóipar létrejöttének gazdasági feltétele a tőkekoncentráció, technikai feltétele pedig a gépesített nyomdatechnika és a gyors, professzionális terjesztés.
Folytatásos regény
A folytatásos regény az ipari sajtó első műfaja volt, a részletekben közölt irodalmi művek célja a széleskörű népszerűség és a stabil olvasótábor kiépülése.
Terjesztési hálózat
A terjesztés többnyire önálló vállalkozásként működő hálózatai jól szervezett struktúrákon keresztül juttatja el a sajtótermékeket az előfizetőkhöz és vásárlókhoz.
Sajtóügynökség
A professzionális sajtóügynökség hírkereskedelemre specializálódott nagyvállalkozás. Jellemzői a fejlett pénzügyi és technika háttér, és a hírszolgálat mellett működő professzionális képszolgálat.
Tabloid
A szenzációhajhász (vagyis pletyka- és botránykeltő) újságok közös formátumából ered a tabloid kifejezés. Más szóval bulvárnak is mondják a kispénzűek piacához igazított, kissé leegyszerűsített sajtótermékeket.
Nyomtatott sajtó
A nyomtatott sajtó termékei közé sorolunk minden papíralapon készülő, nyomdatechnikával sokszorosított kiadványt.
Webrádió
Web-es alapon működő közösségi rádió.
Műsorszolgáltatás
A rádió alaptevékenysége a műsorszolgáltatás. Az információk közlését és szórakoztatást célzó műsorok készítését és sugárzását reklámbevételekből és/vagy állami támogatásból finanszírozzák.
Hangjáték
A rádió kommunikációs eszközeihez alkalmazott színjátéktípus.
Rádióhálózat
Egymáshoz kapcsolódó, saját műsort és közös programokat felváltva sugárzó helyi rádióadók csoportja.
Szappanopera
Folytatásos hangjáték, melyet a népszerű hangvétel, egyszerű történet és olyan hősök jellemeznek, akikkel könnyű azonosulni. Az elsősorban hölgyközönséget vonzó műfaj onnan kapta nevét, hogy az első szappanoperákat mosószergyártó cégek szponzorálták.
Hallgatottság
A kifinomult technikai eszközökkel és elméleti módszertannal mért tényleges hallgatói létszám az alapja a reklámidő értékesítésének. A kereskedelmi rádió fő szervező elve a hallgatottság.
Rádió show
Kereskedelmi alapon működő, többnyire egy sztár személye köré épülő szórakoztató rádiós műfaj.
Közösségi rádió
A közösségi rádiókat a függetlenség, a non-profit működésmód és az alternatív szemlélet jellemzi. Életre hívói és működtetői többnyire civil céljaikért küzdő kisközösségek.
Reklámidő
A rádió és a televízió a sugárzott műsorok között reklámidőt értékesít a reklámozó számára. A reklámidő értékét a reklámidő időtartama és időpontja, illetve az elért hallgatók vagy nézők száma és köre határozza meg.
Nemzeti modell
Az egyes országok sajátos kulturális és történelmi beágyazottságú fejlődésmenete egy adott szempontból (jelen esetben a televíziózásra vonatkozóan).
Nézettség
Az egyes műsorok által ténylegesen elért nézők száma. A mért nézettség a kereskedelmi televíziózás szerkesztésének legmeghatározóbb elve.
Popularitás
A népszerűség elsődlegessége, mindenek felett történő hajhászása. A televíziózásban a kereskedelmi szempontok erőteljes érvényesülésével függ össze.
Politikai párbeszéd
A politika szereplői – leggyakrabban a politikus és a választók – közötti kommunkáció. De Gaulle használta először a televíziót politikai párbeszéd folytatására.
Infotainment
Szórakoztatva tájékoztatás, a média két hagyományos funkciójának összemosódása.
Vadliberalizmus
A szabadelvűség, társadalmi engedékenység szélsőséges formája.
Ismeretterjesztés
Kulturális alkotást, oktatási ismeretet, a kisebbségek életét bemutató vagy a felvilágosítást (pl. egészséggel kapcsolatos) szolgáló műsorszám.
Magán-tévécsatorna
Nagytőkés magánszemély (médiavállalkozó) tulajdonában és befolyása alatt álló televízió.
Valóságshow
A nézők milliói közül kiválasztott hétköznapi emberek szereplésével zajló folytatásos műsor. Jellemzője, hogy „hőseik” magánélete kerül a középpontba, a nézők pedig számos interaktív csatornán alakíthatják a folyamatot.
Cenzúrabizottság
Művészeti alkotások kiadásának előzetes politikai, társadalmi, erkölcsi szempontú felülvizsgálatára létrehozott testület.
Fikció
A fikció a művészetben kitalált, elképzelt, megálmodott történetet jelent, a tudományban pedig a fikció a valóságban nem létező dolog feltevése, amely azonban a valóság pontosabb megismeréséhez vezet.
Propagandafilm
Különböző – leggyakrabban politikai eszmék, tanok filmes eszközökkel történő módszeres terjesztése.
Helyi kultúra
Adott tájra, az ott élőkre specifikusan jellemző kulturális, művészeti, vallási, mitológiai, néprajzi hagyományok rendszere.
