Célcsoport
Elérni kívánt sokaság, vállalat érdeklődésében lévő sokaság.
Heterogén
Eltérő tulajdonságokkal rendelkező egyedekből álló sokaság.
Közvélemény
A vállalat környezetében lévő egyének véleményének összessége,
Elérhetőség
Az a kommunikációs forma, amin keresztül az információt el lehet juttatni a megcélzott személyeknek.
Mérhetőség
A közvélemény csoportok azon tulajdonsága, hogy az egyes jellemzőik számszerűen mérhetőek és egymással összehasonlíthatóak.
Homogén
Azonos tulajdonságokkal rendelkező, egyöntetű, egységes sokaság.
Közvéleményszegmentáció
Sokaság felbontása egyéni vélemények megkülönböztetése alapján.
Kezelhetőség
A közvélemény egy csoportjának azon tulajdonsága, hogy időben és pénzügyileg egyaránt képesek legyünk a csoporttal bánni.
Stakeholder
Részvényes, érintett.
Marketing mix
Marketing eszközök egyvelege, melyet kombinálva használnak a nagyobb hatékonyság kedvéért.
Szegmentálás
Sokaság homogén csoportokra való bontása bizonyos ismérvek alapján.
Piaci rés
Olyan lehetőség, ahol piaci kereslet van, de kínálat nincs.
Monopszónia
Olyan piaci helyzet, amikor egy vásárló van a piacon.
Differenciálás
Megkülönböztetés, a szegmensek egymástól való éles elhatárolása.
Prioritás
Elsőbbség, az elsőbbség joga.
Diverzifikáció
A PR erőforrások megosztása az egyes piaci szegmensek között.
Szegmens
Piaci csoport, mely tagjai hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek.
Targeting
Egy célcsoport figyelem középpontjába állítása.
Célcsoportképzés
Szegmentálás olyan fajtája, ahol elkülönítik a vállalat számára releváns szegmenseket a nem relevánsaktól.
Közvélemény kutatás
Az egyéni vélemények összességének vizsgálata.
Ismérv
Tulajdonság, mely alapján a sokaságot homogén csoportokra lehet osztani.
Információ
Adat, értesülés, hír, hírközlés, közlemény, tájékoztatás, tudakozó, tudósítás.
Célcsoport marketing
A vállalat számára releváns szegmentumot elérni kívánó eladásösztönző tevékenységek.
Pozicionálás
A vállalat termékeinek az összes piacon található termékhez viszonyított helyzetének kialakítása a fogyasztók igényeinek figyelembe vételével.
Marketing pr
Az eladásösztönzés azon területe, ahol a közvéleményt, társadalmat próbálják befolyásolni.
Ágazati kapcsolatok
A hasonló területeken működő vállalatok közötti összeköttetés, összefüggés.
Válságkommunikáció
Különleges helyzetekben való információközlés, tájékoztatás.
Pénzügyi kapcsolatok
Olyan financiális összeköttetések, melyek vállalatok között esetleg a vállalatok és az állami szervek között jönnek létre.
Belső pr
A vállalat dolgozói felé irányuló propaganda tevékenység.
Public affairs
Közügyek, kormányzati ügyek.
Külső pr
A vállalaton kívüli szereplők felé irányuló propaganda tevékenység.
Szponzorálás
Olyan támogató tevékenység, amikor valamilyen rendezvényt, eseményt, vagy tevékenységet pénzügyileg, vagy termékkel támogatnak az image javítása érdekében.
Szervezeti pr
A PR azon része, amely a vállalat egészét áthatja, formálja
Mission statement
Egy nyilatkozat, amiben a vállalat a küldetését, misszióját határozza meg.
Csoportkommunikáció
Az a folyamat, amely során egy sokaság számára akarunk információt eljuttatni.
Viselkedési norma
Olyan magatartási szabály, mely bizonyos egyéneknek kötelező jellegű.
Etikai kódex
Magatartási szabályzat, mely javaslatokat fogalmaz meg. Általában egy szövetség, szervezet tagjaira vonatkozik, kötelező jelleggel.
Kommunikációs filozófia
A tájékoztatás, a közlés bölcsészete.
Athéni szabályzat
1965-ben a PR szakma által Athénban elfogadott szakmai magatartási szabályzat, melyet később módosítottak.
