Audiovizuális eszközök
Az audiovizuális eszközök két érzékszervre, a látásra és a hallásra is ható kommunikációs eszközök, mint például a televízió.
Pr
Public Relations a vállalat kapcsolataival és kommunikációjával foglalkozó funkciója, részlege, mely a reklámmal ellentétben indirekt eszközökkel igyekszik befolyásolni a közvéleményt, a vállalat megítélését.
Net pr
Olyan PR eszköz mely során számítógépes hálózatokat vesznek igénybe a kommunikáció során. Ilyen eszközök az E-mail, NET press release, levelezőlisták, Chat rooms, Intranet.
Web pr
A PR tevékenység internetes megjelenítése, adoptációja, támogatása. Ilyen például az interaktív honlap, web prezentációk, webes konferenciák, stb.
Média
Az információközlésre alkalmas kommunikációs eszközök összessége.
Online pr
Az a PR tevékenység, mely alatt egy meglévő „hagyományos” médiát (újság, rádió, stb.) internetes megjelenéssel is támogatnak.
Médiamix
Az egyes kommunikációs eszközök együttes alkalmazása egy adott kampány során.
Vizuális eszközök
A látásra ható kommunikációs eszközök, mint például a nyomtatott kiadványok.
Elektronikus sajtó
Az elektronikus sajtó elektronikai technikát igénylő információközlésre alkalmas eszközök összessége, mint a rádió, televízió, mozi és az Internet.
E-pr
Az elektronikus PR eszközök összefoglaló elnevezése.
Pr eszköz
A PR tevékenységek során alkalmazott eszközök, a személyes vagy a nem személyes kapcsolatok megvalósításának elemei.
Auditív eszközök
Auditív eszközök a hallásra hatást gyakorló eszközök, mint például a rádió.
Animatics
Olyan rövidfilm, melynek jellemzői (képei, hanghatásai, szövegezése) hasonlítanak az elkészítendő reklámra.
Médium
Információáramlást biztosító kommunikációs eszköz.
Szinopszis
A reklámfilm rövid szöveges összefoglalása.
Honlap
Az Interneten található információforrás, mellyen információkat lehet közölni mindenkivel (aki rendelkezik megfelelő technikai lehetőségekkel) és éjjel nappal.
Internet
Olyan számítógépes hálózatok összessége, melyen keresztül nagy mennyiségű információt lehet cserélni, könnyen, geográfiai kötöttségek nélkül.
Banner
Olyan internetes reklámfelület, amely figyelemfelkeltő, egy linket tartalmaz egy másik honlapra és egy meglévő internetes oldalra tesznek fel.
Fmcg termék
Fast Moving Consumer Goods termék, azaz gyorsan mozgó felhasználói termék (pl. mosópor, sampon, tisztasági betét, tisztító eszközök).
Háttérhallgatás
A rádiózásra és televíziózásra jellemző jelenség, a rádió/ televízió bekapcsolását vagy bekapcsolva hagyását jelenti, miközben a hallgató/néző egyéb tevékenységet végez.
Jingle
Rádióban hirdetések alatt hallható, ritmusos zene.
Spam
Olyan kéretlen reklámlevél, melyet eladásösztönző célból küldenek, nagy mennyiségű címzettnek e-mailen keresztül, általában előzetes kérés nélkül.
Légireklám
A levegőben látható reklámok, mely lehet hőlégballonon elhelyezett reklám vagy egy repülőgép által húzott transzparensek.
Kandeláber reklám
Általában lámpaoszlopokra szerelt, belülről megvilágított reklámok.
Fényújság
Információkat, híreket közvetítő világító berendezés, lehet mozgó vagy álló.
Járműreklám
Járművek oldalán elhelyezett reklámok.
Világító berendezés
Olyan köztéri berendezés, mely fényt bocsát ki.
Utcabútor
Olyan padok, korlátok, köztéren található berendezések, melyek reklámokat hordoznak.
Hasznos élettartam
Egy adott médiumra például egy újság egy számára vonatkozó időtartam, míg az a fogyasztók, olvasók kezében megfordul, amíg „kapcsolatban” van velük.
Molinó
Olyan általában vízálló anyagból készült plakát, melyet ideiglenesen feszítenek ki közterületekre.
Forgóprizmás berendezés
Olyan szerkezetek, melyek rendszeres időközönként megfordítják a háromszög alakú táblarészletet, és így másik reklámot képes mutatni.