Zsánerfestészet
Életképeket, a köznapi életet és annak eseményeit ábrázoló festészeti stílus.
Formanyelvi kísérlet
A művészetben új, a megszokottól gyökeresen eltérő, erőteljesebb kifejezésmódok keresése.
Szórakoztatás
A média egyik alapvető funkciója, azaz hang és kép eszközeivel a közönség kikapcsolódásának, jó kedvének megteremtése, esztétikai igényeinek kielégítése.
Tájékoztatás
A média egyik alapvető funkciója a tájékoztatás, azaz aktuális információk tárgyilagos hangvételű terjesztése.
Expresszionizmus
A 19-20. század fordulóján kialakult, a művész egyéni érzéseit, benyomásait erőteljes drámaisággal, esetleges torzításokkal, de formai megkötések nélkül kifejező művészeti irányzat.
Szimuláció
Valósághű modellezés, videojátékokban élethű képzetek megteremtése.
Információs sztráda
Az Internet fejlesztési tervében így nevezték a gazdasági és kulturális célokat beteljesíteni hivatott, tervezett számítógépes hálózatot a 90-es évek elején az Egyesült Államokban.
Viziofon
Képtelefon, hang és kép párhuzamos továbbítására, két csatornás távkommunikációra alkalmas készülék.
Analóg feldolgozás
A kommunikációs technológia hagyományos jelfeldolgozó mechanizmusa, melynek során a folytonosan változó jelek a maguk folytonosságában kerülnek feldolgozásra.
Lemezipar
Zenei hanghordozók gyártásával és forgalmazásával foglalkozó gazdasági szektor, illetve médium.
Numerikus feldolgozás
A kommunikációs technológiában a jelek analóg feldolgozása helyébe lépő numerikus feldolgozás során a jelről mintát vesznek, értékét meghatározott időintervallumokban felmérik, az így nyert értéket pedig numerikus formában továbbítják, majd helyreállítják
Internet
Világháló, a távközlési infrastruktúra felhasználásával egymáshoz kapcsolt hálózatok világméretű rendszere, amely ma már a számítógépre alapozott kommunikációs adatcsere számos típusát támogatja, például az adatbázis-lekérdezést, webhelyek és honlapok látogatását, beszélgetés formájú interakciókat, az elektronikus levelezést, az elektronikus kereskedelem és a pénzügyi tranzakciók számos formáját.
Új médiaelmélet
Az új médiumok – elsősorban az Internet megjelenésével – megjelenése nagy hatással van a tömegkommuniációs kutatásokra is. Ezek fókusza a csatornák változása miatt elsősorban az interaktivitásra, a hozzáférhetőségre és az autonómia mértékére került át.
Hálózati globalizáció
A hálózati globalizáció átfogó folyamata során a médiatartalom előállításának, továbbításának és vételének helye többé nem földrajzi helyhez kötött.
Alkalmi helyszín
A sajtótájékoztató témájához kapcsolódó, arra jellemző különleges helyszín.
Célcsoport
A sajtótájékoztató kiválasztott médiaszereplőkből álló szegmense, akiknek információs igényeit a tájékoztatót tartó szervezet kielégíteni szándékozik.
Nemzetközi sajtótájékoztató
A külföldi sajtó meghívásával zajló sajtótájékoztató.
Sajtókapcsolat
Egy szervezet (cég, párt, alapítvány, stb.) és a média között fenntartott kapcsolat.
Előkészítés
A sajtótájékoztató előzetes szervezési feladatai.
Lebonyolítás
A sajtótájékoztató megtartása, a nyilvánosságra hozatalra szánt információk közlése, kérdések megválaszolása.
Utógondozás
A sajtótájékoztató lezajlása utáni kommunikációs és szervezési teendők
Állandó helyszín
Egy szervezet sajtótájékoztatóinak rendszeres, erre a célra kialakított helyszíne.
Sajtótájékoztató
Egy szervezet által rendezett hivatalos alkalom, melynek során a szervezet képviselői információkat közölnek a média munkatársai számára.
Felütés
Egy kommunikációs folyamat eleje, amely mindig hangsúlyos és meghatározó a kommunikációs partner figyelme és szimpátiája szempontjából
Interjú
Nyilatkozat a sajtó részére, vagy újságíró nevezetes személlyel készített beszélgetésének nyilvános közlése.
Megjelenés
Az öltözködés, hajviselet, viselt és velünk lévő kiegészítők összessége által más emberekben keltett összbenyomás.
Beszédtechnika
A hangképzés tökéletesítésének és a beszédhibák megelőzésének, kiküszöbölésének módszerei.
Riport
Hírlapban közölt, vagy rádióban, televízióban közvetített színes helyszíni tudósítás.
Modorosság
Mesterkélt, keresett, nem természetes stílus.
Bükkfanyelv
Hivataloskodó, körülményes nyelvhasználat.
Lámpaláz
A nagyfokú szereplés előtti izgalom debilizáló szorongással járhat, bénítólag tud hatni a kommunikátorra.
Klisé
Szokásos formula, közhelyszerű, elkoptatott, semmitmondóvá vált szólam.
- 2 animáció
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)