Cyberspace-elemzés
Az Interneten megjelenő hírek, cikkek összegyűjtését, rendszerezését és azok vizsgálatát jelenti.
Lisszaboni szabályzat
A CERP által 1978-ban elfogadott szakmai minősítési követelményeket és normákat tartalmazó etikai kódex.
Manipuláció
Mesterkedés, módosítás
ICO
International Committee of Public Relations Consultancies’ Association
Helsinki charta
1997-ben, Helsinkiben elfogadott megállapodás, melynek célja a PR szakma minőségének meghatározása és minőségének fejlesztésének elősegítése.
Próbakérdőív
Felhasznált anyagok alkalmasságát vizsgáló technika.
Médiatartalom-elemzés
A nyomtatott és elektronikus médiumokban kiadott anyagok analizálásának folyamata, azok nyomon követése és különböző mutatószámok és szempontok szerinti elemzése. Legfontosabb változói:
Olvashatósági teszt
PR kiadványok értékelésének eszköze, mely során azt vizsgálják, hogy a leírt üzenetet hogyan értelmezik, és milyen reakciókat vált ki az olvasóból.
Kommunikáció-auditáció
Olyan felülvizsgálat, ellenőrzés, amely a tájékoztatást veszi górcső alá.
Outcome
Eredmény, a PR-ral kapcsolatos tevékenységek hosszú-távú hatásai.
Ráfordítás
Az adott PR akciók tervezéséhez és előkészítéséhez felhasznált információk.
Cyberspace-elemzés
Az Interneten megjelenő hírek, cikkek összegyűjtését, rendszerezését és azok vizsgálatát jelenti.
Visszacsatolás
A PR tevékenységekről a közönség által alkotott vélemény eljuttatása a PR munkák készítőinek.
Output
Hatás, a PR tevékenységek rövid távú, közvetlen hatásai.
Checklist
Az egyes programokhoz, akciókhoz tartozó meghatározott lépéseket tartalmazó lista, mely segítséget nyújt a megvalósítás során, hogy egyetlen fontos teendő sem maradjon ki.
Költségterv
A PR akciók tervezésének része, mely meghatározza az adott program során felmerülő költségelemeket.
Issue management
A környezettel kapcsolatos elemekkel foglalkozó kommunikáció, mint például a minőségbiztosítás, környezetvédelem, technológiai fejlődés, stb.
Háttéranalízis
A PR akciók tervezését és előkészítését megelőző, a környezet megismerését szolgáló elemzés.
Taktikai terv
A stratégiai tervet részletezi, általában 1 évre határozza meg a stratégiai célok megvalósításához kapcsolódó konkrét feladatokat, a különböző rendezvényeket, eseményeket és egyéb PR tevékenységhez kapcsolódó eszközöket.
Misszió
Küldetés, a vállalat stratégiáját és tevékenységét meghatározó kifejezés, mely megfogalmazza a vállalat piacon betöltendő szerepét, a kielégítendő fogyasztói igényeket.
Akcióterv
A taktikai terv által meghatározott feladatokat bontja konkrét teendőkre, az akciótervek tartalmazzák az egyes PR programra vonatkozó részletes leírásokat. Az akciótervek általában rövid időtávra készülnek, egyes esetekben csupán néhány hetet foglal magában.
Tervezési segédlet
A tervezési segédlet segítséget nyújt a tervezés egyes lépéseihez, oly módon hogy a meghatározott tábla kitöltésével és követésével biztosan nem hagyunk ki egyetlen feladatot sem.
Stratégiai terv
A PR tevékenységek átfogó, hosszú távú terve, mely kijelöli a hosszú távú célokat, bemutatja a vállalat által megfogalmazott irányelveket, kommunikációs politikáját.
Kommunikációs csatorna
Két kommunikációs fél, jelen esetben a vállalat és a fogyasztók, ügyfelek közötti információközlési, társalgási és tájékoztatási eszköz.
Pr asszisztens
A PR gyakorlati teendőit végző személy, a PR asszisztens szervez, ügyintéz, kommunikál és dokumentál.
Monitoring
Figyelés, ellenőrzés
Testing team
Azon csoport, melyen kísérleti jelleggel próbálják felmérni a PR tevékenységek hatásait.
Pr tanácsadó
A PR tanácsadó segítséget nyújt a különböző PR tevékenységek tervezése során, figyeli a környezeti változásokat és stratégiai javaslatokkal segíti a PR vezetőt.