City-light plakát
Két egymással háttal lévő, belülről megvilágított plakát, általában megállókban és bevásárló központokban található.
Szabadtéri reklám
Az utcákon, közterületeken elhelyezett reklámok.
Plakáthenger
Olyan köztéren elhelyezett reklám, melyen a plakátok egy hengerre vannak rögzítve, amely forog.
Perioditás
A nyomtatott sajtó azon követelménye, hogy rendszeresen jelenjen meg.
Aktualitás
A nyomtatott sajtó azon követelménye, hogy mindig naprakész információkkal szolgáljon.
Magazin
Olyan nyomtatott sajtótermék, mely egy átfogóbb területet mutat be különböző rovatokon keresztül, és meghatározott időközönként jelenik meg.
Nyomtatott sajtó
Olyan média, melyet nyomdaipari eljárás során készítenek, majd terítőhálózat révén juttatják el a „fogyasztóhoz”.
Napilap
Naponta megjelenő, általában közélet tegnapi eseményeiről (de elemzéseket is tartalmazó) nyomtatott média.
Publicitás
A nyomtatott sajtó azon követelménye, hogy nagyfokú nyilvánosságot élvezzen.
Impresszum
A média szervezeti felépítését és elérhetőségüket tartalmazó információs lap (ez lehet on-line, vagy nyomtatott).
Szaklap
Valamely meghatározott szakmával, témával foglalkozó újság.
Remittenda
A lapterjesztőknél eladatlanul maradt nyomdai termék neve.
Folyóirat
Meghatározott időközönként megjelenő, általában meghatározott témára fókuszáló nyomtatott média.
Affinitási index
Megmutatja, hogy egy médium mennyire vonzza egy adott célcsoport figyelmét az átlaghoz képest.
Közönségarány
Egy médium közönségének megoszlása a médium egyes csatornái között.
Hozzáférhetőség
A nyomtatott sajtóra vonatkozóan megmutatja a rendszeres olvasók számát.
Affinitás
Egy médium közönségéhez viszonyított egy adott célcsoportba tartozók aránya.
Elérés
Megmutatja, hogy egy médium hány százalékát éri el a teljes lakosságnak vagy egy célcsoportnak.
Kommunikációs nyomás
Bruttó kontaktusszám, megmutatja, hogy egy reklám hányszor találkozott az emberekkel. Ebbe az is beletartozik, ha egy ember többször találkozott egy adott reklámmal.
Médiakutatás
A médiumokra jellemző mutatószámok, tulajdonságok figyelésének és elemzésének összessége.
Nézettség
A televízióra jellemző mutatószám, az egy megjelenéssel elérhető közönség arányát mutatja meg.
Gyakoriság
Azt mutatja meg, hogy egy ember, aki találkozik egy kampánnyal vagy reklámmal, ezt átlagos hányszor teszi meg.
Olvasottság
A nyomtatott sajtó mutatószáma, az olvasók számát mutatja be. A rendszeres olvasók mellett beleszámítják az alkalmi olvasókat is.
Interjú
Két fél közötti beszélgetés, valamely aktuális hírről, információról.
Sajtóiroda
Különböző eseményeken, rendezvényeken a sajtó munkatársainak folyamatos kiszolgálására létesített iroda.
Sajtójog
A nyomtatott sajtóra vonatkozó törvények, jogszabályok, rendeletek összefoglaló elnevezése.
Sajtóközpont
Sajtóközpont célja a sajtó munkatársainak információval ellátása és kiszolgálása, a sajtóval való kommunikációs kapcsolat fenntartása és jó viszony kialakítása.
Sajtótájékoztató
Egy adott hír bejelentésére a sajtó munkatársainak szervezett rendezvény.
Sajtófigyelés
A vállalatról szóló, sajtóban megjelenő cikkek és hírek nyomon követése és összegyűjtése.
Sajtólista
Egy adott célcsoport eléréséhez használható kommunikációs csatornák nyilvántartását és folyamatos bővítését szolgáló címlista.
Sajtódokumentáció
Egy adott vállalatot érintő, sajtóban megjelent cikkek gyűjtésének és rendszerezésének folyamata.
Sajtóelemzés
A sajtóban megjelenő hírek és cikkek rendszerezése és vizsgálata.
Sajtómunka
A PR sajtóval kapcsolatos tevékenységeinek összefoglaló elnevezése.
Oktatófilm
Egy vállalat valamely tevékenységével kapcsolatos ismeretterjesztő film.
