Bruttó elérés
A bruttó elérés (GRP) azon ratingek összessége, melyeket egy adott média eszköz leszállít a kampányban.
Bruttó hatás
A bruttó hatás (GI) a kampány által összesen elért kontaktusszám.
Affinitási index
Az affinitási index (AFI) megmutatja, hogy az adott médium mennyivel jobban vonzza egy adott célcsoportba tartozók figyelmét, mint a teljes (bázis) populáció figyelmét.
Shr
A közönségarány (SHR) egy csatorna részesedése a többihez képest a célszegmensnek abból a csoportjából, amely a vizsgált időpontban az adott médiatípust fogyasztja.
Hut
A tévénéző háztartások arányszáma (HUT) a nap egy adott időszakában a tévét használó háztartások arányát mutatja meg.
Átlagos gyakoriság
Átlagos gyakoriság: a reklámmal való találkozás átlaga a reklámmal legalább egyszer találkozókra vetítve.
Affinitási mutató
Ezek a viszonyszámok tájékoztatnak minket arról, hogy egy adott médium teljes közönségén belül milyen arányt képviselnek a reklámtevékenységgel elérni kívánt potenciális fogyasztók.
Site traffic
A forgalom (sitetraffic) egy adott webhely összesített látogatottsága, amit az oldalnézet, vagy a látogatók száma alapján határoznak meg.
Elérés
Az elérés a médium (műsor) által elért közönség számát, illetve százalékos arányát fejezi ki a teljes népességben, illetve a célcsoportban.
Cpp
Adott médium célközönsége 1%-ának elérési költsége a CPP.
Ad view
A banner reklámokat számláló ad view a letöltésszámítás egy speciális formája.
Rating
Rating: az átlagperc nézettsége vagy az egy percre jutó átlagos nézettség mutatója.
Termékéletciklus
A termék piacra vitelétől a piaci kivonulásig terjedő időszak.
Reklámtrend
A reklmpiac aktuális jellemzője.
Időzítés
A reklám időzítése az adott évre vagy kampányra vonatkozó megjelenések időbeni megoszlásának alakulása.
Gyakoriság
A reklámmal való találkozás átlagos értéke a reklámmal legalább egyszer találkozók között.
Marketingstratégia
Marketingstratégia kulcskérdése annak az előnynek a megtalálása és tudatosítása a fogyasztóban, amellyel egyedivé, utánozhatatlanná válik az áru.
Médiamix
A médiatervezés során el kell dönteni, hogy kinek, hol, mikor és mennyit hirdessünk.
Reklámütemezés
A reklám időbeni intenzitása, vagy ütemezése az adott évre vagy kampányra vonatkozó megjelenések időbeni megoszlásának alakulása.
Hídfőállás
Rövid, intenzív kommunikációs időszak a termék bevezetésekor, amikor erős hirdetési és promóciós tevékenységgel próbálnak helyet biztosítani az új márkának a piacon.
Célcsoport
A célcsoportot olyan emberek alkotják, akiknek az adott reklámüzenet szól.
Ütemezés
A reklám ütemezése az adott kampányra vonatkozó megjelenések időbeni megoszlásának alakulása.
Kommunikáció
A kommunikáció információ, gondolatok, érzelmek, jártasságok átadása szimbólumok használata révén.
Modell
A gazdasági jelenségeket leegyszerűsítve ábrázolja, mérhető változókat használ a jelenségek leírására és matematikai módszerek segítségével figyeli a változók alakulását.
Reklámkampány
Meghatározott ideig tartó, ütemezett, nagyarányú reklámtevékenység.
Hatásgörbe
Az adott médium elérésének ábrája.
Aida-modell
A visszacsatolási folyamat egyik legrégebben használt modellje az AIDA-modell. Az AIDA-modellben a tipikus fogyasztó a figyelem, az érdeklődés, a vágy és a cselekvés (vásárlás) szakaszain halad végig.
Reklámkerülés
Reklámkerülésnek nevezzük azt a fogyasztói magatartást, amellyel a marketingkommunikáció célközönsége elhárítja a felé áramló reklámokat.
Reklámzaj
A reklámzaj a médiumok reklámokkal való telítettsége.
Reklámhatás
A reklámok által a vásárlókban kiváltott reakció.
