A minőségpolitika fogalma
A minőségpolitika „a szervezetnek a minőségre vonatkozóan a felső vezetőség által hivatalosan kinyilvánított általános szándékai és irányvonala”. (ISO 8402: 1996 és ISO 9000:2000)
A vállalati politika egyik legfontosabb eleme, amit a felső vezetésnek kell jóváhagynia, így végrehajtásáért is a felső vezetés a felelős. A minőségpolitika kialakításakor mindig abból kell kiindulni, hogy milyenek a piaci igények, várhatóan milyenek lesznek a piaci igényeke, és ezeket figyelembe véve a vállalat milyen fejlesztési lehetőségekkel tud élni.
A minőségpolitikát mindig írásban kell elkészíteni, és mindenkivel ismertetni kell, betartását ellenőrizni szükséges.
A minőségpolitika tartalma
A minőségpolitika tartalma:
• a vállalat elkötelezettsége a minőség iránt
• a termékekminőségével kapcsolatos hosszú távú tervek
• stratégiai célok megfogalmazása, melyek a munkahatékonyságának növelésére, az eredményesség, gazdaságosság javítására vonatkoznak
• személyes felelősség kiterjesztése az alkalmazottakra, vezetőkre egyaránt
• a szállítókhoz és a vevőkhöz fűződő viszony
• a minőségügyi dokumentációra vonatkozó elképzelések, elkészítésének szempontjai
• a minőségjavító programokra vonatkozó tervek (milyen gyakorisággal, milyen típusú programokat fognak alkalmazni)
• a minőségügyi képzés bemutatása