Tréning
A szakmai tudás és különböző képességek fejlesztését szolgáló előadások, szemináriumok.
Sajtóképesség
A vállalattal kapcsolatos hírek és információk azon tulajdonsága, hogy a sajtó munkatársai mennyire tekintik azt hírértékűnek és fontosnak.
Szóvivő
A külvilággal való kapcsolattartás, a kommunikáció fenntartásának felelőse
Pr vezető
A PR vezető felelős a kommunikációs stratégia kidolgozásáért, a vállalat arculatának megteremtéséért és a PR tevékenységek ellátásáért.
Pr menedzser
A PR menedzser irányítja és összehangolja az asszisztensek munkáját egy-egy részterülettel kapcsolatban.
Versenykorlátozás
Egyes vállalatok azon tevékenysége, mely akadályozza a szabad verseny kialakulását, ilyen például a kartell megállapodás.
Hatály
Érvényesség, a törvények életbe lépése.
Szerzői jog
Egy adott írás, mely lehet cikk, könyv, publikáció stb. feletti használati és rendelkezési jog.
Reklámtörvény
A reklámtevékenység jogi kereteit meghatározó törvény.
Védjegy
Árujelző, egyes termékek és szolgáltatások azonosításának eszköze.
Reklámjog
A reklámtevékenységre vonatkozó törvények, jogszabályok és rendeletek összessége.
Fogyasztóvédelem
A fogyasztók érdekeinek védelme a vállalatokkal szemben.
Versenytörvény
A tisztességes piaci versenyt védő és biztosító jogszabály.
Médiatörvény
A média, médiumok szabályozását, jogi keretét meghatározó törvény.
Tisztességtelen verseny
A piaci ár és a piaci verseny tisztességtelen eszközökkel való befolyásolása, mely az adott vállalatot meghatározó vagy aránytalanul nagy előnyhöz juttatja.
Jogszabály
Törvény által előírt rendelet.
Sajtómegjelenés
A nyomtatott médiában való feltűnés, megjelenés.
Arculati szolgáltatás
A vállalati identitás kialakításával kapcsolatos szolgáltatások.
Promóció
Ingyenesen vagy egy másik termék mellé csatolt ajándék termék.
Slide-show
Prezentáció során alkalmazott technika, az előadás anyagát tartalmazó oldalak megjelenítése ábrák, képek, szövegek és mozgó elemek segítségével.
Sajtóklub
Újságírókat, a sajtó munkatársait tömörítő szövetség.
Szolgáltatás
Valamely nem tapintható, nem megfogható dolog értékesítése. A szolgáltatás magát a folyamatot jelenti, mely tartalmazhat kézzel fogható termékeket is.
Szeminárium
Adott témakörben való jártasság és tudás fejlesztését szolgáló előadás sorozat.
Bemutató anyag
A vállalat vagy a vállalat egy termékének vagy szolgáltatásának bemutatására, ismertetésére szolgáló nyomtatvány.
Formaruha
A vállalat alkalmazottai és dolgozó által viselt egyenruha, mely célja az azonosítás, az egység érzetének megalkotása.
Design
Kivitelezés, kivitelezési, tervezési megoldás
Logó
Embléma, a vállaltok könnyű és gyors beazonosítását szolgáló kép vagy ábra.
Arculat
Vállalati identitás vizuális megjelenítése. Legfontosabb eleme a logó, embléma, színek, formák, munkaruha.
Arculati kézikönyv
Az arculati kézikönyv tartalmazza a vizuális elemek minden részletre kiterjedő leírását, az arculat kialakításának szabályait, az arculatra vonatkozó fontos információkat.
Vizualitás
A vállalat mások által látható elemeinek összességét jelenti, azokat, melyekkel a fogyasztók először találkoznak. A vizualitás elemei közé tartozik a logó, a vállalat színei, formaruha, stb.
Briefing
Feladatlista, mely a tervezési folyamat első lépéseként meghatározza az elvégezendő tennivalókat, feladatokat.
Tipográfia
Betűk méretének és típusának összefoglaló elnevezése
Cégér
Üzlethelyiségek és irodák bejárata fölött elhelyezett, a vállalat nevét vagy logóját mutató tábla.
- 2 animáció
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)