Atr-modell
Az ATR-modell szerint a reklám jóval gyengébb befolyással bír az emberek döntéseiben, mint ahogy azt az erős válaszhierarchia-modellek állítják. Az ATR-rendszer szintjei a figyelem, a kipróbálás és a megerősítés.
Vásárló
Vásárlók: ők jogosultak a szállító kiválasztására és a beszerzés lebonyolítására, de előfordulhat, hogy a szervezet nagyobb befolyással rendelkező tagjai beleszólnak a vásárlók tevékenységébe.
Fogyasztói felismerés
A fogyasztóknak megmutatják a reklámot és megkérdezik, hogy találkozott-e vele vagy sem. Mind a nyomtatott, mind a sugárzott médiánál alkalmazott módszer.
Visszaidézési teszt
A visszaidézési tesztek olyan reklám vagy reklámszöveg-kutatási módszerek, amelyek egy meghatározott termék- vagy szolgáltatási kategórián belül a márkák felidézését mérik.
Ismertség
A reklám fogyasztóban való tudatosításának jelzőszáma.
Teleszkóphatás
A teleszkóphatás akkor lép fel, amikor a válaszadó túlbecsül dolgokat, például nem jól becsüli meg, hogy mikor olvasott utoljára egy lapot (úgy emlékszik, hogy egy héten belül, de valójában két hete olvasta).
Felismerési teszt
A felismerési tesztek azt mérik, hogy a reklám egyáltalán átjutott-e az érzékelési küszöbön, sikerült észrevetetni a vásárlóval, aki emlékszik rá, hogy látta vagy olvasta az adott hirdetést.
Stratégia
A stratégiai tervezés során a vállalatvezetés elemzi a vállalat külső és belső környezetét, az információkat egységes keretbe foglalja, és érthető, jól megfogalmazott, életképes stratégiai jövőképet alakít ki belőlük.
Starch-teszt
Olvasottsági vizsgálat.
Marketingkommunikáció
A reklám marketingcéljainak kommunikálása, közvetítése a fogyasztók felé.
Információ
Rendelkezésünkre álló adatok a termékről / szolgáltatásról.
Célközönség
Egy adott médium befogadóinak halmaza.
Információfeldolgozás
Az információ feldolgozásán alapuló módszerek a fogyasztó megismerési folyamatából indulnak ki, s azt vizsgálják, hogy miként változott a vállalathoz és/vagy termékhez való hozzáállása a fogyasztónak a reklámozás előtti időszakhoz képest.
Warmuth monitor
A reklám által kiváltott érzelmek mérésére használják.
Érzékenység
Az érzékenységi vizsgálatok abból indulnak ki, hogy gyakran a reklám nem a tudatos meggyőzés útján jut el a fogyasztóhoz, hanem hangulatok, érzelmek különféle szimbólumok felhasználása révén.
Trace
Érzelemmérési módszer.
Fogyasztó
Azok a személyek, akik jövedelmüket szükséglet-kielégítés céljából, árukra fordítják vagy megtakarítják azt.
Moziteszt
A moziteszteknél a telefonkönyvből véletlenszerűen kiválasztott 450 személyt meghívják a vetítésre.
Fiziológiai tesztelés
Fiziológia tesztelési módszerek: a szemmozgás követése, a galvanikus bőrreakció, a pszichológiai stresszértékelő, az agyhullám- és a hangszínelemzés.
Költség
Pénzben kifejezett anyagi ráfordítás.
Utóanalízis
Post-buy analízis (utóanalízis): a kampány tényleges teljesítményének kiértékelése az előzetes tervekhez viszonyítva.
Tarifaár
A tarifaár az adott reklámfelület (oldal, másodperc, tábla stb.) hivatalos árjegyzéki ára, ami csak a kiindulási pontja a médiavásárlásnak.
Médiavásárlás
A médiavásárlás során a hirdető vagy az ügynökség arra törekszik, hogy a reklám kreatív anyagával megtermelt fogyasztói kontaktusokból a reklámfelületek kihasználásával maximalizálja bevételeit.
Árdrágító tényező
Az árak meghatározásánál figyelme vett tényezők, melyek a magasabb áron való értékesítést kényszerítik ki.
Ügynökség
Az ügynökségek a marketingkommunikáció megvalósítására szakosodott vállalkozások.
Árjegyzék
Különböző áruk vagy szolgáltatások árát feltüntető jegyzet, jegyzék.
