A reklám
A marketingmix legérzékelhetőbb, mindennapjainkat átszövő része a reklám. Szinte nincs is olyan mozzanata és helyszíne az életünknek, ahol ne találkoznánk különféle formában, különböző médiumokban megjelenő reklámüzenetekkel.
A reklám egyrészt tevékenység, amellyel a potenciális vevőket befolyásolni próbálják, másrészt egyúttal e tevékenység tárgyiasult formája is: az írásban, képben, hangban vagy ezek kombinációjában megjelenő vállalati üzenet.
A reklám pozitív hatása
Vannak, akik a reklámok pozitív gazdasági és társadalmi hatásával érvelnek. Eszerint a reklám megismertet minket újfajta termékekkel vagy márkákkal, azok felhasználási módjával, tehát egyfajta oktatási eszköz a fogyasztók és ezzel a társadalom tájékozottságának növelésére. A hirdetések információszolgáltató szerepe gazdasági előnyökkel is jár. A műveltebb fogyasztó megveszi azt a terméket, amelynek létezéséről eddig nem tudott. Az eladott mennyiség növekedése a kibocsátási volumen emelkedése miatt költségcsökkentést idéz elő.
A reklám pozitívan hat a társadalomra azért is, mert korlátozza a monopóliumok gazdasági hatalmát, hiszen a növekvő információmennyiséggel felvértezett fogyasztó okosabban választ a piacon található márkák között, ismeri a termékhelyettesítési lehetőségeket. Ez lefarag a piaci keresési költségekből, s redukálja az ár-költség különbséget is. Végső soron növeli a verseny intenzitását a termelők között, ami össztársadalmi szinten a hatékonyság növekedésével jár, miközben az üzleti tranzakciók összköltsége s az árak is esnek.
Üzenet
A fogyasztói vagy szervezeti piacvállalata, illetve annak képviselője üzenetet akar eljuttatni a lehetséges és tényleges üzletfeleihez. Az üzenet vonatkozhat a márkára, a termék tulajdonságaira, a felhasználás módjára, a vállalat bemutatására.
Az üzenetet olyan formába kell önteni, hogy befogadja és megértse a fogyasztó. Az üzenetet kódolják, amikor a vállalatnak a termékről vagy saját magáról való mondanivalóját a reklámügynökségek dolgozói a célcsoport ízlésének és szokásainak megfelelően formálják. Vizuálisan emészthetővé teszik, amikor a lehetséges fogyasztók szín- és formavilágát használják fel a hirdetésben, megkeresik a megfelelő kifejezéseket, kiválasztják a legjobban illeszkedő zenét. Minél jobb az üzenet csomagolása, annál érthetőbb és elfogadhatóbb az üzenet a közönség számára.