Image-film
A cég környezeti megítélését fejlesztő üzenetek és információk filmes megfogalmazása.
Szórólap
Olyan nyomtatott kiadvány, melyet kisméretű, gyenge minőségű papírra nyomták és személyesen történik a kézbesítése (osztogatás, levélszekrény)
B-roll
A vállalati filmekhez, interjúkhoz felhasználható vágóképek, sajtófotók és zenei elemek összessége.
Éves jelentés
A vállalat évente kiadásra kerülő nyomtatvány, mely a vállalat eredményeit, bevételeinek és költségeinek bemutatását és elemzését tartalmazza.
Image
A vállalatról a közvéleményben kialakult kép, megítélés.
Leporelló
Hajtogatott nyomtatványfajta.
Promóció
Ingyenesen vagy egy másik termék mellé csatolt ajándék termék.
Referenciafilm
Olyan PR eszköz, mely bemutatja a cég termékét, vagy szolgáltatását (hogyan készül, vélemények, stb.)
News release
Olyan előre professzionálisan megírt cikk, hírlevél, melyet a sajtó képviselőinek küld el a vállalat a későbbi megjelentetés céljából.
Pr-film
Olyan PR eszköz, melyben audiovizuális eszközökkel kommunikálják a PR információkat.
Tördelés
A nyomóforma kialakításának egyik fázisa, mely során a nyomóforma formáját alakítják ki.
Korrektúra
A nyomtatott kiadványok elkészítésénél végrehajtott ellenőrzési tevékenység.
Grafikai terv
A nyomtatott kiadványok grafikai elemeinek részleteit tartalmazó terv.
Chromalin kópia
Speciális eljárással készült nyomat a színre bontott filmekről, próbanyomatnak is szokták nevezni.
Rizsmasúly
Azonos mennyiségű és formátumú papír ezer ívének súlya.
Grammsúly
A papír 1 m2-nek a súlyát grammban kifejezve.
Nyomóforma
A sokszorosítás alatt felhasznált minta, melyről készülnek a másolatok.
Formai tervezés
A nyomtatott kiadványok megjelenésének részleteit tartalmazó tervek előkészítésének és elkészítésének folyamata.
Nyomtatvány
Nyomdai eljárással készült kiadvány, mely kommunikációs eszközként használnak.
Szedés
A nyomóforma kialakításának egyik fázisa, mely során a nyomóforma tartalmát viszik fel.
Papír
Nyomtatványok alapanyaga, olyan eszköz mely képes információt közvetíteni.
Kötészet
Az a folyamat, mely során a kiadvány a nyomtatás utáni végleges formáját elnyeri. E folyamat alatt kerülnek a lapok összefűzésre.
Sajtótörvény
A sajtó szabályozására vonatkozó jogszabály.
Kódex
Szabályokat és követendő irányelveket tartalmazó kiadvány.
Etika
A tisztességes és erkölcsös viselkedésformákat magában foglaló kifejezés.
Múosz
Magyar Újságírók Országos Szövetsége
Lobbi
Törvényhozói és végrehajtói hatalom képviselőinek befolyásolása és meggyőzése szabályozott keretek között.
Pr híd
PR hídnak nevezzük a vállalat és a fogyasztók, ügyfelek közötti kommunikációs csatornát, melyen keresztül igyekszenek a vállalat PR szakemberei befolyásolni a közvéleményt.
IPRA
International Public Relations Association
Kommunikáció
Párbeszéd, beszélgetés, információ-csere
CERP
Confederation Europeenne des Relations Publiques
Propaganda
A közönség vélemény befolyásolását célzó eszközök összessége.
Demokrácia
Többségi döntéseket és a döntéshozó szabadságát hangsúlyozó politikai rendszer.
Kommunikációs hálózat
Azon emberek és eszközök összessége, melyek segítségével gyorsan és hatékonyan tudunk információt közölni, illetve közvetíteni.
Prince award
A legjobb PR-ral kapcsolatos alkotásokat jutalmazó díj.
Public press
Az első magyar PR szövetség
Szocialista rendszer
Államközpontú politikai rendszer, mely korlátozza a versenyt, az egyéni döntések és a személyek szabadságát.
Tömegkommunikáció
Széles közönséget, szinte az egész lakosságot elérő hírközlés, információközvetítés.
MPRSZ
Magyar Public Relations Szövetség
Stratégia
Hosszú távú célok és azok megvalósításainak módszereit tartalmazó leírás.
- 4 animáció
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)