Ártárgyalás
Az ártárgyalás alatt a vételárról folytatott tárgyalást értjük.
Tarifa
Tarifa az adott médium árlistája, a különböző megjelenések / idősávok / programok a szezononként meghatározott árai.
Attitűdváltozás
Az attitűd tárgyakkal, személyekkel, helyzetekkel kapcsolatos, tanult beállítódás, viszonylag tartós viselkedési mód. A marketingkutatók, a kiskereskedők, a terméktervezők kísérletet tesznek arra, hogy az attitűdök tanulási folyamatába valamilyen módon belépve, azt befolyásolva kedvező képet alakítsanak ki a márkáról, a vállalatról, illetve megváltoztassák a már kialakult negatív attitűdöket.
Emocionális reklám
Az emocionális reklám nem kötődik a termék objektív tulajdonságaihoz. A fogyasztót érzelmi és hangulati elemek segítségével befolyásolja: az azonosulás vágyát kelti fel benne.
Meggyőzés
A vásárlói döntés pozitív megváltoztatása.
Reklámüzenet
A vállalat mondanivalója a reklámkampánnyal.
Attitűd
Valamely eseményhez, eszméhez, csoporthoz stb. való beállítódás, viszonylag tartós viselkedési mód.
Racionális reklám
A racionális reklám a tényeken alapul és tárgyilagos. A fogyasztó ésszerű magyarázatot kap a termék vagy a szolgáltatás megvásárlásával nyerhető előnyökről.
Központi meggyőzés
Az egyén a szóban forgó témával kapcsolatos lényegi információkra válaszol.
Perifériás meggyőzés
A periferiális meggyőzési út akkor követhető, ha a személy képtelen vagy nem hajlandó azt a munkát befektetni az információfeldolgozásba, amely a közlés tartalmának körültekintő értékeléséhez szükséges. Ez különösen jellemző olyan vásárlási helyzetekben, amikor a fogyasztót nem nagyon izgatja az adott termék, mivel a márkák között nem érzékel lényeges különbséget. Minél hasonlóbbak a termékek, annál kevésbé racionális szempontok alapján dönt a vevő. A reklámszakember ekkor a meggyőzés periferiális útját választja. Elsősorban a potenciális üzletfelek érzelmeinek aktivizálására, a közlő hitelességének elfogadtatására törekszik. A hirdetés viszonylag kevés információt, de annál több érzelmi és hangulati elemet tartalmaz. A reklámmal érzések sokaságát válthatja ki: melegséget, boldogságot, zavart vagy félelmet. A meggyőzés periferiális útja is megváltoztathatja a fogyasztó beállítódását a hirdetésben szereplő márka vagy vállalat iránt, legfeljebb a vevő ennek nem lesz tudatában.
Közönség
Különböző emberek valamilyen közös tulajdonság alapján összetartozó csoportja.
Észlelés
Az észlelés olyan információfeldolgozási folyamat, melynek során az emberek motivációjuktól, személyiségüktől s a konkrét helyzettől függően felveszik, ingerből ingerületté alakítják, tudatukban feldolgozzák a világ tárgyait és eseményeit.
Malow-piramis
A Maslow-piramis az alapvető biológiai szükségletektől azon komplexebb pszichológiai motivációkig terjed, melyek csak akkor válnak fontossá, ha az alapvető szükségletek már kielégülést nyertek.
Motiváció
A fogyasztó cselekedeteinek indítékait motivációnak nevezzük.
Befolyásolás
Az adott áruk forgalmazóinak erőteljes hatása a vevőkre, vásárlókra, a nagyobb eladás érdekében.
Fogyasztói döntés
Vásárlási szituációban a vevő egy adott termékre eső választása.
Hatásmechanizmus
Minden embert más és más hajt, a különböző tettek mögött eltérő indítékok húzódhatnak meg, de a motiváció hatásmechanizmusa azonos.
Az egyénben feszültség támad valamilyen kielégítetlen szükséglete miatt, s megpróbálja e feszültséget enyhíteni olyan magatartással, amely alkalmas a szükséglet kielégítésére s így kellemesebb állapot elérésére. A magatartásunkat meghatározó szükségletek és motívumok újabb és újabb lökést jelentenek a bennünk rejlő energiák mozgósítására és meghatározott célok teljesítésére.
Fogyasztói attitűd
Az attitűd tárgyakkal, személyekkel, helyzetekkel kapcsolatos, tanult beállítódás, viszonylag tartós viselkedési mód.
Személyiség
Az általános emberi és a speciális egyedi tulajdonságok összessége.
Vásárlás
A szervezeti piacon előforduló főbb vásárlási típusokat aszerint különítjük el, hogy a vásárló foglalkozott-e a termék beszerzésével korábban vagy sem. Megkülönböztetünk: egyszerű (rutin) újravásárlást, módosított újravásárlást, új termék vásárlását.
Szituációs hatás
Szituációs hatások módosíthatják a vásárlási szándékot. Az attitűd és a vásárlás közti kapcsolat módosulhat olyan konkrét impulzusok következtében, mint készlethiány, speciális árajánlat, új márka vagy adott termék fogyasztásához kapcsolódó presztízshatás, esetleg rámenős bolti eladó az üzletben. Alacsony érdekeltségű termékeknél az is előfordulhat, hogy a konkrét vásárlási szituációban a fogyasztó elfelejtkezik saját attitűdjéről, elmarad a hosszú távú memóriából való információ-visszanyerési folyamat, így azt veszi, amit éppen maga előtt lát, ahelyett hogy megkeresné a kedvezőbb márkát.
Referenciaszemély
Azok az emberek (csoportok), akiket az egyén értékei, magatartása és cselekedetei viszonyítási pontjaként kezel (vonatkoztatási csoport).
Referenciacsoport
Referenciacsoportnak nevezzük azokat az embereket, akiket az egyén értékei, magatartása és cselekedetei viszonyítási pontjaként kezel.
Környezet
Az információk, hatások külső forrása.
Gazdasági tényező
Meghatározott gazdasági csoportok gazdasági helyzete, kultúrája.
Fogyaszóti környezet
A fogyasztót érő hatások, információk összessége.
Tapasztalat
Az érzékelt dolgok tudatosítása.
Fogyasztói tapasztalat
Vásárlói vélemény, tapasztalat, adott termékekről.
Termékcsoport
Közös tulajdonságú termékek összessége.
Kockázat
Bizonytalansági érzet, melyet a fogyasztó a lehető legjobban megpróbál kizárni a döntései során.
Értékesítés
A termékek eljuttatásának folyamata a termelő vállalattól a fogyasztókig.
Értékelés
Egy adott dolog véleményezése, értékelése.
Fogyasztói érdekeltség
A vásárlók, fogyasztók érdeklődése bizonyos fogyasztói cikkek iránt.
Érdekeltség
Érintettség a termék megvásárlásában. Lehet alacsony és magas. Az alacsony érdekeltség esetén a vásárlás során nincs kockázat, a rossz választás nem presztízscsökkentő – pl.: zsemle, tej stb. Magas érdekeltség esetén drágább, bonyolultabb termékek vizsgálatakor, a rossz választás presztízscsökkentő – pl.: autó
Döntés
A döntésnél a fogyasztó vásárlásában hangsúlyosak a racionális elemek. A beszerzést általában körültekintő tájékozódás, összehasonlítás, hosszabb gondolkodási idő előzi meg.
Fogyasztói magatartás
Termék- és szolgáltatásvásárlását kísérő szellemi és érzelmi folyamatok, magatartásformák és tevékenységek.
Problémafelismerés
Tudatos vállalati folyamata, melyet adott termékekkel, szolgáltatásokkal ki kell elégíteni.
Reklámkommunikáció
A vállalati célok, termék/szolgáltatás jellemzőinek terjesztése, hangsúlyozása, kommunikálása reklámokon keresztül.
Kommunikációs cél
A közlendő információ megértése és megértetése.
Menedzselés
Tudatos reklámozás, támogatás.
Koordinálás
Egy folyamat lebonyolításának szervezése, irányítása.
Költségvetés
A bevételek és kiadások adott időszakra vonatkozó tervezése.
Vevő
Az árut vagy terméket fizetség ellenében átvevő személy vagy intézmény.
Vállalkozás
Olyan gazdasági szervezet, mely a többiektől elkülönülten gazdálkodik, jövedelemszerzésre törekszik és kockázatot vállal.
Reklámtevékenység
A reklámozás folyamatának kialakítása.
Hatékonyság
A ráfordításokat és hatásokat mutató eredmények viszonya.
- 7 animáció
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)